Extra |
Nätets betydelse för
förändringar i samhället har diskuterats en tid nu.
En av de ihärdigaste företrädarna för ståndpunkten
att nätet starkt bidrar till en kulturrevolution i vid bemärkelse
är Bo Dahlbom, som råkar vara krönikör i detta
nummer av Alba. På en mer begränsad arena, den mediala,
ser vi hur radio, TV, tryckta tidningar och webb alltmer flyter
samman. I stor utsträckning är det webben som är
den samordnande kraften. Nu fångas teatern in i nätverket.
På årets dans- och teaterfestival i Göteborg visades
cyberföreställningen Or press escape. När vi kommer
in i teaterlokalen sitter en kvinna vid sin dator. På en storbildsskärm
kan vi följa hennes aktiviteter. Det är ungerskan Edit
Kaldor, som också satt upp pjäsen, föreställningen,
digishowen eller vad man ska kalla det.
Eftersom vi befinner oss på
en teater, undrar jag förstås
om det ska bli någon slags interaktion mellan skådespelare
och vad som händer på skärmen. Men efter ett tag
inser jag att det är skärmen som är själva scenen
för framförandet. Edit Kaldor sitter helt fokuserad på
datorn som kommunikationsmedel och vänder ryggen åt publiken.
Kaldors aktör rör sig mellan olika återkommande
aktiviteter och ibland känns det nästan som att exponeras
för alltför privata saker. Vi får se hur hon gör
noteringar i sin agenda: att skriva ett svar till immigrationsmyndigheten,
som just här råkar vara svensk. Sedan går hon vidare
till brevet hon fått från myndigheten, där hon
uppmanas ge närmare upplysningar. Därifrån med ett
klick vidare till en jobbansökan "klick igen" ut
på nätet och hittar en mall för jobbansökan.
Ett enkelt klipp senare är det inkopierat i hennes egen ansökan.
Åter till agendan. Bort med noteringen om att skriva till
myndigheten.
Den ena texten blir en kommentar
till en tidigare och påminner dramaturgiskt
lite om tecknade serier. Det blir ganska kul att se hur dramat utvecklas
och publiken får ofta anledning att småskratta.
Parallellt med detta kastas vi in i ytterligare några datadraman.
Huvudpersonen har en webbkamera utplacerad i korridoren och registrerar
folks rörelser. Hon får för sig att det bor en illegal
invandrare uppe på vinden. Med jämna mellanrum plockar
hon in webbkameran, men för det mesta händer ingenting
i bilden. Hon bestämmer sig för att skriva ett brev till
den okände på vinden. Texten blir ganska stursk och uppfordrande,
som det lätt blir när man skriver ett snabbt formulerat
mejl. Så får vi följa hur texten modifieras och
mildras. Vi inbillar oss att vi ganska enkelt kan följa de
mentala processer som sker i hennes huvud mellan formuleringarna.
Datorn har också en roll i
föreställningen, vid sidan
om funktionen för kommunikationen. Den är förprogrammerad
för vissa ingrepp i vissa situationer och frågor dyker
upp som måste hanteras för att komma vidare. Värst
blir det när datorn plötsligt annonserar att hårddisken
är full. Det blir nödvändigt att radera dokument.
En hel del dokument från sitt tidigare liv får med stor
tvekan följa med till papperskorgen. Kanske är det en
kommentar om risken för historielöshet i cyberrymden?
När raderandet är klart kopplar hon upp sig till en videochat,
där hon dröjer sig kvar. Publiken inser successivt att
föreställningen är slut och folk droppar av efterhand.
Det blir ingen slutpunkt med applåder i vanlig ordning - som
om Kaldor vill visa att det råder en annan tidsordning i cyberrymden
än i teaterrummet.
Efteråt berättar Edit
Kaldor att uppkopplingen till videochatten
sker i realtid. Någon av besökarna sitter bakom scenen
och följer med i kommunikationen, andra kan vara vänner
på annat håll i världen och som kanske tar sig
tid att medverka. Dessutom finns det medverkande som inte har en
aning om att de medverkar i en teaterföreställning någonstans
i den verkliga världen.
Jag kommer att tänka på dansken Tor Nørretranders
bok om den digitala världen och Internet. Han påstod
att vi kan ha en fullödig kommunikation mellan människor
om bandbredden på nätet blir tillräckligt stort.
Om nätet kan hantera ett informationsflöde som ligger
i nivå med vårt undermedvetna, skulle vår kommunikation
med varandra radikalt kunna förändras. Detta skrev han
i slutet av 90-talet, när vanliga modem var vad de flesta hade
tillgång till. Då var uppkopplingstiden beskedliga 33
kb/sek, ungefär. Vad som krävdes, menade han, var 11 Mb/sek.
Idag är vi där, även om det inte gäller alla.
Men effekterna borde kunna skönjas. Eller är det något
som är fundamentalt fel i resonemanget? Är det teatern
som greppar nätet, eller är det nätet som greppar
teatern?
2004.09.09
|