Extra |
Krutröken hade knappt lagt
sig i Knutby förrän det stod klart att mordet den 10 januari
i år skulle ge avtryck i historien via ett otal reportageböcker,
dokumentärer och inte minst buntvis med tidningsklipp.
Nu har den första mer omfattande skildringen av knutbysekten
lämnat tryckeriet. Och bokens författare Jan Nordling,
nyhetsreporter på TV4 Uppland och som bevakat turerna kring
Knutbymordet från dag ett, nöjer sig inte med att skildra
själva mordet och det rättsliga efterspelet. Han låter
oss följa Filadelfiaförsamlingen i Knutby och dess utveckling
från att vara en vanlig borttynande pingstförsamling
med vikande medlemsunderlag, till att bli en tillflyktsort för
unga kristna fanatiker. Vi får följa de enskilda aktörernas
vandring från allmänkristna hem, via bibelskolan till
den påstådda underkastelsen under "Kristi brud"
och pastorerna i Knutby.
Det är en spännande om än
något andefattig beskrivning av de levnadsöden
som sammanstrålar i det lilla mellansvenska samhället
som kort innan 10 januari strävade efter att "bli en plats
på kartan".
För mig som tröttnade på skriverierna om Knutby
tämligen omedelbart och bara följt händelseutvecklingen
via löpsedlarna på Pressbyrån, ger Jan Nordlings
bok en bra genomgång av det som faktiskt skedde. Hans lokalkännedom
gör inte saken sämre.
Problemet är alla stora obesvarade frågor.
Jan Nordling ställer frågan om hur den religiösa
och sektlika miljön i Knutby banade väg för mordet,
men lämnar svaret därhän. Detsamma gäller frågan
om Pingströrelsens ansvar.
De kan knappast säga att de ingenting visste. Jan Nordlings
granskning visar att flera av ledargestalterna i församlingen
är barn och barnbarn till kända pastorer och medlemmar
inom Pingströrelsen. Dessa familjer borde, om några,
ha insett att Filadelfiaförsamlingen i Knutby gick åt
fel håll. Eller finns det trots allt ett underliggande stöd
för ett sådan auktoritärt och fanatiskt religiöst
styre som Knutby representerar, inom Pingströrelsen? Det är
känt att unga inom framför allt pingströrelsen radikaliserats
under 1990-talet. Barnen till i många fall beskedliga pingstvänner
hämtar inspiration från mer auktoritära läror
från den kristna amerikanska högern och Livets ord.
Till bokens brister hör denna frånvaro
av en mer grundlig analys. Att en bok av det här slaget ställer
fler frågor än den besvarar är kanske inte så
märkligt, men kanske är det lite väl många
av de riktigt stora principiella frågorna som står obesvarade.
Kanske är det inte heller möjligt så här pass
kort tid efteråt. Boken var klar innan tingsrättsdomen
mot pastorn och barnflickan avkunnades och målet har nu överklagats
till högre instans. Det är synd, men kanske är det
priset man betalar för att komma först?
Till Jan Nordlings verkliga kvalitéer hör att han visar
prov på ett befriande värderingsfritt författarskap.
Mitt i allt det vansinne som sekten i Knutby omgärdats av,
ger han en oerhört nykter och levande berättelse. Jan
Nordling verkar ärligt intresserad av vilka personerna i Knutby
är och vad de står för, något han knappast
har gemensamt med alla som bevakat händelsen.
2004.09.09
|