Extra |
När Gustav II Adolf härjade i Europa
gjorde han det med en armé som idag till viss del skulle
kunna betecknas som internationell. Förutom svenskar fanns
det även värvade soldater från andra länder.
Det var inget märkligt med det; identitet och nationalitet
var två helt olika saker. Däremot fanns det en stark
koppling mellan identitet och nostalgi.
Karin Johannesson, idéhistoriker från Uppsala, skriver
i sin essä Nostalgia att begreppet nostalgi skapades 1678 när
en läkarstudent satte ord på en känsla. Känslan
som intresserade honom var av högsta intresse även för
den militära ledningen och den drabbade alla, fotfolk som militärledning.
Både låg och hög kunde drabbas av passionerad längtan
efter hem och familj när de befann sig ute i fält. När
denna hemlängtan satte in med full kraft kunde den drabbade
dö antingen av sjukdomar eller som konsekvens av stridsoduglig
apati.
Identiteten var alltså inte
i första hand en fråga om
vilket land man stred för utan var kopplad till hembygden.
Men när moderniteten bröt fram löstes kopplingen
mellan hembygd och identitet långsamt upp. När ångbåt,
järnväg och bil började bryta fram i geografin, löstes
det sociala rummet upp och begreppet identitet började successivt
anta andra former.
Det blev viktigt att förankra nationalstaten i en enhetlig
kultur och en gemensam identitet. Men det var ett projekt som inte
bara handlade om att slå in öppna dörrar. Svenskheten
inpräntades ibland under sträng och auktoritär disciplin,
som att hylla konungen, flaggan och fäderneslandet. Vi har
drillats i samma linggymnastik. Men ibland har vi även fått
vår identitet under en mer eller mindre dold kulturpolitik,
som när vi lyssnat på samma radioprogram. Allt detta
och mycket mer har tvinnat en väv av svensk identitet och idag
känner vi oss någorlunda hemma vart vi än åker
inom landet. Det är först vid gränserna som man får
anledning att reflektera över den nationella identiteten.
Identitetsskapandet tar sig ibland
andra märkliga uttryck. Skansen
skapades för drygt hundra år sedan för att bevara
den svenska landsbygdskulturen. När en kulturform som anses
vara betydelsefull är på väg att försvinna
gör man ett museum över den. Idag, hundra år senare,
är vi på väg in i en globaliserad värld och
en ny fas i samhällsutvecklingen. Då gör vi en museal
ritual av svenskheten och skapar en nationaldag. Uppslutningen kring
denna anakronism visar att det handlar om djupt rotade känslor.
Vi känner helt enkelt en stark oro för den svenska identitetens
framtid och därmed vår egen identitets. Det som en gång
påtvingades våra förfäder har blivit en självklar
del av oss själva.
När samhällsförändringarna upplevs som alltför
snabba blir vi vilsna och osäkra på vår framtid.
Det är svårt att se vad som kan ersätta det hotande
tomrummet. Identitet är mer undflyende än varor på
marknaden. Kultursociologen Manuel Castells har i sitt digra trebandsverk
om informationsåldern studerat vad som händer i spänningsfältet
mellan identiteten och de globala krafter som får allt större
betydelse för vårt liv. Man frestas att dra slutsatsen
att globaliseringen skulle skapa ett enhetligt mönster av mänskliga
kulturformer. Ett Skansen där vi alla tycker samma saker, eller
en gigantisk Disney World där konsumtionen är tämligen
förutsägbar. Men så är inte alls fallet. Det
tycks snarare vara så att globalisering och identitet är
två krafter som motverkar varandra.
Globaliseringen har skapat starka
sociala motrörelser som hämtar
sin kraft ur hotad identitet. De tar sig inte alls samma uttryck
överallt, utan har ofta regional och lokal förankring.
Men motståndet mot globaliseringen har också skapat
paradoxala effekter. Många lokala rörelser har funnit
att de har systerorganisationer på andra håll i världen
och har skapat globala nätverk. Identiteterna kan å ena
sidan vara lokalt förankrade. De kan också skära
rakt igenom befolkningar över hela världen.
Castells ägnar ett helt band åt identitetens makt. För
de flesta handlar det inte om en enda identitet utan vi har oftast
flera samtidigt. När nätverkssamhället bryter igenom
på bred front sker en systemförskjutning mellan det lokala
och det globala. Det civila samhället skrumpnar när det
inte längre finns något samband mellan maktskapandet
i det globala nätverket och de konkreta kulturformerna på
det lokala planet.
Utifrån detta skulle man kunna
falla i koma av pessimism, men riktigt
så ödesmättad är inte Castells i sin analys.
Identitet har tidigare till stor del byggts i det civila samhället,
som idag håller på att upplösas. Ett alternativ
arena har blivit att vi istället formar vår nya identitet
i det växande nätverkssamhällets kollektiva motstånd.
En hel del av det kollektiva motståndet hämtar kraft
ur konservativa strömningar. Det är lättare att skapa
nya utopier utifrån tidigare kända kulturer än av
diffusa och oprövade. Den religiösa fundamentalismen både
i den muslimska världen och hos den kristna högern i USA
har mycket som förenar dem. Bägge har dessutom bevarandet
av den patriarkala maktstrukturen som ett viktigt element. På
mindre än fyrtio år har USA gått från kennedyerans
liberala och folkligt förankrade framtidsoptimism till den
nuvarande president Bushs stöd åt reaktionär retorik
parad med starkt ökande klassklyftor.
För knappt tio år sedan sprängdes en lastbil med
konstgödselbaserade sprängämnen utanför en federal
byggnad i Oklahoma City. Halva huset rasade samman och 169 personer
dödades. Det visade sig vara ett dåd av en tidigare marginaliserad
grupp som kallar sig patrioter. Gruppen har förgreningar till
de ultrareaktionära Ku Klux Klan och John Birch Society, men
också till militanta Right-to-Life-grupper (som bekämpar
rätt till abort). Olika slag av s.k patriotrörelser antas
locka flera miljoner medlemmar. Den gemensamma fienden är den
federala regeringen, som de betraktar som det amerikanska folkets
förtryckare.
Samma år som bomben i Oklahoma
detonerades, dödades tolv personer i tunnelbanan i Tokyo. Mer
än femtusen skadades. Dådet genomfördes av gruppen
Aum. Så skulle man kunna fortsätta uppräkningen
av rörelser som har aktiverats i globaliseringens bakvatten.
Enligt Castells uppstår dessa rörelser ur djupet av historiskt
förbrukade sociala former, men som genom sina aktiviteter på
ett avgörande sätt påverkar det samhälle som
håller på att formas.
Det finns också en förståelig skepsis mot hur eliten
i det alltmer polariserade samhället hanterar det politiska
skeendet. För hundra år sedan kunde överklassen
ignorera och isolera sig från det stora fattiga folkflertalet.
Samma tendenser ser vi idag. Men det finns en viktig skillnad –
informationsålderns strukturer går att utnyttja även
för motståndsrörelser.
Upplösningstendenserna i dagens
samhälle påverkar oss alla.
Det går inte att låsa in sig för omvärlden
i bevakade bostadsområden. Trots alla individualiseringsprojekt
vi sugs in i lever vi fortfarande i ett samhälle. Det måste
vara utgångspunkten för den identitet vi måste
omforma så att vi känner oss hemma både i det lokala
och det globala.
2004.09.09
|