För det mesta seglar konsten i lugna vatten.
Bland konstintresserade kan det bli en del krusningar på ytan
när innebörden av nya konstformer ska analyseras och kanske
rent av placeras i det politiska landskapet. Men konst har emellanåt
en märklig förmåga att röra upp sinnen. Ofta
helt överraskande och ofta handlar det om installationer.
Den israeliske ambassadörens attack mot installationen
på Historiska museet i Stockholm - Snövit och sanningens
vansinne - blir i samma ögonblick del av en politisk happening.
Zvi Mazel blir en del av konstverket, med draghjälp av bilddokumentationen
som finns och den offentlighet som skapas av världens nyhetsbyråer.
Konstnärsparet Feiler har inte längre kontroll över
sin egen installation inför detta medieuppbåd. Eller
när en besökare placerar ut en ny båt med foto på
Anna Linds mördare i konstverket, med hänvisning till
att det är samma förolämpning som den ursprungliga
bilden på konstverkets bild på en självmordsbombare.
Även andra slag av handgripliga inlägg i installationen
har gjorts.
När Zvi Mazel tolkar
sin del av installationen hänvisar han till att konstverket
är ett uttryck för antisemitism. Han är då
förmodligen mycket medveten om att Dror Feiler vägrade
att tjänstgöra på ockuperade områden i Palestina,
dessutom i områden som stod under kommando av nuvarande premiärministern
Ariel Sharon.
Har antisemitismen ökat i Europa under senare
år? Det rapporteras enligt nyhetsrapporteringar vara fallet,
med hänvisning till en stoppad forskarrapport rån EU.
På vilket sätt har i så fall antisemitismen ökat
och hur ser den ut?
Runt jul har ett flertal
nyhetsmedier refererat till en forskarrapport som hävdar
att antisemitismen ökat i Europa, och inte minst i Sverige,
Belgien, Frankrike, Storbritannien och Tyskland. Delvis framställs
antisemitismen i allmänna termer, vilket jag tolkar som att
det handlar om den genomsnittliga befolkningen. Som exempel på
svensk antisemitism nämns teveprogrammet Mediemagasinet, som
ifrågasatte rapporteringarna från Israel och Palestina,
eftersom flera av journalisterna är judar. Resonemanget förefaller
något grumligt.
I rapporten, som beställts av EU-organet EUMC
och utfört av Centrum för antisemitismforskning vid Berlins
tekniska universitet, hävdas att antisemitismen skjutit fart
under den nuvarande intifadan - upproret mot den israeliska ockupationen
- som inleddes hösten 2000. EUMC:s kritik mot forskningsrapporten
var att den blandade ihop antisemitism med antiisraeliska stämningar
i Västeuropa och man begärde kompletteringar. Forskargruppen
kablade då ut uppgiften att forskarrapporten stoppats därför
att den ansågs vara obekväm, något som fick stor
spridning i olika medier.
Antisemitism är inte
det första jag själv ser som resutatet av konflikten
mellan Israel och Palestina och den nuvarande intifadan. Efter 11
spetember 2001 och attackerna mot skyskraporna i New York är
det snarare muslimerna som har blivit utsatta för attacker
både i USA och Europa. Både verbalt och fysiskt. Trakasserierna
mot muslimer i Sverige har hållit på längre än
så. Moskebyggen har motarbetats och några även
utsatts för ödeläggande bränder. Idag är
det slöjan som uppmärksammas mest och ett förbud
att införa förbud mot detta plagg diskuteras på
flera håll. I den skånska medelklassidyllen Svedala
har kommunen nyligen infört slöjförbud utan att ha
några muslimska medborgare alls. På det sättet
signalerar man att man inte vill ha några i framtiden heller.
Israel har kritiserats för sin förda politik
på ockuperade områden, inte minst för sitt trots
mot ett antal FN-deklarationer. Varje gång någon kritiserar
Israel dyker dess försvarsadvokater upp och hävdar att
det handlar om antisemitism. Första gången man får
ett sådant påstående kastat i ansiktet kan det
vara omtumlande. Men när detta upprepats ett antal gånger
kan man se ett mönster.
Zvi Mazel och Ariel Sharon
hävdade bägge att konstverket på Historiska museet
var uttryck för antisemitism. Överraskande nog ändrade
Zvi Mazel efter flera dagar påståendet till att det
råder antiisraeliska stämningar i Sverige. Vilket är
något helt annat och antagligen riktigt. Israels behandling
av palestinierna är i stora stycken en kopia av Sydafrikas
apartheidpolitik och klart rasistisk. I Västeuropa finns det
en stark kritik mot Israel för denna politik som avhumaniserar
och skändar palestinier.
Den israeliska hållningen är starkt förknippad
med den judiska eliten i USA. Utan stöd härifrån
skulle situationen vara helt annorlunda i Mellanöstern. Finkelstein,
som själv är jude men starkt kritisk till vad som händer
i dagens Israel, hävdar att den amerikansk-judiska eliten efter
kriget inte hade något intresse av att åberopa de nazistiska
förbrytelserna under kriget i sina egna strävanden att
nå maktpositioner. Idag menar dessa Israels amerikansk-judiska
vänner (enligt Finkelstein) att ett självständigrt
Israel som lever i fred med grannländerna är värdelöst;
ett Israel med oberoende gentemot USAskulle vara rena katastrofen.
Den radikala omsvängningen
i de amerikanska judarnas hållning gentemot Israel kom efter
junikriget 1967, då Israel vann en förkrossande seger.
Den kristna amerikanska eliten, som tidigare mycket väl kunde
tänka sig att ingå vänskapspakter med arabländer
i spelet om den viktiga oljan, började se maktspelet i regionen
med nya ögon. Efter kriget 1973 började USA förse
Israel med massivt militärt bistånd. Den judiska eliten
började under denna fas tala om Förintelsen med stort
F och Israel blev efter kriget 1967 deras religion.
Precis som många judar höll Israel på armblängds
avstånd när landet var en belastning, blev de pånyttfödda
sionister när det blev en tillgång.
Förintelseindustrin handlar inte bara om Europas
skuld i historiens värsta folkutrotning. Den har blivit Big
Business, skriver Finkelstein. Exakt hur många som överlevde
förintelselägren är svårt att uppskatta. Många
som inte har vistats i dessa läger har framträtt med anspråk
på ersättning. Finkelstein gör uppskattningen att
det kan röra sig om 100.000 personer. Vid sekelskiftet uppskattar
han att högst en fjärdedel av dessa finns kvar i livet.
Tyskland, i form av Västtyskland, försökte göra
upp med sitt förflutna och ingick överenskommelser med
judiska organisationer om ersättning för de mänskliga
tragedierna hos de drabbade judarna. Fram till idag har man betalat
ut omkring 60 miljarder dollar.
Finkelstein jämför detta folkmord med det
i Indokina, där mer än fyra miljoner människor blev
offer för krigen, de flesta under USA:s tid i området.
Men USAvägrar att betala något skadestånd till
Vietnam, med hänvisning till att förstörelsen var
ömsesidig.
En av de judiska organisationer
som arbetar för skadestånd är Claims Conference.
Men bara en mindre del av ersättningar de fått har betalats
ut till offren eller deras närmsta anhöriga. Pengarna
används istället till att stärka judiska sammanslutningar.
Stora summor har kanaliserats vidare till judiska grupper i arabvärlden
och till utvandring från Östeuropa till Israel. På
senare tid har organisationen krävt att få överta
fastigheter i Östtyskland som tidigare tillhört judar.
När anhöriga till dessa fastighetsinnehavare protesterade,
fick de svaret att det inte handlar om rättvisa. Det handlar
om pengar. Finkelstein drar slutsatsen att den judiska eliten i
USA skinnar judiska överlevande. Claims Conference är
inte den enda organisationen som arbetar på detta sätt.
Antalet offer för förintelsen tycks inte
sina i den takt som folk dör av ålder. Nya marknader
står inför exploatering. Nu väntar den stora brandskattningen
av Östeuropa. Dessa fattiga länder kommer att pressar
på stora pengar för behövande offer för
förintelsen. Genom att driva detta syfte ohämmat,
bidrar de judiska organisationerna sannolikt till att späda
på antisemitisken i Östeuropa. Men det får väl
bokföras som kostnader för intäkternas förvarvande
och drabbar nog inte judar i USA. För Israel är läget
mer ovisst.
Det som sammankittar alla
dessa politiska, ekonomiska och kulturella yttringar som
här beskrivits är antisemitismen. Vilket i
sin tur hämtar energi från den verkliga förintelsen
i Hitlertyskland. Utan dessa ständiga hänvisningar till
antisemitismen skulle dagens Israel se helt annorlunda
ut.
Hur mycket pengar som än pumpas in i Israel
genom Förintelseindustrins försorg, finns ändå
en politisk och moralisk dimension som är svår att köpa
sig fri ifrån. Noam Chomsky, som tillhör den judiska
kultureliten i USA, har kommenterat Förintelseindustrins advokater
med orden: Israels vänner borde kallas vänner
av Israels moraliska förfall och dess slutliga förstörelse.
Efter dessa dystra ord passar det bra med ett upplyftande
citat av installationen själv, Zvi Mazel, ur en intervju i
Svenska Dagbladet: Konst ska vara vacker och upplyftande.
Ja, visst är Palestina vackert.
2004.01.29
|