Upplevelseindustrin har figurerat som begrepp i
debatten under några år och det manifesterades när
KK-stiftelsen arrangerade en första konferens om detta år
2000. Därefter blev det ganska tyst om hur KK-stiftelsen (KK
som i kunskap och kompetens) tänkte använda sina väl
tilltagna anslag.
En del av pengarna har gått till Tobias Nielsén
och hans företag QNB och i förlängningen har det
skvätt lite manna även över denna bok. Anslaget är
inte helt oävet - ett skivomslag i tunt konvolut som ska ge
känslan av popindustrins barndom. Allt inpackat i ett plastkonvolut,
som även det associeras med popindustri. Som i sin tur ses
som paradexempel på upplevelseindustri. Den brukar lyftas
fram som ett exempel på en särskilt stark svensk företeelse.
Rock made in Sweden. Det som började med Abba och som sedan
har blivit alltmer för varje år.
Framgångarna inom musikexporten
gläder handelsminister Leif Pagrotsky. Jag tvivlar på
att han är lika upprymd över denna bok. Den är uppbyggd
kring ett antal figurer bestående av blåfärgade
klossar, boxar och pilar. Jag kan för mitt inre se hur Tobias
Nielsén har gestikulerat och roat olika publiker med sina
overheadblad. Här har den muntliga retoriken till figurerna
fått ganska korta förklarande texter som inte riktigt
övertygar.
Redan vid definitionen av vad som skiljer upplevelseindustrin
från exempelvis vanlig produktionsindustri börjar problemen.
Nielsén skriver att i upplevelseindustrin kan man påverka
resultatet av varan: Man fixar med sin hd (Harley Davidson)
och får den som man vill
Man skriker också från
fotbollsläktaren för att man hoppas att det ska nå
fram till laget. Denna beskrivning vore välplacerad om
det handlar om att man ska få återuppleva 1950-talet
när produktionskapitalismen var på väg mot sin kulmen
som dominerade ekonomi. Men här handlar det tvärtom om
en produkt i kunskapssamhället, vilket gör exemplet märkligt.
Ok, den här boken handlar
inte om ett ord, den handlar om en samhällsutveckling,
skriver han också. Här är jag benägen att hålla
med. Allt i boken är inte sand, det finns ett och annat guldkorn
också även om man måste leta i den ganska ostrukturerade
framställningen. Det hade förstås varit spännande
att få läsa ett försvar för själva begreppet
upplevelseindustri gentemot de kritiska röster som har formulerats
genom åren. Men här är det bara den oproblematiska
konsultanalysen som presenteras.
Kan man äta information frågade galenskaparen
Claes Ericsson retoriskt för några år sedan i sin
kritik av begreppet informationssamhälle. Den frågan
borde Tobias Nielsén också ställa sig. För
den berör samhällsförändringarna. Vi lever fortfarande
av bröd, mjölk och kött. Men det behövs inte
längre en majortitet av befolkningen för att framställa
den maten. Jordbruket har industrialiserats och maten har blivit
billigare.
Industrisamhället har
också förändrats starkt. Det stora inslaget
av hantverk som fanns tidigare har automatiserats och alltmer byggts
in i maskinerna. Produktionen av komponenterna till en Nokia-telefon
och det arbete som behövs för att montera ihop dem utgör
bara en mindre del av den totala produktionskostnaden. Utvecklingsarbetet
står för en växande andel av priset för telefonapparaterna.
Det arbetet liknar lite det gamla hantverket - med skillnaden att
det inte är handen utan huvudet som är det viktiga arbetsredskapet.
I spåren av denna utveckling växer de
mentala processernas betydelse i konsumtionskulturen. Om det förr
var kroppen som skulle behärskas av marknadskrafterna, är
det alltmer frågan om att skaffa kontroll över våra
huvuden. Medierna växer i betydelse och blir en viktig arena
för marknadskrafterna att operera på. Nielsén
har observerat detta och konstaterar att kulturprodukter som film,
musik, tv, tidningar, datorprogram och böcker 1996 var en större
exportgren än någon annan av de traditionella exportgrenarna
i USA. Även om man kan ifrågasätta sättet att
bunta ihop marknadsgrenar visar det på en tydlig tendens.
För att återvända
till Claes Ericssons kritik av informationssamhället,
kan givetvis även jordbruksprodukter bli en del av de nya tendenserna
inom ekonomin. Men den fattige kaffeodlaren i Colombia skulle själv
behöva bli caféägare och erbjuda någon hip
underhållning för att kunna ta mångfalt mer betalt
än vad han får för sina bönor. Ser vi till
USA har Starbucks redan lagt beslag på större delen av
marknaden.
Det är väl bra att det finns folk som har
visioner och som kanske rent av bidrar till positiva samhällsförändringar.
Men optimistkonsult Nielsén rusar ibland iväg lite för
lättvindigt med förändringsivern och övertygelsen
att alla aktörer ska skapa något större än
sin egen del: En utgångspunkt är att 1 + 1 är
3, på så sätt att en ny enhet - ett kluster - bildas,
med egenskaper som inte enbart kan härledas utifrån delarna.
Ett annat sätt att uttrycka
detta är att alla är vinnare, Its a
win-win-situation, som det också brukar heta. Detta
är verklig hårdrock i mångas öron, underbar
musik. Men det är här någonstans som mina invändningar
växer sig starkare. Jag saknar två begrepp i resonemanget
som jag tror kommer att bli allt viktigare när vi talar om
samhällsförändringar: makt och demokrati. Utan dessa
kan det gladhurtiga win-win istället bli en smärtsam lose-lose.
2004.03.11
|