Den borgerliga familjen, samhällets
utveckling och brister, arbetsfördelning och inte minst
individens moraliska karaktär ansågs under 1800-talet
avspeglas i kroppen.
När Maja Larsson diskuterar detta
område i sin avhandling påvisar hon hur dåtidens
teorier kretsade kring begreppen kön och individualitet.
Dessa antog " formen av ett naturgivet motsatspar för
kvinnligt och manligt [åsikterna] tenderade att upprätta
gränser, inte bara mellan män och kvinnor, utan även
mellan vuxna och barn, borgare och bönder, inom- och utomeuropeiska
folk". Kvinnan ansågs generellt vara utformad för
könsliv och barnafödande, medan mannens funktioner
visade anlag att främst odla en balanserad individualitet.
Detta kunde utläsas ur bl.a. rörelseschema, andning
och kroppsdelarnas funktioner.
En viktig ingrediens i Larssons avhandling är hennes intagna hållning
till manskroppens historia, en historia som förefaller förvånande
lätt att skriva. Förvånande då Laqueur,
Moscucci, Johannison med flera betonat den numera berömda
tesen att mannen genom sin osynlighet blir den normerande, medan
kvinnan blir till ett avväpnat och utforskat kön. Denna
tes bestrider naturligtvis inte Larsson, men påpekar att
mannen långt ifrån var undantagen den vetenskapliga
luppen. Larsson hävdar provocerande att om feminismen lämnar
manskroppen oproblematiserad, reproduceras bilden av mannen som
" den mänskliga normen för perfektion [där]
mannen behåller sin privilegierade position som den osynliga
norm ifrån vilken kvinnan bara kan avvika". Följdriktigt
analyserar Larsson teorier om mannen och kvinnan parallellt och
i lika stor utsträckning.
Språket i avhandlingen
är lättläst och
medryckande. Den anekdotsökande har inga problem att roas
av detaljer som att manlig onani ansågs ge upphov till
psykiska och fysiska åkommor, att puberteten kunde fördröjas
vilket var önskvärt genom att äta
inhemsk istället för importerad mat. Eller att kvinnan
efter kirurgiskt avlägsnande av äggstockarna ansågs
bli manhaftig, föraktande av allt kvinnogöra och få
långt skägg. Men avhandlingen visar naturligtvis även
djupare bottnar. En är när Larsson framlyfter att åsikterna
från 1800-talet inte kan tolkas entydigt. Samtidigt som
många hyste den generella bilden av att könslivet
var ett i huvudsak kvinnligt uttryck, tillika med ett primitivt
och sinnligt stadium i utvecklingen, så hyllade romantikens
medicin könslivet som ett positivt uttryck för människans
biologiska och kulturella utveckling.
Under hela 1800-talet diskuterades det
inom intellektuella kretsar livligt vilka som och varför
dessa ägde behörighet till samhälleliga
rättigheter. En olustig känsla frambesvärjs här
i min läsning: Dåtidens sökande efter svar i
den mänskliga kroppen på dessa och liknande frågor
är långt ifrån inaktuellt.
2003.02.06
|