För några veckor sedan belönades
Jörgen Lind med Nöjesguidens Göteborgspris i kategorin
Läsning. Detta för sin tredje diktsamling, Musik för
ett nytt samhälle. En samling som består av prosapoem
där kroppen och poesin står i centrum.
Läsaren kastas ut på en svindlande
färd från"bruset i ett befruktat ägg"
till sjunkandet "ner genom avlagringarna" och "hyresrätten
du skall blåsa ut som ett ljus". Linds utforskande,
nästan besatta, fascination för det kroppsliga - med
dess skavande suturer och skilda toner för huvudets sju
hål - är bitvis skakande. Tänk er en poesins
Lennart Nilsson, en skildrare av kroppens tillblivelse, födelse,
liv och död med pennan som verktyg istället för
fotolinsen. Till detta bör även läggas en dos
av filmskaparen Davis Cronenberg vars suggestiva sammansmältningar
mellan teknik och kropp har likheter i Musik för ett nytt
samhälle. Hos Lind är det emellertid inte tekniken
vi smälter samman med utan språket. "Kroppen
är en rå utskrift", i sig något hotfullt
och ödsligt, ett hav "utsträckt under en blankpolerad
måne utan karta och kompass". En hoppfull andra tillblivelse
tycks dock finnas då vi ser "havets blå alfabet
slå mot relingen".
Någon entydig
frälsning erbjuder dessvärre
inte språket utan även i litteraturen finns en begränsning;
en död. "Vid slutet av varje rad svänger ett rep
med ditt huvud i änden." Vidare sökande i kärleken
resulterar bitvis i bitterhet och cynism: "Kärleken
reduceras till ett kontrakt mellan epidermer". Men även
skönhet och ömhet finns längs resan. "När
händer stryker över armar och lår lyser det och
flimrar i de små stoftkornen. Det regnar. Det snöar.
På kvällen annullerar du stjärnorna, solen och
månen."
Lind skriver med ambition att skriva verklighet
och skrämmande, fantastiskt nog är ju livet fyllt av
motsägelser. "Det finns så mycket kärlek.
Det finns nästan ingen kärlek kvar."
2003.02.06
|