Min mamma drömde om en husmoderssemester. Hon ville
ha lugn, ro och avkoppling. Kvinnorna hade ett slitsamt arbete och
därför ingick sådana i folkhemsprogrammet för att även kvinnorna
skulle få möjlighet att vila sig några dagar på samma sätt som arbetarrörelsen
kämpat sig till sammanhängande semesterperioder för lönearbetarna.
Nu finns det inte längre några husmoderssemestrar
(och inga husmödrar). Anläggningarna har blivit konferenshotell
eller spa-anläggningar och de snabbast växande turistmålen idag
är Sydostasien. Även om det är resmål som också lockar trötta dubbelarbetande
kvinnor i medelåldern är det inte de som dominerar denna turistström.
Det är istället yngre och medelålders män som söker nöjen och underhållning
snarare än lugn och ro.
Även om vi idag kanske ser
Arlandas utrikesterminal framför oss när vi hör ordet turistresor,
är det faktiskt fortfarande den inhemska turismen som dominerar.
Det viktigaste motivet, enligt en undersökning 1990 , är fortfarande
lugn och ro och avkoppling, därefter att besöka släkt och vänner
samt sitt fritidshus. Betydligt färre reser för nöjen och underhållning.
Dessa motiv gäller även de som reser utomlands, men i lite andra
proportioner. För dem är det lika vanligt att motivet är nöjen och
underhållning som lugn, ro och avkoppling, eller att man vill träffa
släkt och vänner. Först därefter kommer resor till sol och bad.
Här vill jag studera turismen utifrån dess eventuella
könsmässiga aspekt. Reser kvinnor och män på samma eller olika sätt?
Deltar de i turistbranschen på lika eller olika villkor? Är turistbranschen
genomsyrad av genustänkande? Till hjälp har jag med mig en kvinnlig
resenär, en känd feminist, från en tid när turism inte ingick i
människors begreppsvärld. Även om turismen är ett nytt fenomen i
sin moderna form, är frågorna och upplevelserna kanske inte så nya
som vi ibland kan tro.
Finns det könsspecifik turism?
I en mening är turisten en genuint androgyn varelse. Det kan lika
gärna vara en hon som en han som reser. Detta förhållningssättet
präglar många av de nya läroböcker om turism som publiceras om denna
växande näring. Genomgående diskuteras turisten som en könlös person.
Cooper et.al. konstaterar t.ex. att det är mycket svårt att urskilja
ras och kön när det gäller efterfrågan på turistresor, även om författarna
konstaterar att det är vita män som har den största efterfrågan.
Det är naturligtvis rimligt.
Det är osannolikt att det - bortsett från vissa resmål - finns rent
biologiska skillnader till hur män och kvinnor turistar. Istället
är det naturligtvis i samverkan med andra variabler, såsom ekonomiska
och andra resurser, yrken, kulturella vanor och erfarenheter som
skillnaderna framträder. Det är med andra ord inte könsskillnaderna
utan genusskillnaderna - de socialt formade - som ger skilda resultat.
Fokuseringen bör alltså inte ligga på det biologiska könet utan
på de socialt konstruerade kategorierna man och kvinna , även om
det inom turismområdet blir uppenbart att det sociala även har en
biologiska aspekt.
Detta är också min utgångspunkt här. Det finns
ett könsspecifikt resemönster på grund av det faktum att genus är
ett fenomen som påverkas av andra former av sociala skillnader,
som klass och etnicitet. Men vad som är mer intressant än att analysera
eventuella skillnader mellan hur män och kvinnor turistar, är att
analysera hur kön och sexualitet i sig formar själva branschen.
Kanske är denna bransch i sin grundläggande karaktär en förkroppsligad
dröm? Produkten är en upplevelse.
På jungfrulig mark
Att finna länder och platser där ingen människa tidigare satt sin
fot - jungfruliga marker - har varit en drivkraft för många turister,
inte minst för de tidiga upptäcktsresenärerna. Man kan ju säga att
Marco Polo, Vasco da Gama, James Cook och de andra äventyrarna var
på turistresor, åtminstone om man utgår från en modern beskrivning
av vad turism handlar om, nämligen:
1. att resa - och att återvända till utgångspunkten,
2. att lämna det vardagliga - och möta andra platser,
3. att uppleva - förväntade och oväntade - bilder av dessa platser.
Det fanns mycket att upptäcka
och de som lyckades återvända blev vederbörligen
hyllade som hjältar. En av de mer namnkunniga svenska männen
i det sammanhanget är polarforskaren Adolf Erik Nordenskiöld,
känd för sina expeditioner till Antarktis och för
att han "upptäckte" Nordostpassagen. År 1868
nådde hans fartyg Vega 81''42', vilket var den nordligaste
breddgrad ett fartyg dittills hade nått. För denna bedrift
har han för alltid fått en plats i historieböckerna.
Där skiljer de sig kanske från våra nutida turister,
men fortfarande röner spektakulära projekt stor uppmärksamhet
- men då får det handla om att bestiga världens
högsta bergstopp, åka skidor till nordpolen eller kanske
sätta sin fot på månen.
Men expeditionerna hade, och kan för all del fortfarande
ha, vetenskapliga syften och det var en verksamhet som var förbehållen
män. Resenären, turisten, var en arketypisk könsbestämd person.
Att vara upptäcktsresande var att vara man. Kvinnor ansågs inte
lämpade för sådana uppgifter, de användes istället som rumsliga
metaforer. Man steg t.ex. iland på Moder Jord och mark som ingen
ännu tagit i besittning kallades för jungfrulig mark. Kvinnor kunde
se platser som upplevelser och resmål, men inte som territorium
att ha makt och kontroll över.
De vetenskapliga resorna (med territoriella anspråk)
var alltså förbehållna män, men turistresorna, de s.k. Grand Tours
som aristokratin reste på under samma tid genomfördes av såväl unga
män som kvinnor ur överklassen. Syftet var att lära sig kulturella
seder och skaffa sig kunskaper för framtida sällskapsliv. Så även
om det vetenskapliga resandet var förenat med manlig symbolik, var
det tillåtet även för kvinnor att se sig om och uppleva andra miljöer
och kulturer. Mary Wollstonecraft, mest känd för sin feministiska
skrift "A Vindication of the Rights of Women" från 1792,
gav sig ut på en sådan resa till Skandinavien under sommaren 1795.
Hennes funderingar om Sverige, Norge och Danmark finns bevarade
i form av ett antal brev som hon sände hem till en nära vän. De
har sammanställts i boken ķLetters written during a short residence
in Sweden, Norway and Denmarkķ . Iakttagelserna är noggrant beskrivna
och för tankarna mer till en upptäcktsresa än en nöjesresa.
Hon skriver (fritt översatt): "Gästfrihet har,
tycker jag, blivit alldeles för mycket prisad av turister som ett
mått på hjärtats godhet, när det enligt min uppfattning istället
är så att oinskränkt gästfrihet snarare är ett uttryck för brist
på huvud, eller rättare sagt en förtjusning i sociala nöjen där
tanken inte har något utrymme, där flaskan måste gå runt. Svenskarna
berömmer sig själv för sin vänlighet, men istället för att bestå
av en kultiverad form av hövlighet, består den av tröttsamma ceremonier."
".. så jag kan inte låta bli att tycka att landsbygdsbefolkningen
är de artigaste människorna i Sverige; de har bara ambitionen att
göra dig nöjd, inte att de förväntas bli uppskattade för sitt beteende."
För nöjes skull
Turism är njutning och nöjeskonsumtion, dvs. en mycket kroppslig
och sinnlig verksamhet. Till det hör maten och restaurangbesöken.
Gill Valentine menar att restaurangbesök, som är en populär fritidssysselsättning
och speciellt vanlig på semesterresor, är en kroppslig väg till
förhandling av könsrelationer. Även Mary Wollstonecraft observerade
matkonsumtionsvanorna och ger en utförlig och lätt förundrad beskrivning
av den svenska mattraditionen: "Matborden, liksom komplimangerna,
är som franska karikatyrer. Rätterna är komponerade av en massa
blandningar som förstör den ursprungliga smaken på råvarorna. Kryddor
och socker blandar man i allting, till och med i brödetÖ.Till detta
kan man lägga den ständiga användningen av alkohol. Varje dag, före
måltiden, även när maten står och kallnar på bordet, drar män och
kvinnor sig tillbaka till ett sidobord för att intaga smör, bröd,
ost, rå lax eller ansjovis och dricka konjak. Omedelbart därefter
följer salt fisk eller kött.. Allt eftersom middagen fortskrider
kommer den ena rätten efter den andra i en ändlös rotation..."
Men en resa är mer än maten.
Resmålet blir både ett fysiskt rum och en representation. Det nya
rummet blir en mänsklig artefakt och en social konstruktion. Gillian
Rose menar att vi ser på landskapet som någonting främmande (Other),
någonting som är avskilt från oss själva och det kända. Inför vissa
miljöer handlar det om att betrakta barndomens förlorade paradis,
"The lost (M)other". På samma sätt kan man analysera vårt
förhållande till resmålen; som ett asymmetriskt förhållande mellan
turisten från väst/industrivärlden och servicegivaren från destinationsorten
där "vi"är den vita medelklassmannen och "dom"är
de mörkare unga flickorna och kvinnorna. Turisten är betraktaren,
den utanförstående, som ser på och tolkar turistmålet och skapar
en mental bild av den sociala konstruktionen.
Men detta är inte något nytt. Vi finner ett mått
av "vi"- och "dom"- perspektiv även hos Mary
Wollstonecraft när hon skriver om svenskarna:
"Jag måste säga dig att de lägre klasserna roar
och intresserar mig mer än medelklassen med deras apaktiga uppfostran
och fördomar. Det sympatiska och franka hjärtat hos landsbygdsbefolkningen
skapar ett behagligt uppförande som ofta har slagit mig som mycket
pittoreskt."
Det koloniala inslaget i
den s.k. exotiska turismen ses av många som ett uttryck för
industrivärldens nya sätt att exploatera tredje världens resurser
och i förbifarten slå sönder de rådande sociala strukturerna. Vita
medelklassmän utnyttjar och förnedrar unga kvinnor och män på resor
till nyupptäckta paradisöar. Platsen och det sociala rummet smälter
samman till en konstruktion i turistens medvetande där också kvinnorna
blir en del av själva attraktionsobjektet. Kvinnorna i Söderhavet
har ju alltid stått som en symbol för det paradisiska livet, speciellt
för män. Studier av researrangörernas annonseringar har visat att
kvinnor objektiveras i broschyrerna så att de manliga resenärerna
kan uppfatta det som att de ingår i själva semestern, ibland även
utlovande exotiska sexäventyr. "Kvinna i baddräkt" är
ett säljande koncept, menar Marshment, samtidigt som hon funnit
att det inte längre är så att kvinnor objektifieras som sexobjekt
i vanliga resebroschyrer. Istället menar hon att kvinnor få representera
den trygga, säkra och heterosexuella kärnfamiljen.
Även Wollstonecraft funderade över kvinnorna. Hon
reflekterar över de svenska landsbygdskvinnornas runda former och
jämför dem med de slankare engelska kvinnornas. Hon ifrågasätter
den, vid den tiden förhärskande, rumsliga förklaringsmodellen, dvs.
att det var de geografiska förhållandena som påverkade kvinnornas
yttre. Hon säger: īVem kan titta på bergen och tillåta naturens
yppighet att bli en ursäkt för att tillåta sig den åtrå som den
inspirerar till. . Jag lutar åt .. att det alltid handlar om en
mix av känslor och föreställningar inför vällusten. .. Landsbygdsflickorna
i Irland och Wales känner samma impuls inför naturen, men i det
engelska samhället är den betvingad genom rädsla och finkänslighet,
vilket visar att det är ett mer avancerat samhälle. Dessutom, när
tanken är förädlad och smaken vinner mark, blir passionen starkare
och vilar på en mer stabil grund än den som uppstår i stundens tillfälliga
attraktion.
Hon berättar vidare att svenska kvinnor blir feta
tidigt och därmed förlorar sin īkurviga figurī som kan vara bekväm
i ett kallt klimat. Men de har, trots allt, för det mesta ett vackert
utseende, skriver hon. Tyvärr förlorar de detta snart på grund av
slöhet samt kaffe, kryddor och andra liknande saker som förstör
tänderna. Hon konstaterar vidare att de inte är särskilt rena av
sig och menar att deras kläder vittnar mer om deras högfärd än om
deras smak. Det är uppenbart att Wollstonecraft, sin tids mest uppmärksammade
feminist och förkämpe för kvinnors rättighet, inte kände sig särskilt
jämställd med de svenska systrarna.
För sysselsättningens skull
Turismen är världens största och äldsta näringsbransch och skiljer
sig inte särskilt mycket från andra branscher när det gäller könsuppdelningen
av arbetsuppgifter. Det är ett stabilt mönster, med kvinnor i de
lägsta positionerna, inom hotell, catering städning mm och män inom
transportsektorn och i receptionen. Kvinnorna har de tillfälliga
deltidsarbeten i låglöneyrken, säsongsarbetet, men också arbetsuppgifter
som är typisk könskodade och där kvinnorna förväntas uppträda enligt
gängse könsstereotyp.
En hjälp för att förstå hur
arbetsmarknaden konstrueras är teorier om arbetets s.k. genderingsprocess,
dvs. det sätt som arbetsuppgifter värderas och könsmärks och därefter
fördelas mellan könen. De flesta samhällen har någon form av könsmässig
fördelning av arbetsuppgifter och man kan säga att ett samhälle
som helhet är organiserat utifrån en uppfattning om en könsmässig
definiering av världen. Vad som dessutom gäller är att dessa uppfattningar
är rumsligt specifika och formar olika variationer på temat underordning.
Sinclair konstaterar t.ex. att hinder för kvinnors deltagande i
det avlönade arbetet inom turismen oftast är relaterat till en dominerande
uppfattning om socialt accepterad sexualitet. Hon menar vidare att
denna uppfattning kan förändras med förändrade materiella förhållanden.
När ett samhälle utsätts för intryck från andra ideologier och normsystem
modifieras definitionerna och uppfattningarna om kön och sexualitet,
vilket också påverkar normerna på arbetsmarknaden. Den traditionella
arbetsdelningen utmanas.
Wollstonecraft, som åkte på sin resa med färska intryck
från den Franska Revolutionen - hon bodde i Paris under en period
- intresserade sig för den sociala organisationen och förhållandet
mellan arbetsgivare och arbetstagare. Sverige har långt kvar till
ett civiliserat samhälle tycker hon.
"Tjänstefolket äter av detta bröd [det torkade
rågbrödet] och får en annan mat än deras husbondfolk, vilket trots
allt vad jag hört till försvar för vanan, bara kan uppfattas som
en kvarvarande rest av barbarism. Faktum är att situationen för
tjänstefolket, speciellt för kvinnorna, visar hur långt Sverige
har kvar till en rimlig uppfattning om rationell jämlikhet. De kallas
inte för slavar, ändå kan en man slå en annan som bestraffning för
att han betalar honom lön, eftersom lönen är så låg att nödvändigheten
lär dem att snatta, medan serviliteten gör dem falska och tråkiga."
Särskilt intresserar hon sig förstås för de arbetande
kvinnornas situation:
"Trots detta [dvs. att de blir slagna av sina överordnade]
står männen upp för sin manliga heder genom att förtrycka kvinnorÖ.
På vintern, har jag hört, tar de linnet ner till floden för att
tvätta i det kalla vattnet och även om deras händer är sönderskurna
och blödande av isen och skulle männen, deras tjänstekollegor, inte
vanära sin manlighet genom att bära en tvättbalja för att lätta
deras bördor".
I Tredje världens turistländer kan traditionella
normsystem hindra kvinnor att delta i den växande turistnäringen.
Där bedriver kvinnor istället ett hemmabaserat turistarbete genom
att framställa mer eller mindre autentiskt traditionellt textilt
hantverk, som avyttras på marknaden. Ett sätt att lösa konflikten
mellan normsystem och arbetskraftsbehov är att skilja mellan inhemska
kvinnor och īde andra". I en studie på Cypern visas ett exempel
på det. Inhemska kvinnor accepterades inte som coupiers på kasinot,
men väl kvinnor från ÷steuropa.
För förändringens skull
Turismen är en globaliserad och gränsöverskridande bransch , men
som sådan är den i viss mening en självmotsägelse, eftersom globalisering
är ett uttryck för en homogenisering av kulturer och traditioner.
Om allt ser likadant ut överallt minskar ju rimligtvis behovet av
att resa för att uppleva andra saker, bortsett från rena naturupplevelser.
Detta var en insikt även för Wollstonecraft. Hon funderade på att
också åka till Stockholm, men konstaterar att ett lands befolkning
bäst avläses på landet. "The inhabitants of the capital are
all of the same genus". Detta är kanske orsaken bakom tendensen
till en allt mer geografiskt utspridd turism och att man åker allt
längre bort för att finna "orörda"miljöer.
Men den globaliserade turismen kan också ses som
en väg till en global upplösning av könsbarriärer på samma sätt
som globaliseringen i andra sammanhang är gränsöverskridande. Det
blir att svårare att hålla fast vid en föreställning om någon naturlig
form av könskodning, när det uppenbarligen tar sig så olika uttryck
i olika rumsliga kontexter.
Turisterna lär sig om andra
människor och kulturer och värdarna får inkomster och intryck
från andra sätt att leva. Men relationen mellan turisten/konsumenten
och säljaren, är med nödvändighet en ojämlik maktrelation. Förutom
att turistströmmarna går från den rika världen till den fattiga,
är turisten på semester och uppträder både i sitt sociala beteende
och i sin könsmässiga relation på ett sätt som inte har så stora
likheter med vardagligt beteende. Kanske det könsmässiga och sexualiserade
beteendet är det mest påtagligt annorlunda.
Genusforskningen inom turismen har i stor utsträckning
kommit att fokusera på sexturismen, en utan tvekan inkomstbringande
verksamhet för vissa. I läroboken Tourism - Principles and Practice
från 1999 , ger man problemet dock bara en halv sida av de totalt
500. Det är svårt att veta om det är turismen som har utvecklat
prostitutionen i dessa länder eller om det är prostitutionen som
lockat turismen dit, menar författarna. Budskapet är att sexturism
inte är något nytt fenomen, den tidiga europeiska turismen till
Tredje Världen hade ett sådant syfte men författarna menar att den
moderna sexturismen är en snabbt övergående form av turism i dessa
tider av AID och andra sexuellt överförbara sjukdomar.
Genusforskarna tar dock inte
lika lätt på problemet. Prostitutionsturismen är ett uttryck
för såväl kvinnoförtyck som för rasism, menar de, och det finns
inga tecken på att den är på väg att dö ut. Prostitutionen i Sydostasien
ses av många forskare som ett uttryck för en ekonomisk maktrelation
som reflekterar en historisk klassmässig, könsmässig och rasmässig
relation mellan kolonialmakt och koloniserad. Det är asiatiska och
afrikanska kvinnor (och män) som utnyttjas. Detta blir med förfärlig
tydlighet klart i Majgull Axelssons bok "Rosario är död",
en tragisk berättelse om vad som hänt i några byar i Filippinerna
dit pedofiler och andra sexköpare förirrat sig.
Turismen skapar trots allt möjligheter till möten
mellan kulturer och därmed en öppning för förändringar. Genom att
kvinnor i traditionella könsrelationer möter kvinnor med större
självständighet, samtidigt som turismen skapar förutsättningar för
kvinnor att få en egen ekonomi, ges de möjlighet att ställa krav
på reformering av de traditionella relationerna och att få större
makt och kontroll. Men de studier som gjorts har snarast visat på
en inlåsningseffekt, nämligen att kvinnorna främst hamnar i specifika
yrken och segment inom turismnäringen och att de får mycket svårt
att ta sig över gränsen till det som utvecklats till manliga yrken.
Hur utvecklingen ser ut är till en del beroende av den utformningen
som den traditionella könsstrukturen har och av den form som turismen
tar sig och vilka attraktioner det är man lockar med.
En helt avgörande fråga
om man vill analysera turismens könsmässiga konsekvenser är alltså
vilken kön- och genusstruktur som råder i turistområdet och på vilket
sätt området presenteras. Könsidentiteten är formad inom ramen för
en platsidentitet som har sin grund i en genderingsprocess där vissa
platser tillskrivs endera könet. Man kan alltså säga att de rådande
könsrelationerna både påverkar hur arbetsfördelningen inom turistnäringen
utformas och vilken form av turism som utvecklas. Det går därför
inte att ge ett övergripande svar på hur turismen förändrar och
upplöser könsmönster. Det enda man med säkerhet kan säga är att
ingen form av turism är helt neutral till könsmässiga konsekvenser.
Könsidentiteter varierar i tid och rum, men är också relaterad till
klass och etnicitet. Jag vill därmed sammanfatta med att konstatera
att turismen har könsmässiga aspekter på flera olika sätt, men att
det inte handlar om enkla frågor om vart kvinnor och män reser.
Det intressanta är det mer subtila; de konstruktioner av verkligheten
som vi gör oss av platser som vi besöker och hur vi förstår den
inbyggda könskonstruktionen i densamma. Vilka drömmar är det vi
vill förverkliga?
2004.04.22
|