Texten nedan är klipp ur en kommande
bok: Majorna En stadsdel i rörelse - Mobilisering, nätverk
och lokalt medborgarskap. Boken bygger på en studie av
en framväxande medborgarrörelse i stadsdelen Majorna
i Göteborg. Den är skriven Thomas Johansson, Jari Kuosmanen
och Ove Sernhede som alla är knutna till Centrum för
Kulturstudier. Denna studie refereras det även i till artikeln
Majorna - den sociala miljöns betydelse för tryggheten.
För att göra texten lättare att läsa har
vi på redaktionen lagt till några mellanrubriker
som inte finns i originalmanus.
Maktspel i Majorna
Rörelsen i Majorna är inte att betrakta som en traditionell,
politisk organisering eller som en "folkrörelse"
med en strikt formaliserad organisation, medlemskap och ledning.
Snarare kan den "rörelse" vi studerar ses som
en process bestående av flera olika lokala medborgar- eller
aktivistgrupper som alla är tämligen löst och
spontant organiserade. Relationen mellan dessa olika grupper
formar en rörelse vars sammanhållande kraft är
det nätverk av personer som uppstått genom de olika
lokala aktionerna. I denna mening är också rörelsen
i sin helhet flyktig och av temporär karaktär. Den
kärna av aktivister som håller ihop ett nätverket
byts ut och förändras över tid. De olika aktions-
eller medborgar-grupperna kan, såväl som nätverket
av relationer mellan de olika grupperna, under perioder ligga
i träda men mobiliseras vid specifika tillfällen.
Majornas själ
När människor bedömer sin stadsdel är det
också upplevelsen som står i centrum. Ofta jämförs
stadsdelen med andra delar av staden. Den placeras in på
en karta och bedöms sedan. Majorna betraktas ofta som en
unik och "levande" stadsdel. I jämförelse
med andra stadsdelar "vinner" Majorna klart. Detta
är i varje fall den bild som förmedlas av våra
intervjupersoner. Det växer fram en bild av Majorna där
det unika och speciella betonas. Denna imaginära konstruktion
innefattar ett hyllande av arkitekturen, gårdarna, människorna,
det politiska, det kollektiva och av något som av vissa
betraktas som Majornas själ. Möjligtvis är det
likadant för människor som bor på andra ställen
i staden.
Det lokala medborgarskapet handlar i stor utsträckning
om vem som har rätt att definiera och bestämma hur
stadens rum skall användas och hur dess resurser skall fördelas.
Den lokala nivån - i detta fallet Majorna - utgör
en del av staden Göteborg, som utgör en del av regionen,
som är en del av nationalstaten och så vidare. På
vilken nivå fattas de reella besluten som rör det
lokala? Om beslut som fattas blir svårförståeliga
och det inte heller finns någon som kan ställas till
svars skapas det en maktlöshet.
I Majorna har det odlats fram en upplevelse och känsla
av tillhörighet. Ett slags motkraft till de ingrepp i lokalsamhället
som regisseras på andra nivåer.
Den lokala politikens villkor
Med införandet av stadsdelsnämnder i Göteborg
1990 kom villkoren för lokal politik att i grunden förändras.
Nu bröts den tidigare enhetliga kommunala organisationen
upp i 21 mindre geografiska enheter, så kallade stadsdelsnämnder.
Sammansättningen på den politiska nämn som skall
styra var och en av de 21 'stadsdelarna' är dock inte uttryck
för hur medborgarna i respektive område har röstat.
Det valresultat som gäller för Göteborg i sin
helhet skall också utgöra sammansättningen för
varje enskild stadsdelsnämnd. Den kommunala ekonomin, som
tidigare hade varit baserad på sammanhållna förvaltningar
vilka täckte in hela Göteborg, ersattes av ett helt
nytt tänkande.
En central tanke bakom stadsdelsreformen var att den storskalighet
och tungroddhet som kännetecknat välfärdsstatens
institutioner under decennierna efter andra världskriget
nu skulle ersättas av en närhet till medborgarna. Den
nya småskaligheten skulle befordra en överblickbarhet
och ett 'brukarinflytande' som på ett mer adekvat sätt
speglade samtidens demokratiska intentioner.
Varje stadsdelsnämnd har sin egen budget för att
bedriva socialt arbete, fritidsverksamhet, skola osv. De ekonomiska
ramarna för denna budget bestämmes efter vissa regler
baserade på principer där de specifika egenheter som
gäller för varje område (stadsdelsnämnd)
beaktas. Detta innebär att t ex. ålderssammansättning,
inkomstfördelning, förvärvsintensitet och andra
specifika lokala villkor fungerar som utgångspunkt för
beräkningen. Det är naturligtvis omöjligt att
åstadkomma absolut rättvisa oavsett hur sinnrikt detta
system än är konstruerat. Vissa områden upplevde
sig missgynnade och kom ganska snart att föra fram kritik.
Majorna tillhör de områden som starkast obstruerade.
Det ekonomiska ansvaret
Med stadsdelsreformen blev på detta sätt varje stadsdelsnämnd
direkt ekonomiskt ansvarig för sin egen verksamhet. Anledningen
till att vi i denna studie koncentrerat så mycket av våra
diskussioner kring denna reform är att det finns ett direkt
samband mellan medborgarrörelsen i Majorna och denna reform.
Rörelsen är ett direkt svar på de nedskärningar
som i början av 1990-talet administreras av stadsdelsnämndens
politiker. Sedan 1992 har det i Majorna utspelat sig ett lokalt
trepartsspel mellan medborgare, tjänstemän och politiker.
Därtill kommer det spänningsfält som genom stadsdelsreformen
upprättats mellan den lokala nämnden och den centrala
politiska ledningen för Göteborg.
Ett tufft uppdrag
Att ha politisk makt i en stadsdel som Majorna och år efter
år vara tvingade att skära ner på t ex. barnomsorg
och skola är ett tufft arbete. Hur motiverar dessa beslut
inför 500 medborgare som bestämt sig för att detta
inte får ske. Företrädarna för den lokala
opinionen visar sig ha en rad goda argument mot nedskärningar.
De ledande personerna för opinionen är i inte sällan
själva professionellt verksamma inom detta yrkesfält,
många har hög utbildningsnivå och stor sakkunskap
på området. Som politiker och icke-expert befinner
man sig här i ett klart problematiskt "underläge".
Medborgarna besitter större sak-kunskap än politikerna.
Som politiker skall man företräda medborgarna men tvingas
- ibland mot sin egen vilja - att gå emot den egna stadsdelens
medborgare. Till denna situation kommer ytterligare en "komplikation".
Stadsdelsnämndens invånare utgör inte en väljarbas
som är grunden för den egna positionen som politiker.
Det är inte väljarna i Majorna som avgör vem som
t ex. blir ordförande, vice ordförande och andre vice
ordförande i stadsdels-nämndens presidium, detta avgörs
av det politiska parti som har majoriteten i Göteborg som
helhet.
Denna omständighet har förstärkt ett av de
dilemman det lokala medborgarskapet och den lokala politiken
idag står inför. Vem skall de lokala politikerna företräda?
Stadsdelens medborgare - som med kraft avvisar förslagen
till förändringar - eller det politiska systemet och
det egna partiet? På det sätt som det nuvarande stadsdelsnämndssystemet
är uppbyggt har de lokala politikerna små möjligheter
att ifrågasätta de ramar eller den fördelning
av resurser varje stadsdelsnämnd tilldelas. Man kan naturligtvis
gå in och ha syn-punkter på var i budget tjänstemännen
skall skära. Men oavsett inom vilka områden bantningarna
sker - barnomsorgen, skolan, biblioteken eller åldringsvården
- så kommer människor att reagera och politikerna
hamnar i svårigheter att välja sida. Vi skulle kunna
betrakta detta som en konflikt mellan platslojalitet och parti-
och systemlojalitet.
Nya insikter - nytt focus
Idag har de aktiva i rörelsen delvis skiftat fokus. Man
menar sig se var den reella makten finns och hävdar att
de lokala politikerna inte har så mycket att säga
till om. I flera intervjuer får man nästan en känsla
av att det finns de som tycker synd om de lokala politikerna.
Allt fler blir varse att det förväntas av politikerna
att vara parti och systemlojala. De lokala politikerna är,
menar man, som en av våra informanter uttryckte det, "i
realiteten kringskurna och fångade i en fälla, så
egentligen är det poänglöst att prata med dom.
Det är till Gustav Adolfs torg vi borde rikta vår
energi, det är där regelverket bestäms".
Denna successiva process mot allt större kunskap om förutsättningarna
för hur den lokala stadsdelens politiska och ekonomiska
villkor är formade har också lett till att det under
senare tid upprättats kontakter mellan andra stadsdelar
där det finns motsvarande, om än inte lika omfattande
grupperingar. Så genomförde grupper av medborgare
från Linnéstaden, Högsbo, Kortedala och Majorna
gemensamma aktioner mot nedskärningar i stadsdelarnas olika
verksamhetsområden våren 2001.
Direkt aktion, långsiktiga
politiska strategier och den lokala politikens bristande legitimitet
Det visar sig dock vara svårare än man anade att mobilisera
människor i dessa gemensamma aktioner. Det tycks som om
makten på Gustav Adolfs torg är för långt
borta för att beröra. Att få folk gå ut
i protester som på ett mer principiellt plan riktar sig
mot nedskärningar i skola, kultur, omsorg och vård
tycks vara svårare än att mobilisera till aktioner
i det egna grannskapet. Det finns inga garantier för att
engagemanget riktat mot Gustav Adolfs torg leder någon
vart. För att förändra grundläggande regelverk
tagna på central nivå krävs att mycket stora
grupper av människor ger uttryck för sitt missnöje.
För detta krävs också en större organisation
och en samordning mellan stadsdelar som är långt mer
avancerad än vad den lokala aktionen kräver.
En lokal aktion, att t ex. hålla sina barn hemma från
skolan och organisera undervisning på egen hand, är
naturligtvis också krävande på många sätt.
Men denna typ av aktion organiseras av en relativt liten grupp
föräldrar med god kännedom om och känsla
för varandra. Aktionens lokala karaktär och dess begränsade
omfattning gör att det är lättare att organisera
och ha kontroll över hela processen. Faktum är också
att denna typ av aktioner ofta leder till 'seger'. Det finns
en klar insikt om att det direkta handlandet - att helt enkelt
gå ut och 'ta makten' genom att sätta sig emot fattade
beslut - faktiskt påverkar och förändrar, även
om dessa förändringar inte är av bestående
karaktär. Vi har talat med föräldrar som varit
inbegripna i olika aktioner för vart och ett av sina tre
barn. Först har man agerat för sitt första barn
i förskolan och lyckats få igenom vissa förändringar.
När sedan nästa barn börjar i samma förskola
två år senare har man tvingats ut i samma kamp igen.
Andra föräldrar har liknande erfarenheter vad gäller
grundskolan. Den direkta aktionen leder ofta till resultat, men
det är, som sagt, inte alltid så att dessa resultat
står sig.
En läroprocess
Erfarenheterna från stora manifestationer mot mer principiella
frågor på central nivå är inte lika goda.
Vad har åstadkommits genom att demonstrera på Gustav
Adolfs torg? Många menar att denna 'stadsdels-gemensamma
kamp' också är viktig men att den inte ger några
synbara resultat, åtminstone inte på kort sikt. För
resultat på denna nivå krävs fler människor
och bättre organisering. Den lokala aktionen har också
andra bieffekter. Den stärker grannskapet och utvecklar
vänskapsband. Man behöver inte heller lämna barnen
för att åka iväg för att demonstrera i andra
delar av staden. Man är kvar i stadsdelen, de egna barnen
och deras kamrater såväl som deras föräldrar
är direkt inbegripna på ett sätt som förstärker
den lokala samhörigheten. Trots att den lokala nätverksrörelsen
kan betraktas som en läroprocess, där allt mer komplexa
samband mellan den lokala politikens villkor och den centrala
makten blottläggs, så är det ändå
de direkta aktionerna som utgör rörelsens kärna
och identitet.
Maktens legitimitet
Exemplet Majorna ställer oss inför frågor om
den traditionella politikens legitimitet. Det tycks som om vi
i Majorna kan se ett nytt mönster av politiskt handlande.
Här finns det inom vissa grupper ingen motsättning
mellan att verka inom de strukturer som den officiella politiken
ger å ena sidan och utom-parlamentariska aktioner å
andra. På detta kan t ex. skolstrejken våren 2001
tas som ett exempel. Samma människor (föräldrar)
som sitter i skolrådet för Karl Johansskolan är
också de som är aktiva pådrivare och organisatörer
av den framgångsrika skolstrejk som utspelade sig kring
'Oljan' våren 2001. Den beslutsamhet som kännetecknade
föräldrarnas och barnens agerande fick politikerna
'på knä'. När de första protesterna mot
'bussningen' av elever från Karl Johansskolan till Sannaskolan
hördes gick politikerna ut och slog näven i bordet
- "Här är det vi som bestämmer, detta är
ett beslutat fattat i demokratisk ordning. Detta måste
ni rätta er efter". Men motståndet var för
brett och massivt. Stadsdelsnämndens politiker och förvaltningens
tjänstemän fick dra tillbaka sitt förslag. Intressant
är att en av dem som deltog i strejken var en tidigare nämndordförande.
Denna person hade varit aktiv i den första vågen av
utom-parlamentariska, lokala protester mot ned-skärningarna
i början av 1990-talet. Under dessa tidiga strider blev
denna person så engagerad i den lokala politiken att vederbörande
beslöt sig för att gå in i det största politiska
partiet. Personen i fråga ansåg då att det
var nödvändigt att via den formella vägen agera
mot försämringarna av skola och omsorg. Under en mandatperiod
var denna person alltså ordförande, men avgick och
trädde ut ur det officiella lokalpolitiska sammanhanget
i slutet av 90-talet. Denna persons barn deltog i skolstrejken
2001.
Möjligen kan denna historia ge oss en inblick i viktiga
aspekter av de processer som är verksamma i stadsdelen.
Den traditionellt starka lojalitet i förhållande till
det politiska systemet ser ut att fått sig en törn.
Åtminstone när det gäller den lokala politikens
villkor. Människorna i Majorna visar upp en respektlöshet
inför makten och dess representanter som vittnar om en ny
inställning till traditionella, samhälleliga auktoriteter.
Vart är det lokala medborgarskapet
på väg?
En viktig aspekt av det lokala medborgarskapet är naturligtvis
knutet till de etablerade formerna för den politiska demokratin.
Den diskussion som aktualiseras genom medborgarrörelsen
leder oss vidare till att fråga vilken dignitet politik
i traditionell mening har i den vanlige medborgarens vardag.
Det tycks som om de lokala politikernas ställning och status
är ifrågasatt. Vad vi kan se är att det lokala
medborgar-skapet inte kan inskränkas till den representativa
demokratins traditionella former. Människor tenderar att
verka såväl inom som utanför dessa. En intressant
aspekt av rörelsens effekter är att frågor som
i gängse mening inte alltid är att betrakta som politiska
- t ex. skola, vård och omsorg - nu genom stadsdelsreformen
och de lokala politikernas formella överhöghet i högsta
grad politiseras. Denna politisering har skett såväl
inom partisystemet som i vardagen. Politikerna har blivit varse
dessa frågors dignitet och vikten av att handskas varsamt
med dem. Samtidigt har människor mobiliserats utanför
partierna och med kraft gått emot i demokratiskt ordning
fattade beslut. Genom att på detta sätt handla aktivt
har man tagit makten över sin egen vardag och därigenom
gett en ny dimension åt det lokala medborgarskapet. Frågan
är hur dessa aktioner skall betraktas från en mer
principiell demokratisk horisont. Vad händer med demokratin
när grupper av medborgare på detta sätt tar saker
och ting i egna händer. Hur skall demokratin handskas med
intressegrupper som helt enkelt inte vill underordna sig demokratiskt
fattade beslut? Om inte besluten passar har man inte för
avsikt att följa dem. I detta avseende är rörelsen
i Majorna att betrakta som ett uttryck för den partikularisering
och det sönderfall som vi tidigare diskuterat. Medborgar-rörelsen
i Majorna består inte av ekonomiskt resursstarka. Här
finns i stället ett kulturellt kapital och sociala nätverk
som innefattar goda relationer till medierna.
Diskussioner om demokratins grundläggande
premisser
Medborgarrörelsen i Majorna sätter pekfingret på
flera av den samtida demokratidiskussionens centrala problem.
Är det så att den modell för politik som en gång
växte fram genom det moderna projektet måste ses över
och uppdateras? Vad krävs i så fall för att de
demokratiska institutionerna och politikens former skall harmoniserar
med samtidens krav och engagemang? Hur skall de sammanhang och
institutionella strukturer vara utformade som på ett adekvat
sätt kan engagera och ge uttryck för mer direkta viljeyttringar?
Hur skall den modell för demokrati se ut som kan möta
den typ av rörelse som det aktiva, lokala medborgarskapet
i Majorna ger uttryck för? Kan den lokala demokratin stärkas
utan att hamna i särartspolitik?
Stadsdelsnämndens politiker har för att möta
den situation som uppstått också gett tjänstemännen
i uppgift att inom ramen för den rådande ordningen
utveckla demokratins former i Majorna. Nätverks och medborgarrörelsen
har aktualiserat behovet att hitta kontaktytor mellan medborgarna
och politikerna. På tjänstemännens inrådan
har konstruerats en rad råd där medborgare får
ut-trycka sina synpunkter under mer kontrollerade former. Pensionärsråd,
skolråd, ungdomsråd är olika exempel på
denna strategi. De återkommande och tämligen uppmärksammade
demokratiska rådslagen är ett annat sådant forum.
Här tas främst samhällsplaneringsfrågor
rörande den fysiska miljön upp, t ex. kultur-reservatet
Klippan, stadsdelens relation till hamnen, cykelbanornas utbredning
osv. Just nu arbetar tjänstemän med att se över
formerna för hur nämnd och medborgare i gemen skall
kunna kommunicera och mötas utan att det föreligger
direkt konfrontation. Vilka förslag kan då tänkas
föreligga? Öppna nämndsammanträden, utvecklad
interaktiv hemsida på webben, olika former av allmänna
möten? Frågan är om det inte är en verkligt
radikal diskussion om förutsättningarna för den
lokala demokratins grundläggande premisser som måste
till för att dessa frågor skall lösas. I en sådan
diskussion måste den av Bengt Göransson aktualiserade
(som ordförande i demokratiutredningen, reds anm) diskussionen
om behovet av att tydliggöra och ifrågasätta
den lokala politikens brist på reell makt betraktas som
central. Alla vill att det lokala medborgarskapet skall utvecklas.
Men för att medborgarna skall kunna få ett mer direkt
inflytande över den lokala politiska ordningen såväl
som den egna stadsdelens relation till staden i sin helhet krävs
en nyorientering av formerna för den lokala demokratins
principer.
2003.03.20
|