Albas tidigare nummer
 
 

2000

  Nr 7 Musik i den digitala revolutionen
En sång går väl inte att sälja? Jo, förresten, om jag ordnar en konsert eller skriver ned den eller spelar in den och gör den i många kopior. Och sedan börjar det hända saker. Numer kan man spela på virtuella flyglar och sända musik genom rymden. Från spår i fonogramrullar till ettor och nollor i en "portable device". Vad händer med musiken i den digitala framtid som, nästan, redan är här?
 
    Nr 6 Har solidariteten blivit omodern?
Solidaritet handlar framför allt om de gemensamma angelägenheterna. Under senare år har de flesta av dessa angelägenheter blivit upp till var och en att ordna med. Skolor, pensioner, sjukvård. Solidariteten med tredje världen verkar vi också ha glömt. Men just när man börjat dödförklara tanken på gemensam solidaritet dyker den upp som gubben i lådan.
 
    Nr 5 Kulturen ett frö till Big Business?
I Sverige började debatten för flera år sedan med en debattartikel av Lisbeth Lindeborg. Sedan var det tyst ett tag. Men nu verkar tiden ha mognat. Några hävdar att kulturen är vår nästa tillväxtbransch - andra påstår fortfarande att den slukar pengar som borde gått till vård av gamla och barn. Låt oss ta ett förnyat grepp om debatten.
 
      Nr 4 Tid för böcker
Äntligen sommar - äntligen ledig och lat! Alla har kanske inte råd att resa bort, så några restips ger vi inte. Däremot tips för en inre, mycket billigare resa. Albas sommarnummer innehåller mängder av förslag på böcker som kan göra er sällskap i hängmattan eller var ni nu väljer att vara. Trevlig sommar!
 
    Nr 3 Populärvetenskap
För några år sedan rasade en debatt i Sverige om möjligheten att popularisera vetenskap. Sven Öhman, professor i lingvistik, hävdade att det är omöjligt att popularisera. Han blev manglad av kultur- och vetenskapsjournalister. Till den första vetenskapsfestivalen för tre år sedan intervjuades han i Alba. Tidningen fick godkänt betyg av honom. Nu laddar vi med nytt nummer om populärvetenskap. Några av artiklarna är skrivna av forskare som ingår i ett nätverk som diskuterar just popularisering.
 
    Nr 2 En designad värld
Kulturen har skiftat fokus. Våra hem pryds allt mer sällan av traditionell konst. Däremot satsar vi gärna pengar på snygg design. Med hjälp av den signalerar vi vilka vi är. Världen är full av designade föremål - oftast tänker vi inte ens på att det finns en tanke bakom dem. Är 00-talet ännu ett ytans decennium?
 
    Nr 1 Konsten att läsa
Samtidigt som vi sägs vara på väg in i kunskapssamhället, finns flera undersökningar som visar på ett minskat läsande. Det gäller alla skikt i samhället. Allra minst läser männen. Vad får det för konsekvenser? Hur går det med demokratin?
 

 

 

1999

 

Nr 1 Dubbelmoral

Nr 2 Uppfostran

Nr 3 Kontroversiell konst

Nr 4 Utbildning

Nr 5 Mötesplatser

Nr 6 Integration

Nr 7 Demokrati på annat sätt

 

 

 

1998

 

Nr 1 Folkhemmet monteras ned

Nr 2 Något ska man ju äta

Nr 3 Tidens ansikten

Nr 4 Shopping

Nr 5 Döden

Nr 6 Göteborg

Nr 7 Nationen

 

 

 

1997

Nr 1 Demokrati i storstad

Nr 2 Regioner och regionalisering

Nr 3 Science, Sex & Sanningar

Nr 4 Kunskapslyftet - platt fall?

Nr 5 Vi traskar på med Kunskapslyftet

Nr 6 Kulturlivet in på livet

Nr 7 Staden som kreativ resurs

Nr 8 Bokmässan 97

Nr 9 Mansnummer