Alla som haft inblickar i lite större
organisationer känner till fenomenet; det som sägs
och det som görs kan vara väldigt olika saker. Under
demokratiska strukturer finns rörelser som inte är
lika tydliga som formella beslutsvägar och framför
allt är det inte de formella beslutsvägarna som är
viktigast. I värsta fall kan de underminera de demokratiska
strukturerna på ett förödande sätt.
Öppna strukturer är ofta effektivare
än slutna system eftersom de kan frigöra mer energi
och kreativitet hos dem som ingår i systemet. Man är
helt enkelt mer myndig i ett öppet system. Men samtidigt
verkar det ofrånkomligt att det i öppna system utvecklas
en inneboende konflikt mellen öppenhet och slutenhet som
en följd av olika former av intressekonflikter. Individuella
kortsiktiga intressen kan stå mot kollektiva intressen
och olika intressen ger upphov till maktstrukturer i organisationerna.
Och vice versa.
System med dolda maktstrukturer blir ineffektiva
eftersom det går åt energi för att upprätthålla
den inre balansen. Men vad är det som skapar denna negativa
energi? Det kan finnas flera förklaringar, men just här
har vi riktat blickarna mot prestige. För att göra
det grundligt tog jag mig till Sven-Eric Liedman på universitetet
i Göteborg.
Sven-Eric är professor på institutionen
för idéhistoria och har naturligtvis stor prestige
i sina egna korridorer på grund av sin titel. I den bemärkelsen
är prestige kanske främst ett uttryck för erkänd
skicklighet. Men begreppet har också en annan och betydligt
mer negativ innebörd.
- Prestige är ett svårt ord,
medger Sven-Eric Liedman. Ibland använder man det som en
yrkeskategori. Att en person med en viss examen har en viss prestige.
Då tänker man inte i första hand på bärarna
av denna examen. Vissa människor jagar prestige. Prestige
är dels vad folk kräver, men också vad folk tillerkänner
andra. Där är det viktigt, precis som du säger,
att det kan finnas dolda saker. Man kan ha beslutshierarkier,
kanske till synes utplånade, men plötsligt finns där
personer som har större prestige än andra. Det de säger
betyder mer.
Menar du att i en hierarkisk modell
behövs prestige egentligen inte?
- Man kan säga att den som
är högre upp i en hierarki automatiskt har en högre
prestige. Men ibland stämmer detta inte riktigt ändå.
Prestige kan vara något som en annan kämpar sig fram
till.
Prestige kan alltså finnas på
olika plan?
- Javisst. Men jag förknippar
främst prestige med något som man kräver för
sig själv, egentligen, och som man kan få respons
för. För mig är prestige för någon
som anser sig vara lite förmer. Prestige är alltid
i någon mening hierarkisk och ändå är det
inte i den öppna hierarkin. Det finns en öppen hierarki.
Generalen är över översten, som är över
majoren, som är över kaptenen, osv. Där finns
en ordning. Byråchefen är över byrådirektören,
som är över byråsekreteraren. Ordningen är
klar. Här kan man säga att det är mer prestige
att vara general än att vara överste.
Om man nu strävar uppåt i
ett hierarkiskt system, kan man väl använda sig av
prestige som en språngbräda?
- Ett annat ord som jag tycker
är väldigt intressant är erkännande. Många
av de yngre säger respekt. Det intressanta här är
att detta är något som alla kan få. Man erkänns
som en viss typ av människa. Men däremot prestige används
av människor som anser sig vara lite över andra. De
är klättrare. Har man prestige har man det alltid mer
än någon annan. Den som är längst ner i
hierarkin kan inte ha prestige. Däremot kan man säga
att alla förtjänar respekt eller erkännande.
Menar du att det är ungefär
samma struktur på prestige och erkännande, men på
olika nivåer?
- Nej det är inte samma strukturer.
Vissa filosofer använder begreppet erkännande flitigt
idag, jag har exempelvis en doktorand som just nu skriver en
avhandling om Charles Taylor där det finns ett fokus på
just begreppet erkännande. Tanken är att alla människor
behöver erkännande, vilket är ungefär som
respekt.
- Erkännande, och möjligen respekt,
är ett ord som betyder att deras mänsklighet ska erkännas.
Prestige betyder att man tänker sig att någon har
mer av det än någon annan.
Man kan alltså säga att erkännande
är ett mer demokratiskt begrepp?
- Ja, så kan man säga.
Medan prestige inte är demokratiskt. Hur demokratiskt samhälle
man än har, finns det vissa som har mer prestige, eftersom
det är något som finns i andra människors ögon.
I den bemärkelsen att någon är speciellt duktig
på något.
Man kan vara en duktig pianist och få
mycket prestige, men det är inget som måste användas
i mellanmänskliga relationer på annat sätt.
- Prestige har man i vissa sammanhang.
En pianist kan ha prestige som pianist, skickligare än andra
pianister. Men om denna skickliga pianist plötsligt kommer
in i något helt annat sammanhang så spelar den skickligheten
ingen roll. Här på institutionen kan denna pianist
inte uppnå sin prestige som pianist, eftersom vi inte har
något piano.
- Jag tittade på begreppet prestige
i Nationalencyklopedin inför ditt besök här och
det står att ordet kom in i svenskan så sent som
i slutet av 1800-talet.
Hur kommer det sig?
- Det är ju ett franskt låneord.
Jag gissar att det har att göra med att det är en tid
när värdehierarkier håller på att knuffas
mot varandra. Det är precis när teknik, handel, industri
börjar konkurrera med den gamla kungliga rangrullan. I rangrullan
- som togs bort i början av 1900-talet - behöver man
inte ha prestige. Där stod det i detalj redogjort för
vad den statlige innehavaraen hade för rang, jämfört
med militär rang. Det bestämde hur man placerades vid
bord. Gamla etikettböcker är fulla av hänvisningar
till rangrullan.
- Prestige har att göra med att här
kom nya eliter. Men de kan inte utan vidare knuffas in i de gamla
rangrullorna. En direktör skulle säkert stå väldigt
lågt. Plötsligt kommer det folk som är väldigt
mäktiga och som kan bygga sig jättestora villor och
kan köpa upp gamla adelsegendomar. De behöver något
annat. Jag gissar att det också är en tid när
en konstnärlig och vetenskaplig elit började göra
anspråk på att räknas högre. Men det gäller
framför allt inom teknik och ekonomi.
Så en rang är kopplad till
feodala strukturer. Kan man säga att rang har haft samma
funktion som prestige under det senaste seklet?
- Jag tror att rang är lugnare
på det sättet att man enkelt kan se i rangrullorna
var man befinner sig. Man kan exempelvis räkna på
hur många tjänsteår man har inom en viss tjänst.
Det råder aldrig någon tvekan om var man ska placeras
vid ett bord. Men när detta system börjar lossna i
fogarna, blir prestige mer svåråtkomligt. Det finns
ett annat begrepp som ligger nära, nämligen status.
Status är ett gammalt ord för ställning.
- Men status liknar i mycket begreppet
rang. Det är styvare. Sociologer jobbar mycket med status.
Prestige är ett mer osäkert begrepp. Sociologer och
andra talar om status som inte är förhandlingsbar.
Men prestige är ett begrepp som är osäkert. Var
befinner jag mig egentligen? Inför en sådan osäkerhet
blir prestigen viktig.
Det betyder väl att prestige egentligen
är starkt kopplad till industrisamhället?
- Ja, med den typ av förändring
som kommer samtidigt. Det är också urbaniseringen,
teknifieringen och järnvägarna. Och med detta blir
teknikerna och ingenjörerna viktiga.
Jag var ett tag inne på att höra
om du har några historiska exempel på prestige. Men
det faller ju med att begreppet är såpass nytt.
- Oklara begrepp har man nog alltid
haft. Men prestige går rakt in i resonemanget om status.
Erkännande är ett betydligt äldre begrepp i sammanhanget.
Det gamla ordet är ära och är historiskt oerhört
intressant. Idag är ära den engelska formen för
ordet, honour. Det är vad de unga nazisterna kräver.
Blood and honour. Det skriver de på sina tröjor, men
med tyska frakturbokstäver. Tala om kulturmix! Men en gång
i tiden var ära något man slogs för inom adeln.
Här kan man verkligen tala om feodala strukturer, men här
fanns ändå en viss osäkerhet. En konstnär
kunde plötsligt få den ovanskliga äran att lyftas
upp och få lagerkrans och kallas poeta laureatus.
- Ära är gammalt och feodalt.
När man börjar börjar använda rangrulla har
det feodala börjat skrumpna och byråkratiserats i
mer modern mening.
Lår oss istället blicka mot
framtiden. Hur ser du på prestigens roll och vikten av
att uppmärksamma den?
- I huvudsak speglar begreppet
någon sorts samhällelig hierarki, men ändå
något som ger möjligheter till variationer, till förflyttningar
av positioner. Storföretagens idéer idag att vi ska
ha platta organisationer, som de på olika sätt försöker
praktisera med att exempelvis "riva pyramiderna" som
Janne Carlsson sa en gång, medför att prestigen blir
än viktigare. Universitetet som har haft en oerhört
gammal murken hierarki har ändå plattats ut. Exempelvis
genom att många fler idag blir professorer. Då kan
det mycket väl bli så att detta ovägbara element
blir viktigare.
Man skulle väl kunna säga
att det är ett sätt för hierarkierna att överleva?
- Ja, men då kan man inte
längre luta sig mot titeln eller sättet man blivit
utnämnd. Man måste mer lita till något mer svårfångat.
Vad är det som gör att man lyssnar speciellt på
mig?
Det måste vara besvärligt
att hela tiden behöva förhandla om sin position
- Säkerligen. Men jag gissar
att detta att människor idag blir så utbrända
kan ha lite att göra med att det finns en hierarkisk struktur
som är väldigt svårhanterlig. Man märker
att någon i närheten plötsligt har seglat upp
och blivit förmer än jag och olusten väcks. Det
kan i alla fall vara en aspekt på utbrändhet.
- Mitt ideal är att alla människor
har rätt till sitt erkännande. På ett sätt
är det ganska stort. Genom att vara människa är
man värd respekt och erkännande. Prestige tycker jag
är obehagligt. Det osäkra och pretentiösa i det.
Som du talar om erkännande tycker
jag det finns tydliga kopplingar till demokratiska begrepp.
- Bara en sådan enkel sak
som att man hälsar på alla man känner. Det är
väldigt viktigt. Prestige däremot går ut på
att förminska andra.
Så sett ur ett demokratiseringsperspektiv
ska man omvandla prestige till ett erkännande?
- Ja, det vore bra. Men det krävs
också att man kan se igenom prestigen. Det är viktigare
att se de som är nederst i en hierarki.
Och ett sätt att vrida prestige
ur händerna på makteliterna kan vara att försöka
exponera detta.
- Just den dolda agendan är
viktig att exponera. Tyvärr uppstår den väldigt
lätt på nytt.
2003.02.06
|