Sommaren 1996 kör jag en fredagsnatt
från Moskva till Sankt Petersburg. Mörkret lägger
sig när jag har nått fram till Volga vid Tver. Sedan
lyses vägen upp av eldar vid vägen: man grillar kött
och säljer till de vägfarande. Då och då
dyker värdshus upp, med ansamlingar av långtradare
som parkerat som prärievagnar för att skydda sig mot
lokala gangsters.
Jag brukar hänga på en sån
där medelsnabb lastbil för att se var vägen går
och förhoppningsvis slippa bli stoppad av milisen. Efter
vattendelaren vid Valdaj sluttar vägen mot väster och
Novgorod närmar sig. Vid stadsgränsen blir jag stoppad
av en milisman som ser ut som en stor katt på två
ben, beväpnad med en kalasjnikov. Han frågar om jag
har några vapen.
"Nej", säger jag, och tillägger otydligt:
"Jag ska åka på semester".
"Ska ni inte jaga då", frågar han.
"Nej, jag ska fiska", säger jag.
Den där typen av
optimistiska skämt brukar
hjälpa i Ryssland, och jag blir framsläppt. Efter ett
par timmars sömn i Novgorod knäcker jag de sista 18
milen till Sankt Petersburg och dess filmfestival.
Efter ett seminarium där en framstående
svensk filmskådespelerska frågas ut om sina relationer
till Ingmar Bergman bli vi bjudna på lunch på klubben
Prestige. Utanför står beväpnade vakter, där
inne är det mörkt som i nattklubben på Finlandsbåten,
men spriten, den är rysk. Nakna tonårsflickor dansar
alldeles framför oss, som om klubbens ägare ville dra
uppmärksamheten från det faktum att maten de bjuder
på är bedrövlig. Här är flickor billigare
än färska grönsaker, trots att högsommaren
står i sitt flor utanför detta mörker.
Lunchen efterlämnar
ett outplånligt minne. Så
här ett halvt decennium efteråt försöker
jag fortfarande förstå.
I början av 1990-talet hade ord som
prestige, elit och klass en säregen makt över själarna
i Ryssland. En förklaring kan vara ordens centrala position
också i det sovjetkommunistiska samhällets föreställningsvärld.
Den socialistiska statsbyggnaden, om någon minns den, byggde
ju på iden om arbetarklassens herravälde under ledning
av en elit, ett avantgarde.
Bortsett från folkmord och ekonomiska
misslyckanden sammanföll den här strukturen i varje
fall fram till och med andra världskriget med ålderdomligare
föreställningar om just begrepp som elit, prestige
och klass. Sovjetunionen utvecklades trots allt till en början
rätt dynamiskt. Landet hade intecknat en trovärdig
del i en trovärdig framtid. Sovjetunionen tillhörde
världseliten, Sovjetunionen hade "klass".
Här fanns en avantgardistisk och pulserande modernitet, en "hipp"
matris för människans liv i världen. Sovjetunionen
hade därmed också "prestige" i sådana
kretsar som varken delade dess statsideologi eller dess estetiska
värderingar. Och hela detta koncept omgavs av en framtåriktad
och chockerande konstruktivistisk design som ingav såväl
fruktan som hopp i andra delar av världen. Detta var åtminstone
någonting nytt och kraftfullt och kanske dekadent, ungefär
på samma sätt som Nazityskland kunde framstå
för många svenskar.
Nikita Chrusjtjovs regering var det sista
sovjetiska försöket att knyta ihop den sovjetiska semantiska
säcken: Hans slagord: "Vi ska komma ikapp och gå
om Amerika" från slutet av 1950-talet injagade, tillsammans
med sputnikarna, den där särskilda skräcken i
såväl Väst som Öst - en förutsättningen
för att man ska uppleva någonting som magiskt laddat
med just "prestige".
Men sen gick det illa för den sovjetiska prestigen: samhället
åldrades: dess elit förstod sig inte på de nya
globala processerna och världens nya eliter. Chrusjtjov
förvandlades från futuristisk inspiratör till
skobankande vilde och begreppen prestige, elit och klass kom
i den sovjetiska kontexten att referera till bakåtsträvande,
steril och våldsam maktutövning.
Prestige, elit och klass kom att knytas
till nya symboler i sovjetiskt liv: en Cocacola-burk framstod
vid 1970-talets slut som bärare av dessa värden i betydligt
högre grad än den officiella eliten. Andra objekt för
ett sådant begär var utländska bilar, jeans,
amerikanska cigaretter och discostjärnan Boney M.
Dessa varor symboliserade
den nya makten i världen och
blev därför föremål för en många
gånger komisk, men ändå på sitt sätt
gripande avgudadyrkan som påminner om sådant man
kan höra om från människor som var i tonåren
i Sverige 1945 och som upplevde Coca Colans seger i Sverige som
någonting lika otänkbart stort som Muhammeds ankomst
till Berget. Skeendet har gestaltats på ett trolskt sätt
i Blå tågets låt "Jag tog bilen in till
stan".
Men varornas fetischkaraktär var ännu
starkare i Sovjetunionen, deras kraft var mer destruktiv, eftersom
samhällskrisen var djupare, okunskapen större, kvinnoförtrycket
och klassamhället värre: här fanns ett totalitärt
systemiskt folkförakt så stort att det är svårt
att jämföra med någonting annat som mänskligheten
hade hittat på.
Därför var de fenomen i samhället
som trots allt, under de givna omständigheterna, kunde bevara
sin karaktär av prestige, elit och klass också de
som symboliserade den reella maktutövningen i sovjetsamhället:
den ryska ideologin, hemliga polisen, armén och vodkan.
Man kunde ha olika åsikter om dessa fenomen: men att de
var djupt allvarliga och liksom magiska fenomen som man inte
skämtade om, därom rådde aldrig något tvivel.
Det var dessa element som trots allt överlevde i den strömvirvel
av varor och nya livsstilar som vällde in över Sovjetunionen
i slutet av 1980-talet och fortsätter att välla in
i det nya Ryssland. Denna speciella, vodkautspädda blandning
av råkapitalism, systemfascism, arméfetischism och
nyandlighet präglar det nya landet.
Det är kort sagt som i väst,
men den ryska situationen saknar varje inslag av någonting
som man tills vidare skulle kunna kalla för "individualistisk
sentimentalitet".
Elementen fanns alla där på
Club prestige: De beväpnade vakterna, de nakna tonårsflickorna,
de halvkända filmstjärnorna, kulturpolitikerna och
de hemliga poliserna.
2003.02.10
|