Ny väg till läsarna?
  AV SIRI REUTERSTRAND
 

Deckargenren håller långsamt på att erövra ett anseende och en ännu större publik än den den tidigare haft. Nu behöver man inte smyga lika mycket med att man läser deckare längre - och inte heller med att man skriver dem.

Åke Smedberg är en riktig författare. En fin författare. Han har skrivit poesi och noveller och han har fått Ivar Lo-priset.
Jag gissar att inte särskilt många läst hans lyrik.. Han debuterade redan1976 med diktsamlingen
Inpå benen och gav sedan ut ytterligare ett par diktsamlingar innan han fick ett slags genombrott med novellsamlingen Mongoliets hästar, 1985. Fast det genombrottet var ett sådant där litterärt genombrott - när kritikerna på kultursidorna tycker att man är bra, men knappast några köper böckerna i bokhandeln.

Kanske har Åke Smedberg tröttnat på detta. När han fick Ivar Lo-priset sa han att arbetarlitteraturbegreppet kändes trångt och närmast var en hämsko. Själv ville han skriva om "livets sorg och smärta". Och - gissar jag - gärna nå ut till en publik också.
Vilken genre har då störst publik? Jo, deckarna förstås. Numer inte riktigt så föraktade som förut, men inte riktigt rumsrena ändå, trots att många läser dem - eller kanske just därför? Kan någonting vara populärt och samtidigt bra? Eller kanske - kan någonting vara populärt och samtidigt ha litterära kvaliteter? Självklart kan så vara fallet. Men själva de stora upplagorna verkar ofta misstänkliggöra verken.

När Åke Smedberg skrev sin första deckare Försvinnanden, för ett eller två år sedan, skrev en recensent, jag minns tyvärr inte vem eller var, någonting i stil med att det var en roman så fylld av schabloner att bara det stora tyska förskottet antydde att det inte rörde sig om en elak parodi på deckargenren.
Då tyckte jag att det var lite orättvist och missunnsamt. Riktigt så illa var det inte. Försvinnanden hade i och för sig många av genrens klichéer; som slitna alkoholiserade män i övre medelåldern, en sanningssökande journalist, riktigt obehagliga mord i någon sorts svensk variant av white trash-miljö och ett hackigt språk fullt av punkter. Men den lyfte ändå lite.

Det gör tyvärr inte uppföljaren Den mörka floden. Här återkommer alla de medelålders männen och morden och våldet är minst lika läskiga. "Blodet stänkte på tapeten" för att citera ett gammalt skillingtryck.
Smedberg är, som så många andra deckarförfattare, ute och skildrar riktigt trasiga människor på samhällets botten. En misstänkt mördare som förmodas ha slagit ihjäl sin riktigt otrevlige morbror och hans sambo, men som säger sig inte minnas någonting av händelsen. Kanske är han psykiskt sjuk. Hans uppväxt med en mamma "där det var fritt fram" och som lämnade bort honom i omgångar antyder att det inte är så otroligt. Berättelserna människorna runt om honom ger motsäger inte heller denna teori. Inte ens hans gamla "ler-och-långhalm-kompis" från tonåren har någonting särskilt snällt att säga. Han berättar t ex hur han en gång oroligt bett Bo; som den misstänkte heter, flytta sig från ett fönster på tredje våningen. Istället för att flytta sig kastade Bo sig då baklänges ut. Bara för att visa hur lite han brydde sig. Som vuxen blir han alltså kriminell och umgås i missbrukarkretsar.

Så långt känns Den mörka floden som en vanlig deckare. Men den har sina problem och ett av problemen är när Åke Smedberg försöker bryta genrens regler (kanske för att visa att han minsann inte är någon vanlig deckarförfattare?). Han verkar ha tappat intresset för sin egen historia när den kommer till själva upplösningen. Det finns en överenskommelse mellan läsare och författare när det gäller deckare; vi som läsare skall få veta hur det gått till. Ondskan ska få sin förklaring och vi skall känna att även om världen är hemsk så är den begriplig. Här snubblar Smedberg snabbt över pusslets sista bitar och vi är inte helt säkra på att den sista bild vi får av de brott som begåtts verkligen är sann. Lite känner jag mig som en av huvudpersonerna gör efter att han haft en panikångestattack när han är ute och kör bil. Efteråt brukar han känna en lättnad: "men inte den här gången. Ingen lättnad, men en slags obönhörlig klarsyn. Om hur litet vi betydde. Vad vi var i stånd att göra mot varandra. Utan någon egentlig förklaring."
Det är precis vad Åke Smedberg menar med sina deckare och kanske är det ett tydligare sätt att skriva om "livets sorg och smärta" än att skriva lyrik. Han når definitivt ut till fler med sitt budskap i alla fall. Vare sig det nu är bra eller dålig litteratur.

2003.09.11

   
 
   
 
   
 

 
 

bokomslag

Åke Smedberg
Den mörka floden
Albert Bonniers förlag
2003

 

Det finns en överenskommelse mellan läsare och författare när det gäller deckare; vi som läsare skall få veta hur det gått till. Ondskan ska få sin förklaring och vi skall känna att även om världen är hemsk så är den begriplig.