Campulung-Muscel i Rumänien ligger ca 17 mil norr om huvudstaden Bukarest. Där avslutades nyligen diskussioner mellan den rumänska jeeptillverkaren ARO och representanter för japanska Toyota. Resultatet blev ett avtal om att använda japanska bensin- och dieselmotorer i rumänska jeepar. Det handlar om de fyrhjulsdrivna modellerna ARO 10 och ARO 24. Idag säljs dessa modeller mest i Rumänien och andra östeuropeiska länder, men några hundra exemplar har även sålts i väst, främst Frankrike och Tyskland. Yuuji Wakahara, en av de japanska specialister som besökte bilfabriken ARO, deklarerade att rumänska bilar kommer att utrustas med motorerna Toyota 2 LT (turbodiesel) och Toyota 2 RZ-FE (bensindriven). Bilarna ska säljas under namnet ARO, men karosserierna kommer att bära benämningen "motoriserad av Toyota". I slutet av maj undertecknades en överenskommelse i Campulung-Muscel, av representanter för ARO och Toyota. Tanken är att bilmodellerna ska säljas i hela Europa. Diskussioner pågår redan med ett norskt företag om att marknadsföra ARO i hela Skandinavien. Bilarna kommer att utrustas med senaste teknik som servostyrning, air condition, lättmetallfälgar och centrallås. Försäljningspriset är inte fastställt än, men blir sannolikt betydligt billigare än de etablerade modellerna Lada, Niva, Daihatsu, Rocky, Opel och Land Rover. Enligt källor från ARO hamnar priset på runt 100.000 kr, vilket är närmare hälften av priset på de mer kända märkena. Text: SORIN SIMION |
Foto: IONEL IANCU, tidningen Argesul |