|
Det är en regning vardagseftermiddag.
Av någon anledning finns inga läxor att göra och rummet
är nystädat så när som på några tidningar
som ligger slängda på skrivbordet.
För många skulle denna situation vara idealisk för att
sätta sig ner i favoritfåtöljen med en bra bok och några
timmar försvinna in i en annan värld.
Men ytterst sällan, om
någonsin, slår mig tanken att jag ska ta upp en bok och läsa.
Jag har heller ingen längtan efter att läsa böcker, läsning
är närapå ett främmande begrepp för mig.
Ofta när jag hör människor diskutera böcker känner
jag mig utanför. Det är som om de är en grupp och delar
något jag inte kan förstå. Förutom det rent självklara,
att de kan diskutera böcker de har läst, så blir de också
mer allmänbildade och dessutom har de en inbördes förståelse
för just läsningens konst.
Själv har jag många gånger satt mig ner med en bok, i
hopp om att finna inspirationen att läsa. Vid det här laget
har jag gett upp. Varför läsning aldrig varit något som
intresserat mig vet jag inte. Mina föräldrar uppmuntrade ivrigt
läsning genom att göra mig till medlem i bokklubbar och låna
hem travvis med böcker från biblioteket. Ändå fick
min mamma allt som oftast kånka tillbaka böckerna olästa
i slutet av månaden.
Bara för vuxna?
När jag idag tänker på läsning, så tänker
jag mig det som något vuxna gör. Det faktum att jag själv
snart är vuxen och inte har det minsta större läslust för
det skjuter jag ifrån mig. Samma sak gäller det faktum att
de många av mina kompisar faktiskt ofta läser böcker.
Jag har svårt att se charmen i läsningen och bestämde
mig därför för att ta ett samtal med min kompis Emma, om
varför hon egentligen läser.
Emma har alltid läst, säger hon. Idag läser Emma mycket
mindre, när hon var liten kunde boken följa med när hon
gjorde andra saker, medan den idag mest kommer fram när hon inte
har något annat att göra.
- Detta förklarar hon med att hon genom skolan idag får så
mycket obligatorisk läsning att läsningen inte längre känns
som en avkoppling när man väl är klar med läxorna.
Istället är det då lättare att slå sig ner
framför TV:n. Jag känner igen det hon säger, TV:n är
ett bekvämt alternativ som allmänt tidsfördriv. Emma tror
att det beror på att TV-tittande inte kräver den koncentration
bokläsningen kräver. Man kan titta med ett halvt öga utan
att behöva se om avsnittet av serien för att förstå
nästa.
TVns fel?
Ofta hör man talas om hur dagens ungdomar vant sig vid TV:s snabba
klipp, där aldrig en tråkig stund ges och att de därför
inte läser. Men de som läser då? Lockar inte TV-tittandet
dem?
Jag vet inte hur det är, men jag har kompisar som liksom Emma gillar
både läsning och TV utan att det ena inverkar på det
andra.
Jag vet inte om det beror på TV jag inte läser, men jag känner
ofta att läsningen blir långtråkig. Det som helt befogat
kräver tio sidor i en bok att beskriva kan med kamerans hjälp
vara förmedlat till tittaren på mindre än en minut. Jag
brukar fundera över hur folk kan koncentrera sig när de läser.
Själv börjar jag snart tumma på boken, titta mig omkring
i rummet och byta sittställning. Självklart kan inte fallet
vara så att jag bara kommit över dåliga böcker,
men något gör ändå att jag inte läser.
Vad är det som lockar?
Varför läser då Emma? frågar jag mig. Hon har precis
som jag läxor att göra och man skulle nog kunna säga att
vi har ganska lika intressen i övrigt. Men de gånger vi båda
har den där stunden över en läxfri eftermiddag så
är det högst troligt att det är henne och inte mig man
finner läsandes en bok.
Emma tycker om att sätta sig in i en annan människas liv och
att få se saker ur deras perspektiv. Kanske har dock TV även
förändrat hennes läsande, för hon säger att hon
idag allt mer läser böcker vars handling liknar den hennes favoritserier
på TV har.
Kanske lockar inte äventyret där fantasins flödande var
poängen lika mycket längre, kanske vill vi se kläder, miljöer
och intriger iscensatta med starka färger och högljutt skrikande.
Emma tycker att böcker ger något mer och visst måste
det finnas en anledning till att läsning ses som långt mer
intellektuell sysselsättning än att sitta framför en flimrande
TV-apparat.
När man väljer att få en story förmedlad till sig
via film istället för en bok så accepterar man helt och
hållet regissörens tolkning av händelserna och personerna.
I bokens värld kan man själv välja att se personerna ur
sitt eget perspektiv. Man kan kanske därmed också lättare
relatera till känslorna och situationerna, då de inte är
återgivna med varje möjligt detalj såsom på film.
Någonting man måste lära sig som barn?
När jag frågar Emma varför hon tror att ungdomar läser
mindre idag säger hon att det nog beror mycket på om de läst
som mindre.
Om man aldrig riktigt kommit in i läsningen och funnit tjusningen,
blir det kanske svårare att försöka göra det när
man är äldre. Sedan tror hon även att de som läst
lite läser långsammare och därmed har mindre tålamod
att sitta med en bok.
Detta känner jag absolut igen. Jag läser säkert bara hälften
så snabbt som medelsvensken, något som gör att jag lätt
ger upp om en bok är långsam.
Den avkoppling Emma finner genom läsning får mig stressad.
Hon tycker också att boken ger en större frihet genom att hon
kan börja när hon vill och sluta när hon vill. Är
boken spännande kan hon själv fortsätta läsa så
länge hon har lust, utan att behöva vänta tills nästa
vecka. Idag läser Emma mest när hon verkligen inte har något
annat för sig. Som innan hon skall gå och lägga sig eller
när hon ligger och solar på badstranden.
Om jag bara hittar rätt bok...
Läsning kräver tid, något som kan vara svårt att
ta sig. Att prioritera läsningen är något jag aldrig skulle
kunna göra. Även de gånger då allt som går
på TV är TV-shop, kompisarna är upptagna och läxorna
gjorda gör jag något annat än att läsa. Kanske sätter
jag mig och skriver eller fixar med något annat, men läsa?
Nej, jag kan inte motivera mig.
Så när Emma någon gång pratar med någon i
skolan om en bok hon just läst, då blir jag förvånad
över att hon läser. Jag tänker att hon som jag måste
finna läsning tråkig. Men så är ju självklart
inte fallet. Att hon har hittat det som gör att hon kan finna läsningen
underhållande är något jag borde vara avundsjuk på.
Och visst är jag nog det.
För när jag hör om en bok som lär vara bra, eller
som kanske ökar förståelsen för något vi läser
om i skolan, eller när jag känner att en bok säkert skulle
vara bra att ha läst eftersom den skulle ge mig mycket - då
önskar jag att jag kunde låna boken och sätta mig ner
i en fåtölj för att läsa. För har Emma tid så
har ju jag också det. Jag får se om jag lyckas ge läsningen
en ärlig chans, för om jag verkligen tänker efter vad jag
skulle vilja göra så överväger läsningen över
någon dålig TV-serie jag tittar på bara för att
jag är för slö för att göra något annat.
Jag skall nog fråga Emma om jag inte kan låna en bok av henne,
om jag har riktigt tur kanske jag kan få in en fot i läsarnas
bevingade värld och få en förståelse för vad
som är så speciellt, för det är faktiskt inte alla
förunnat att förstå sig på läsning, hur gärna
man än vill.
Text: Lina Gustavsson
00.01.26
|