Känsla för det vardagsnära
 
  Lundell: Friheten

 

FRIHETEN
Roman av Ulf Lundell

Schultz förlag

 
 

Puh! Den var seg att ta sig igenom. 795 sidor, varav de sista tretti kändes som lite överflödiga, med en summering av bokens story och författarens/huvudpersonens eviga inre monologer. Fast ändå känns det som om varje ord och varje kaskad av adverb och adjektiv, ihopgaddade och semikolonade; och satsförkortningar och halva boksidor en mening lång - är livsviktiga för kompositionen. Livsviktiga för innehållet.
Och det går inte komma ifrån att det sägs mycket insiktsfulla saker. Skrivna av en man som varit med så länge nu att han är värd att tas på allvar.

Storyn: Tom Wasser, författare, snart 50, bor i "Bronx" på Söder i Stockholm med sin 17-årige son Gus. Han har två andra barn också, som flugit ut. Tom är nykter alkoholist och lider av skrivkramp. Går dagliga promenader på Söder och stöter på en av dessa på Frank, gammal reklamman, också nykter alkoholist, med vilken han motvilligt börjar umgås.
Han introduceras för Astrid, som tidigare jobbat för Frank. De inleder ett kort förhållande. Men Astrid blir mördad - på Thielska galleriet i Stockholm hittas hon - och i samma veva ska Frank flytta till Italien och öppna vingård. En gård han övertalat även Tom att investera pengar i.
På Astrids begravning dyker Monika, fotograf, upp. Hon blir nu Tom Wassers följeslagerska genom romanen. Monika bär på en hemsk hemlighet. Och Tom blir snart utsatt för en liknande; han våldtas av en kvinna på sin gård på Österlen i Skåne.
Snart bär det av till Toscana i Italien, där Frank har sin vingård. Men Tom, som vill vara ifred, hyr ett hus för sig själv. Nu dyker nya människor upp; Trick, Veronica, Hermine. Och privatdetektiven Gorm Saffer (var får Lundell alla karaktärers namn ifrån?) och ett nytt mord inträffar på den gård där Tom Wasser bor.
Ja, nu är den italienska och svenska polisen inkopplade. Och en misstänkt finns redan, bland människorna runt Frank...
Och Tom Wasser tar sig tillbaka hem till Söder. Och till sin gård i Skåne. Och hans gamla flickvän Jaz, 24 år yngre, hör av sig och han förtvivlar i sin leda och skrivkramp och sin medelålders melankoli och röker fyra cigariller om dagen och försöker hitta den kick, och den romantik, som fanns i ungdomen men som försvunnit med livets härdningar och bittra insikter.
Och han varken kan eller vågar fylla det tomma hålet med alkohol.

Jag har läst Ulf Lundells alla romaner utom en (Tårpilen) och vågar därför säga att denna, den nionde, är en av de bättre och mer angelägnare.
Okej, här finns ingen ungdomlig upptäckarlust och nyfikenhet som i 80-talsböckerna Hjärtats ljus och Kyssen. Och ingen nymodig svensk 70-talsstilbildning likt debutens Jack eller den vackert berättade Sömnen.
Men hans ord och erfarenheter väger liksom tyngre nu, borrar sig djupare in i läsaren. Här avhandlas allt ifrån svunnet folkhem till plastig yta a´ la dagens förljugna reklam och medievärld. Eller politikens omöjlighet, med en man som inte hör till 68:orna ("jag är sextisjua", säger Wasser på ett ställe. På ett annat "Jag är sextinia") och inte kan glömma 70-talsvänsterns översitteri - till att idag ha funnit för gott att rösta på sossarna då han inte tror på vänsterns opportunism. "Vänstern måste göras om", slutar ett stycke av inre monolog.
Inte heller i religionen finner bokens huvudperson någon tröst längre. Gud är död, är ett återkommande tema. Och intigheten och meningslösheten tycks ha fått näring av filosoferna Goethe och Nietzsche.
Sålunda vilar en viss nihilistisk stämning över vad som sker i denna bok.

Men det stora i Lundells författarskap är, enligt min mening, känslan. Känslan för det mänskliga, det sårbara, det vardagsnära.
Få författare klarar av att beskriva en promenad genom myllrande stadsliv på samma målande inre sätt som den kan vara när man går vid havet på Österlen eller på bergen i Palazzone.
Eller detaljerna, den rent journalistiska träffsäkerheten, om ingredienserna i en italiensk levermiddag eller gamla möblers utsirlade konstruktion. Eller märket på ett badkar...

Visst, han skriver som det är, säger belackarna. Han efterapar Jack Keroauc. Han har för tunna intriger, han bara skriver om sig själv, lätt maskerat...
Och så vidare.
Ja, men vad är det för fel i det då? Alla författare hämtar näring ur sig själva, både vad gäller förebilder och sitt eget leverne.
Någon, har glömt vem, av de stora diktarna har sagt: "En författare kan bara skriva om det upplevda".
Det gäller att göra det med finess och stil.
Och Lundell har en gång för alla funnit sin stil.
Rättare sagt: han har haft den från början.

Sedan är det förstås på sätt och vis olyckligt att han blivit en sådan ikon, en sådan superkändis inom rockmusikens värld, att det skymmer det han vill säga i sina böcker.
Men det går tyvärr inte att tänka bort. Hur än man försöker.

Men han är och förblir en rebell. En litteraturens gossen Ruda, med ett finger pekat mot de fina kultursalongerna. Kom ihåg det när ni läser denna roman, av en nu 50-årig stockholmskille som verkligen gått den långa vägen och fått lära sig på egen hand.
För glömmer ni detta, kan det vara segt att ta till sig - och förstå - författaren Ulf Lundell.

Text: Leif Wilehag
99.12.08