Föreställningen "P"
av Teater Bhopa

Teater Bhopas föreställning "P" tar dig i besittning nästan omedelbart med en lång tystnad på rökmoln över en himmelshög våningssäng i en smutsig isoleringscell. Den amerikanske dramatikern Alan Bownes pjäs är en direkt upplevelse i tid och rum där skådespelarna Åsa Persson och Johan Holmberg låter dig följa med på en resa i mod, rädsla och aggressivitet som kanske nyper dig lite obehagligt i skinnet men som också tidvis kittlar skönt när Bea och Tommy slits mot varandra i relationsdramats olika faser.

Här och nu
Tiden är här och nu, en realtid. Uppsättningen, den femte i ordningen, följer de klassiska dramaturgiska reglerna om tidens, rummets och handlingens enhet där en minut på scenen är precis lika lång eller kort som i verkliga livet. Teater Bhopas repertoar sedan ensemblen började sin verksamhet 1995 har varit mycket varierad med urval allt från Molière till modern teater och nu försöker sig ensemblen sig på att fånga publiken i ett drama som ska återge en och en halvtimme i samma rum med bara två skådespelare där mycket starka känslor kring vårt mest intima ska avhandlas. Bownes avsikt med pjäsen var att gestalta en aidssmittad mans ångest inför livet, i form av en kärleksinvit från en förälskad kvinna men detta sägs aldrig rent ut utan det kan lika gärna vara någon annan allvarlig sjukdom han är drabbad av.

Minut för minut
Även om handlingen återges i en direkt form och en en-och-en- halvtimmes pjäs kan verka lång tar Bhopa vara på styckets möjligheter att gestalta tiden och ge den dynamik. Åskådaren rycks med av ett dramatiskt förlopp som när Tommy och Bea blir mentalt och nästan bokstavligt våldtagna i den scen där fängelsevakten i Jakob Tamms kropp tvingar Tommy att smeka Bea medan han själv onanerar därtill. Här händer allt på en minut och det går fort. När sedan Bea och Tommy mellan grälen möts på den grå filten över en delad konservburksmåltid står tiden still för ett ögonblick. Minuten blir lång. I några av de omfattande pauser som finns blir minuten lång, nästan för lång, men ändå inte. Ensemblen balanserar på gränsen men klarar balansgången i en tydlig känsla för timing. Tystnaden känns faktiskt innehållsrik, är njutbar och ger åskådaren tid till återhämtning mellan de stundtals häftiga turerna mellan man och kvinna.

Spänning i väntan
Hela pjäsen är också en enda lång väntan på ifall Tommy, väl spelad som den kåtfrustrerade man han ska vara, verkligen ska falla till föga i sin något mjäkiga ambivalens inför Beas mod och villighet att offra sig för kärleks skull. Kvinnan, i Åsa Perssons kropp, är den starka som stycket igenom lirkar och pockar, bönar och ber, stundtals nära i fejkat samlag där ett lakan utgör gräns mellan kropparna och stundtals distanserat ger utlopp för sin energi vigt svängande i akrobatiska rörelser högt upp i himmelssängens rör. Hon imponerar i sitt spel och inte minst i sina rörelser för "P" är en mycket fysisk pjäs där golv- och sängrullningarna är flera. Spänningen i väntan är väl gestaltad i skådespelarnas tydliga kroppsliga uttryck och det är med någon bävan publiken förs mot pjäsens slut i undran om de ska få till det eller ej. Tiden sträcks ut i ett annat plan än minut för minut , blir till en helhet , ett förlopp i undran som till slut får ett svar.

Rummet ger tiden?
Tid och rum. Rum och tid sägs det ju. De hör ihop, liksom. Kroppen kan aldrig kliva ur rummet, är för evigt förbunden med tiden i det rum den befinner sig. Teater Bhopas rum, den lilla scenen med betonggolv, en smal vallgrav full med vatten som gräns mellan publik och skådespelare ger en tid som är nära både i intigheten i de långa pauserna eller med sekunderna dallrande av lossryckta känslor hängande över scenen i de mest dramatiska ögonblicken. Tiden känns mer intensiv i och med Bhopas val av att arbeta med en liten scen under högt tak. Den är perfekt för den här typen av dramatik.

En pjäs av idag
Även om all teater har något att säga oss, om livets villkor eller om relationer mellan människor så är "P" en aktuell pjäs även om ämnet, aids, kanske känns något uttjatat vid det här laget. I pjäsen talas aldrig direkt om detta så den kan i och för sig handla om aids eller om någon annan allvarligt sjukdom. Det spelar mindre roll. Den kan också handla om modet att våga närma sig någon annan människa, hur frustrerad och svårtillgänglig hon än är eller den kan handla om diskriminering av människor i.o.m att Tommy sitter isolerad, bevakad av samhället, utestängd från allt normalt liv. Det här bara några av dimensionerna som går att läsa ut i "P" som till det yttre försöker vara och är ett stycke teater av sin tid. Om den till det inre är tidsunik eller ej är svårt att svara på. Det kan nog bara varje enskild åskådare bedöma i vilken utsträckning rent allmänmänskliga frågor ryms plats hos Bowne.

Helgjutet
Det mest utmärkande för den här uppsättningen är faktiskt helheten, att ensemblen, under Alexander Öbergs ledning, lyckas ge minutrarna innehåll och håller greppet om publiken pjäsen igenom. Mitt skinn berörs av den nära kontakten skådespelarna lyckas skapa och skinnet skrynklas till av den tidvisa anspänningen för att sedan slätas ut av poesin i luften mellan Bea och Tommy när de möts på filten. Efter att ha sett "P" piggas sinnet upp, uppfriskat av pjäsens öppningar mot flera olika perspektiv på tiden. Även om Bhopa riktar sig till en hel publik blir tiden, tack vare skådespelarnas förmåga till närvaro, också vars och ens, den personliga tiden, som en del av en kollektiv tid, en större helhet.

Text: KRISTINA LUNDQVIST

 
 
 
  "P" spelas ons, tors, fre och lö. kl. 20.00 t.o.m 30 maj.
Teater Bhopa,
entré från Storgatan 12, tel. 031-711 60 69, 711 60 64