|
Många biståndsarbetare i u-länder
har fått erfara att vårt eget kulturmönster gjort oss oförmögna
att förstå den inhemska befolkningen. Inte minst gäller
det uppfattningen om tid. Vi skulle även ha haft svårt att förstå
våra förfäder här hemma. Under industrialiseringen
av Europa tog det århundraden att övertyga folk om att deras
arbete kunde uppfattas utifrån en fritt svävande tid. Bruksorternas
fabriksvisslor demonstrerade tydligt att människorna handgripligen
måste lära sig en ny tidsordning.
Hos våra förfäders förfäder däremot, liksom
i många u-länder idag, finns tydliga drag av en tredje tidsstruktur.
I kulturer med svaga statsbildningar eller inga alls finner man enligt författaren
Anders Johansen primitiv tid, eller punkttid. Här är inte tiden
något som ständigt fortskrider i samma riktning som den linjära
tiden, eller runt i samma spår som i cirkulär tid.
Enligt Anders Johansen kan man finna nyckeln till primitiv tidsuppfattning
i den grekiska mytologin. Myten om Kronos är enligt Aristoteles en
berättelse om tiden. Här är tiden inte något som fortskrider
i samma riktning eller runt i samma spår, utan något som är
diskontinuerligt och som pendlar mellan motsatta poler. Tiden är inte
ett jämnt flöde, utan ett utbyte av det ena tillståndet
mot det andra. Ett motsatsförhållande mellan "tid"
och "icke-tid". Punkttid består av separata och till stor
del självtillräckliga öar av tid och rör sig som ett
spel av skiftande tablåer. Kanske skulle man kunna likna tiden vid
ett kalejdoskop. När man vrider lite på det uppstår ett
nytt mönster, eller en ny tid. I denna tid är det inte bara möjligt
att leva i nuet, det är närmast oundvikligt. Den spärrar
in mig i nuet. Tiden hänvisar mig till den befintliga verkligheten,
den innehåller inga strukturer som jag kan projicera ut i det okända
för att föreställa mig det som ännu är okänt.
I punkttid är det naturen som bestämmer över människornas
liv, oberäknelig och bara möjlig att förstå med mytologiska
fenomen. Sumpgasens fladdrande lågor kunde vara älvor eller troll:
Det berättas om eldflugor som på medeltiden kunde vara odöpta,
döda spädbarns själar; Stormar kunde vara förebud; Dödsfall
till följd av hjärtattack eller något annat anfall kunde
vara ett verk av demoner.
Här finns bara ett begränsat utrymme för tankar om orsak
och verkan. Enligt Robin Horton kan man se att denna kausalitet finns svagt
utvecklad i traditionella stammar idag, exempelvis i diagnos av sjukdomar.
En sjuk afrikansk bybo går vanligen till en "medicinman"
för att bli botad. Läkeprocessen går ofta ut på att
den sjuke ska vända sig till någon gud eller ande. Dessutom förväntar
sig den sjuke få veta orsaken till varför dessa andar har givit
upphov till sjukdomen. Den sjukes beteende har givit upphov till andarnas
vrede, vilket ger ett enkelt kausalt samband mellan andar och sjukdom.
Detta kan förefalla enfaldigt för oss västerlänningar,
men Horton visar ganska enkelt att detta primitiva tänkande överensstämmer
med vårt eget, och ger följande exempel: En högt aktad amerikansk
advokat fick se ett svampformat moln på himlen, något han inte
tidigare skådat. En fysiker vid hans sida försökte förklara
fenomenet med att "en fusion av väteatomer just har ägt rum".
Det teoretiska begreppet 'fusion av väteatomer' ger upphov till det
konkreta fenomenet 'svampliknande moln', vilket vi accepterar. Den afrikanska
argumentationen visar sig nu vid en jämförelse vara identisk.
Idag är vi västerlänningar vana att tänka kausalitet
i flera led. Först i en tidsstruktur med utsträckning tycks detta
vara möjligt. Under medeltidens cirkulära tid fanns det kulturella
öar där detta var mer än normalt utvecklat. Men då
fanns uppenbarligen även starka inslag av punkttid. En punkttid fylld
av skogsandar var ett levande inslag i bondekulturen långt in på
1900-talet även här i Sverige.
Ännu ett exempel på punkttidens oförmåga att blicka
framåt finns dokumenterad långt in på medeltiden i hundraårskriget
mellan Frankrike och England. I ett slag där engelsmännen vann
gjorde kung Edward inga försök att uppta förföljandet
av den franska armén. Ett förföljande i det strategiska
syftet att förinta fiendens styrkor för att säkra det framtida
militära övertaget var ännu inte förankrat i samhällstänkandet.
Istället för förföljelse ägnade engelsmännen
dagen efter drabbningen åt att räkna och identifiera sina egna
döda, ge hedrande begravningar åt de mest ädla och beräkna
lösesummorna för fångarna. Därefter tycktes Edward
förlora intresset för franske kung Filip som flytt till Amiens.
Just därför att tiden faller isär på detta sätt
kan livet inte så lätt utvecklas till en sammanhängande
rörelse mot ett avlägset mål. De enskilda faserna kan inte
lika eftertryckligt som i en linjär tid reduceras till medel för
varandra. Här saknas den linjära tidens konstanta hastighet. I
punkttid regleras tidens hastighet efter upplevelsernas intensitet. Kalejdoskopets
olika mönster kan uppfattas som mer eller mindre kraftfulla. Därför
är människan i punkttid egentligen inte inlemmad i tid. Hon omger
sig med tid, hon producerar själv sin egen tid.
I punkttid är framtiden ett svagare begrepp än i cirkulär
och linjär tid. Att föreställa sig framtid är närmast
att överskrida den befintliga verkligheten, det är att avskilja
tiden från sitt välkända innehåll och låta den
framträda naken. Primitiv tid är nämligen lika konkret och
mångfaldig som själva erfarenheten. Två äpplen kan
aldrig bli två päron. Detta fick den svenske biståndsarbetare
erfara som föreslog att invånarna i en afrikansk by skulle passa
på att laga sina hyddor innan regnperioden började. Byborna visade
emellertid total oförståelse för detta förslag: att
laga hål i en hydda under en torrperiod var för dem en fullständigt
meningslös sysselsättning.
Finns det då något förflutet i primitiv tid? F Barth har
gjort studier av baktamanfolket, och hävdar att det förflutna
för dem är kalejdoskopiskt, inte som ordnat längs en tidsaxel
som leder fram till nuet. För att skapa ordning i sitt minnesmaterial
är de i regel direkt beroende av geografiska hållpunkter i det
rum som omger dem. Det är de olika platserna som bidrar till att återkalla
händelser från det förflutna. Här finner vi intressant
nog ett visst släktdrag med den moderna kosmologin. Astrofysikern som
studerar en stjärna försöker utröna dess tidigare utveckling.
Det som syns idag i teleskopet är ju något som ägde rum
tidigare, eftersom ljuset har tagit ett antal år på sig att
färdas från stjärnan till teleskopet.
Även punkttidens förhållande till geometriska avstånd
finns klart uttryckt under det medeltida 1300-talet. Avlägsen tid kunde
finnas på avlägsen plats. Det fanns en föreställning
om att Edens lustgård existerade på jorden, ofta utmärkt
på kartor långt borta i öster där man menade att den
var avskuren från resten av världen av en stor bergskedja eller
ett hav eller en mur av eld. I detta paradis växer alla slags träd
och blommor, med oförlikneliga färger och dofter som aldrig upphör
och som har läkande förmåga. Fågelsången harmonierar
med skogens sus och porlandet från bäckar som rinner över
ädelstensgnistrande klippor eller sand mer glänsande än silver.
Varken vind eller regn, hetta eller kyla skämmer detta paradis. Hit
kommer aldrig sjukdom, förruttnelse, död eller sorg.
Om nu tiden bara består av "händelser", om det inte
finns något som flödar och förlöper vid sidan av dem
helt av sig själv, då måste vi kunna anta att tiden har
större hastighet eller intensitet där referenspunkterna hopas.
På samma sätt måste vi kunna anta att den saktar av där
de är mer sparsamt utspridda. Om detta är riktigt, då är
inte denna tid en förstenad form som är överordnad arbetet
och utövar ett tvång på det. Den uppkommer istället
ur arbetsrytmerna, den är de mänskliga livsyttringarnas egen puls.
text: CHRISTER WIGERFELT |