Johan Ehrenbergs senaste bok Globaliseringsmyten innehåller en
hel del åsikter och tankar som lägger sig långt från
den samhälls- debatt somförs fram i media idag. När politiker
och företrädare för den så kallade marknaden ingår
ett mycket tveksamt skenäktenskap, då försvinner helt enkelt
medborgarnas röst och kvar finns bara en maktens retorik som alltför
mycket påminner om den sekteristiska vänster som förpestade
debatten på sextio och sjuttiotalet med sin enda väg till
lyckan.
Det är här som författarens styrka kommer in: lågmält
och med stor envishet tillbakavisar han en del av de moderna myter vars
sanningshalt nuförtiden antagit närmast religiösa dimensioner,
vilket givetvis gör det svårt att ifrågasätta dem.
Globaliseringen av marknaden får stå som skäl till att
marknaden måste få diktera sina egna villkor. Annars flyttar
de utomlands. Frågan blir då givetvis: vilket lands ekonomiska
elit kommer att välkomna Wallenberg med kolleger? Svaret är väl
att ingen annanstans kan de utöva sin makt så grundligt som de
gör just nu medan du läser detta. I sin pedagogiska nit framstår
ofta Ehrenberg som en mjukisvariant av Karl Marx- om ni kan föreställa
er en sådan. Men helt utan den sistnämda skriftställarens
monumentala tråkighet.
EN TÄNKARE TALAR
Nästan profetiskt blir hans omdöme om Peter Wallenberg: en
affärsman som bara genom sitt stora ägande ger tyngd åt
hans illa övertänkta slutsatser, allt enligt författaren.
Dagen efter jag läste boken, för första gången, gick
det att läsa ovannämnda makthavares tankar om A-kassan, ett ekonomiskt
transferringsystem som jag själv i min naivitet trodde var orörbar
för politiska och ekonomiska attacker. Visserligen har ersättningsnivån
för a-kassan sänkts de senaste åren -med hänvisning
till de dåliga tiderna- men att de rådde ett samförstånd
mellan marknaden politiker och fackföreningarna om detta ersättningssystem
var jag övertygad om. Men i Expressen för en dryg vecka sedan
fick jag lära mig att så inte var fallet: där deklarerade
finansmannen att : A-kassan var Sveriges största fallskärm och
att den borde sänkas drastiskt eller helt tas bort.
DEN SVÅRA DEMOKRATIN
I ett demokratiskt samhälle måste alla få tillfälle
att fritt få uttrycka sina åsikter men detta angrepp på
de arbetslösa var lite som det berömda angreppet på änkans
skärv. Lite väl magstarkt när det kommer från en man
som ärvde ett imperium och aldrig mig veterligen levt på en nedskuren
a-kassa.
Även detta anknyter till en av bokens teser som lyder "hut går
inte hem, hot går hem", den senaste tidens maktdemonstrationer
av direktörer visar att det påståendet inte är plockat
ur luften. Problemet är, enligt Ehrenberg, alltså inte de rika
och deras anspråk på att de anställda och nu även
då de arbetslösa skall sänka sina krav på i stort
sett allt, utan problemet är det han kallar maktlöshetsjukan.
Det vill säga att politikerna och fackföreningarna frivilligt
avstår från att utöva sin makt. Självklart har han
rätt, den som tror att stora hel- eller halvsvenska företag stannar
kvar i detta land för att man älskar den svenska naturen eller
kulturen ordineras tre genomläsningar av Globaliseringsmyten.
DEN HISTORISKA PARANTESEN
Boken är en lättläst och mycket underhållande guide
in i en alternativ verklighet, en verklighet där de rika har röst
bara för att makten tillåts sitta i pengar och de som är
fattiga saknar den av samma skäl. Kapitlen om den enorma kapitalförstöring
som pågår i Norrköping efter nedläggningen av Ericssons
fabrik där skulle vara obligatorisk läsning för alla som
har det minsta intresse av en levande demokrati. För det som var självklart
för tjugo år sedan när det gäller vård, omsorg,
skolan, löner och anställningskydd är till stor del borta.
Kvar finns då rester av de generella välfärdssystemen men
också en dröm som denna bok hämtar sin inspiration och kraft
ifrån: historien är stadd i ständig förändring
och systemskiftet kan vara en historisk parentes.
Efter tre genomläsningar av Globaliseringsmyten är jag
övertygad om att Sverige behöver Johan Ehrenberg men känner
mig inte lika övertygad om vårt gemensamma behov av Peter Wallenberg,
åtminstone inte i rollen som visionär när det gäller
samhälls- utvecklingen.
text: BJÖRN ZETTERLING |