En traditionell klocka är tvådimensionell. Tiden på dygnet representeras av visarens läge på urtavlan, av urtavlans geografi. Den moderna digitalklockan är endimensionell. Tiden representeras av en siffra, avskalad och naken, och saknar förhållande till något annat än sin egen siffra.

Det kommersiella genombrottet för digitaluret har inte inneburit någon förändring i vår tidsuppfattning. Skillnaden mellan de bägge sätten att representera tiden beror istället på kulturella skillnader mellan de samhällen där dessa klockor infördes. Klockorna ger oss en vink om att tidsuppfattningen är föränderlig.

Den klassiska klockan började komma i bruk under 1300-talet och blev ett hjälpmedel i klostren att hålla reda på dygnets bönetimmar. Sedan tidigare delades dygnets timmar upp och namngavs efter bönestunderna, tidpunkter som dittills hade bestämts av solens och stjärnornas lägen. Det var ottesång vid midnatt, lovsång klockan tre, primen vid gryningen klockan sex, vespern klockan sex på kvällen och kompletorium vid sängdags. Naturligtvis innföll dessa bönestunder med ett visst mått av osäkerhet, vilket knappast kan ha givit upphov till någon större oro. Men mulet väder ställde säkert till problem att bestämma bönetiderna, varför uppfinnandet av den mekaniska klockan blev en välsignelse. Även köpmän och kapitalister insåg snabbt klockans betydelse, och klockan blev allt vanligare i deras hem och i stadshustornen. Klockans större exakthet gav även helt nya möjligheter att utveckla de vetenskapliga observationerna.

I den cirkulära tiden finns både rörelse och icke-rörelse. Kyrkoåret är inte först och främst en framåtskridande tid. Det är tvärtom en ständig återupprepning av samma tidskvaliteter: förväntan, sorg, saligt nytt hopp. Att finnas i en cirkulär tid är därför som att röra sig i ett sedan länge känt landskap. I de föreställningar om historien som dominerar det medeltida medvetandet glider förflutet och nutid in i varandra. Det förflutna har inte gått förlorat och nutiden är inte ny. Den linjära tiden som dominerar dagens samhälle är tom form. Den cykliska tiden däremot har innehåll. Den kan inte skiljas från den konkreta verkligheten utan de uppfattas som identiska. Tillvaron är bunden till en evig upprepning. Ingenting har förändrats och ingenting kommer att förändras. När naturen och de mänskliga aktiviteterna successivt förändras under årets lopp, då måste också tiden förändras. Varje avsnitt har sin särart och individualitet, tiden är heterogen.

Till skillnad från vår linjära tid kan den cirkulära tiden inte brytas ner i allt mindre beståndsdelar utan är givna av de konkreta tidskvaliteterna. En längre periods första dag kan inte isoleras och betraktas för sig, som ett enskilt tidselement. Under denna period är den en realitet i hela sin utsträckning, exempelvis en skördeperiod. Framtiden finns närvarande i nutiden, och genom det förgångna blir det möjligt att skaffa sig kunskaper om den.

Om tiden inte kan åtskiljas från livets dagliga händelser, så kan den inte heller sträcka sig längre än detta liv. Den kan inte se en framtid som ett substanslöst tomt fält, där jag kan föreställa mig att allt ska upphöra. Därför är det också otänkbart att döden skulle innebära en förintelse, utan snarare en fortsättning på tid som löper jämsides med livet. Människan lever vidare ungefär på samma sätt och med samma egenskaper som i den jordiska tillvaron.

Det är inte den ena eller andra föreställningen om livet efter döden som är avgörande för människans inställning till döden, utan föreställningen om tiden. Om tiden är en solid helhet som för människan inte tar slut vid graven, så är döden inte heller skrämmande. Det stora problemet för dessa människor är snarare platsen för vistelsen efter döden: en syndig själ hamnar ju i helvetet. Vi som lever i en linjär tid däremot har ett neurotiskt förhållande till döden eftersom den innebär ett absolut slut på tiden. Det naturliga sättet att hantera döden blir då att skjuta den framför sig, att hålla den på största möjliga avstånd.

Den cirkulära tiden har slutit sig om sig själv och verkligheten förstelnar i naturens existens. Det sociala förhållandet är lika givet för människorna som berget och havet. Mönstret för mina handlingar i denna tidsstruktur är givet, jag kan inte ändra det. Så blir den cykliska tiden ett argument för status quo.

Här vilar det förflutna över mina tankar med samma tyngd som framtiden gör i den linjära tiden. Om den senare fråntar mig kontakt med nutiden och tvingar mig till aktivitet och prestation, så blir jag i den cirkulära tiden omvänt fjättrad vid en etablerad nutid och fråntagen möjligheten att forma min egen framtid.

Naturligtvis måste det ha funnits ett visst mått av linearitet även i den cirkulära tidsuppfattningen, given av generationsförändringarna. Historiska händelser angavs i första hand i relation till speciella personer. Inom kyrkan började den moderna historien med Kristus, och världens skapelse daterades på 1300-talet till 4.484 år före Roms grundläggande Säkert finns någon form av talmystik med i resonemanget.

Först under renässansen verkar det som om den linjära tiden, i vissa miljöer, har blivit så dominerande att samtiden kan ryckas loss från det förflutna och framtiden och därmed värdesättas för sig. Det är kapitalismens nya produktionsformer som i öar bryter upp cirkeltiden till en linje utan ändar. Till en tid som inte symboliserar något annat än sig själv, och som inte anknyter till det särskilda, konkreta.

text: CHRISTER WIGERFELT

   
 
   
  Artikeln är ett utdrag ur
Christer Wigerfelt
Einsteins och Morsans relativitetsteorier (1990)
(se mer i nr 3 1997)