Extra |
I förra numret av Alba ställde Christer
Wigerfelt några frågor om sport, kropp, rörelse
och dess kopplingar till samhällsutvecklingens krafter, med
anledning av boken The People of Democracy, av Henning Eichberg.
När Eichberg här svarar på frågorna, visar
det sig att ett centralt tema är demokrati och sociala identiteter.
Texten blir därmed samtidigt en spännande infallsvinkel
till temat kulturpolitik och identitet, så vi väljer
att publicera den här.
[vissa ord inom parentes är den svenska
översättningen].
Hvordan hænger demokratiet sammen med den industrielle
kapitalisme? Afhænger demokratiet måske af menneskenes
produktion og ”fri” udfoldelse [utbredning]
på marked, som nyliberalismens filosoffer postulerer? Eller
trækker [drar] demokratisk liv
og kapitalistisk liv snarere i to forskellige [olika]
retninger og udelukker endog hinanden, som socialistiske teoretikere
har ment?
I hvert fald trådte de to fænomener historisk samtidigt
på scenen. Det moderne demokratis revolutionære optakt
og den industrielle revolution skete i perioden 1770/1830 - og dette
var desuden tidsrummet, da den moderne gymnastik og sporten udformede
sig. Hvordan hænger det nu sammen?
Christer Wigerfelt har i Alba omtalt bogen ”The People of
Democracy”, som prøver en kropslig-materialistisk tilgang
til demokratiets folk ud fra menneskenes bevægelsespraksis.
Ved gennemgangen af bogens argumentation har han savnet en anden
dagsorden. Dermed gjorde han - indirekte - opmærksom på
at der faktisk er to spor, der krydser hinanden på vejen til
moderniteten (og måske også på vejen ud af moderniteten).
De to spor har med hinanden at gøre og er alligevel ikke
identiske med hinanden.
Om modernitetens kropslig-materielle basis
Én forandring i den moderne historie førte fra en
epoke præget af agrarøkonomi og manufaktur til den
moderne produktionskultur. Det var samtidig en kropslig-kulturel
proces - fra adelsmæssige eksercitier og folkelig fest til
moderne idræt og anden bevægelseskultur, som opbyggede
en ny rituel konfiguration: præstation, spænding, hastighedsforøgelse.
Modernitetens vej til 1900-tallets produktivisme har jeg prøvet
at belyse i min historisk-sociologisk disputats ”Leistung,
Spannung, Geschwindigkeit” (1978) og senest i artiklen „Die
Produktion des ’Unproduktiven’“ i den antologien
”Der künstliche Mensch” (Köln 2003).
Den anden forandring førte fra adelsmagt, monarkisk enevælde
og patriciat til det moderne demokrati. Også denne proces
havde et kropslig-materielt grundlag: Den byggede på en ny
praksis af folk som bevægelse. Folk udviklede en ny identitet
i ”fest” og ”forening”, gennem fælles
”stemning” og ”energi”. Det er denne proces,
bogen ”The People of Democracy” handler om. Snart skal
en antologi under titlen ”Folk” bidrage yderligere til
diskussionen af dette grundbegreb i kultur og demokrati.
Begge to processer - produktivering og demokratisering - kobler,
som sagt, menneskenes ideer og organisationer til kropskulturelt
basale forhold. Den industrielle fabrik, parlamentet, partiet, idrætsorganisationen
- alle er overbygninger over menneskenes kropslige forhold til hinanden.
Begge processer lægger desuden op til kritiske pointer. Analysen
af den industrielle produktivisme (og af sporten som resultatproduktion)
lægger op til en kritik af den moderne ”produktivitets”
mytologi. Og analysen af demokrati- som bevægelsesprocessen
lægger op til en trialektisk diskussion af offentlig logik
(stat), kommerciel logik (marked) og civilsamfundsmæssig logik
(folk).
To spor krydser altså hinanden. Kan man relatere dem til hinanden
- hænger de to sammen? Christer Wigerfelt skal have tak for,
at han pegede mod dette spørgsmål. Som kan have en
grundlæggende betydning for vores forståelse af modernitetsprocessen.
Vi kan godt være fristet at tænke de to spor sammen
som en overordnet modsigelse mellem fremmedgørelse [alienation]
og identitet. Fremmedgørelse vs. identitet er nok modernitetens
grundkonflikt. Produktivismen bygger den systemverden op, som det
moderne menneske siden Herder, Rousseau og Marx har beskrevet som
”fremmed” - som Entfremdung, alienation. Mens demokratiet
er udtryk for en ny søgen efter identitet, og derfor forstod
demokratiets folk sig (i første omgang i hvert fald) som
et identitært, nationaldemokratisk folk. Nationens ”folk”
havde stærke, men også problematiske konsekvenser.
Fremmedgørelse vs. identitet? - men det kan lyde sort-hvid,
dikotomisk, antagonistisk. Vil man undgå det, er der lagt
op til en ikke-dualistisk analyse.
Produktionssportens scenarier…
Måske når man et skridt frem ad vejen ved nærmere
at kigge på den moderne præstationssports aktuelle udvikling
- og dens indre modsigelser.
Der er tendenser til at se den olympiske sport som udtryk for historiens
endimensionale vej. Konkurrence og rekordproduktion, ”hurtigere,
højere stærkere,” specialisering, standardisering
og globalisering har sejret og efterlader alle andre modeller for
bevægelseskultur som ”overrester” [ung.
marginaliserade]. I bedste fald kan man tænke sig en
todeling [tudelning], hvor den globale
sportificering står overfor regionale ”modstandslommer”
[motståndsfickor] i gestalt af
gymnastik, harmløse pædagogiske lege og gamle folkelige
lege.
Dette billede fortjener en historisk nuancering, men aktuelt differentierer
det sig endnu mere. Set ud fra bevægelseskulturen udfolder
der sig et panorama af forskellige scenarier, som dels er af mere
hypotetisk art, dels af mere konkret-empirisk karakter (nærmere
derom i antologien ”Post-Olympism?” Oxford 2004).
1. Individualiseringshypotesen
er baseret på antagelsen om den ensomme atlet: Den
olympiske sport - siger tesen - satser på ”det enkelte
menneske” uanset dets kulturelle sammenhæng. Klasseløs,
kønsløs (androgyn), nationsløs: Vi er vores
eget jeg-projekt. Anthony Giddens kalder det ”selv-identitet”,
Ulrich Beck ”Gesamtkunstwerk Ich”. Enhver er sin egen
lykkes smed - det svarer til markedets og nyliberalismens grundposition.
Den globaliserede sport løser det (post-) koloniale problem
f.eks. ved at sætte ”afrikaneren på ski”.
I Finland blev to kenyanske atleter i 1990’erne trænet
til skisport. De nåede faktisk det olympiske niveau. Men så
snart medierne havde tilfredsstillet deres nysgerrighed, droppede
sponsoren projektet.
Den enkelte atlet, blottet for enhver kulturel sammenhæng,
minder om det, som Frantz Fanon i 1961 beskrev som kolonialismens
”psyko-affektive lemlæstelser - mennesker uden horisont,
uden grænser, uden farve, hjemmeløse, rodfæstet
i intet, engle”. Det beskriver en sammenhæng mellem
individualisering og fremmedgørelse.
Individualiseringstesens abstraktion modsiges desuden af sportsverdenens
kollektive udtryk i form af bl.a. nationalhymner, nationalflag og
akkompagnerende etnopop. Også i forhold til professionelle
firmahold virker individualiseringshypotesen snarere som ideologi
- atleten er ikke alene i verden.
Men hvem er atleten sammen med? Et overraskende - rystende - svar
er: med ”racen” [rasen].
2. ”Racernes”
konkurrence: Afrikanske og afroamerikanske atleters stærke
og synlige tilstedeværen i bestemte løbediscipliner
har givet stof til en fornyet debat om ”de sorte” og
”de hvide” i sporten. Den nye ”race”-debat
florerer især i Amerika. Men også i Kina går man
- mere scientistisk og handlingsorienteret - til værks. Kinesiske
eksperter har udarbejdet medaljestrategier for at undgå en
satsning på discipliner som basketball, boksning og sprint,
hvor sorte atleter dominerer. Med biologiske antagelser om blodgruppefordeling
og lignende inddeler man igen sportsdisciplinerne i forskellige
racetyper.
Man kan tale om ”den raciske folklores globalisering”,
for at bruge et ord af John Hoberman.
Den nye globale race-diskurs om ”sort og hvid” falder
paradoksalt nok tilbage bag den klassiske kolonialismes mere nuancerede
forsøg på ”etnisk” at differentiere mellem
”stammer”. Dette hører ikke kun fortiden til.
De succesrige kenyanske løbere kom, som John Bale og Joe
Sang (1996) har vist, ikke fra ”nationen Kenya” generelt,
men fra bestemte små mindretalsfolk. Lægger det så
op til en ny etnisk tribalisering?
Spørgsmålet er ikke kun ”afrikansk”. Den
kan forbindes med nyeste demokratierfaringer fra Europa.
3. Nye ”tribaliseringer”:
Siden murens fald omkring 1989 er større statslige enheder
gået i opløsning, og nye nationale enheder har markeret
sig også i sportens felt. Mangfoldiggørelsen skete
mest dramatisk på Balkan og i Østeuropa efter Sovjetunionens
sammenbrud - med slovenske og makedonske, hviderussiske og estniske,
usbekiske og turkmenske hold... Men også i Vesten gav f.eks.
de Olympiske Lege i Barcelona opdrift for catalansk ”tribal”
identitetspolitik, og Skotland og andre ”keltiske nationer”
udvikler deres egen sportsidentitet. Snart vil vi nok møde
Øst Timor og Kosovo som sportslige enheder - og hvornår
ser vi hold fra Tibet, Baskerlandet, Kurdistan, Quebec, Nunavut
(eskimoisk Canada), Tjetjenien, Korsika, Bretagne…?
Den nye tribalisering har undertoner af kulturel mangfoldighed,
autonomi og befrielse. Men den varsler også mulig tribal krig.
Den blodige konflikt mellem hutu og tutsi i Rwanda ligger ikke kun
i en overstået fortid.
Fælles for de tre konkurrenceformer - „individernes“,
„racernes“ og „stammernes“ kapløb
- er, at de „producerer“ resultater. De fortsætter
den industrielle produktivismes præstationsstræben.
Imens [under tiden] udfolder der sig
helt andre praktikker og scenarier uden for den olympiske sports
logik. Strategier af offentlig-statslig handling nedprioriterer
produktionen af repræsentative resultater for at satse på
velfærd og social integration, på reproduktionens kvalitet.
… og andre veje?
4. En større
og større del af kropskulturen er af sundhedsmæssig
og socialt integrerende art. Her kan man tale om velfærdsidræt.
I forlængelse af modernitetens klassiske gymnastikmodel mødes
nye smarte praktikker, som orienterer sig mod individuel fitness,
med traditioner fra folkelig selvorganisering og med den statspolitiske
bekymring for folkesundheden. Fra politisk-offentlig hold er man
desuden meget interesseret i den sociale integration af såkaldte
“randgrupper”. Overskriftet over denne modsigelsesfulde
blanding er Sport for all.
Sport for alle, integrations- og sundhedsidrætten bliver for
tiden kraftigt omfavnet af den olympiske sport. Men den olympiske
præstationsmodel med dens hierarkidannelse på den ene
side og velfærdsmodellen med dens fokus på folks lighed
på den anden forbliver i et spændingsforhold.
5. Helt udenfor
det olympiske system udvikler sig derimod en militant antisportslig
kropspolitik, som den nyeste muslimske fundamentalisme står
for. Hos de afghanske talibaner har afvisningen af sporten været
forbundet med en rabiat afvisning af musik og dans helt generelt.
Kampen ramte især den folkelige nytårsfest Nawroz. Her
slog en puritanisme igennem, som har rødder i den saudiarabiske
wahabisme. Men det er for snævert at se fænomenet idehistorisk
(eller pengehistorisk).
Den nypuritanske forbudskultur har sine rødder i det civile
samfund og trækker derfra sine oppositionelle energier. Det
civile samfund er ikke harmløst. Ud fra dette civil-folkelige
grundlag tenderer fundamentalismen til offentlig-politisk aktion:
Den antisportslige repression skal, sammen med en rabiat gender-dualisme,
politisk realiseres i den muslimske scharia-stat. Fundamentalismens
forbudskultur angriber med ret omfattende globale krav både
sporten og dens alternativer, de lokale folkelige festkulturer.
6. På
den anden side af spektret udvikler sig netop folkelig fest
og leg i nyt omfang og i nye rammer. Populare traditioner og innovationer
fører i nye retninger - gamle og nye lege, dans og ekspressive
aktiviteter, kamp og dyst, natur- og friluftsliv, gymnastik som
folkefest, meditativ fordybelse og trommens rytmer…
At tænke demokratiets afvikling
Hver af de forskellige scenarier betyder, at sociale identiteter
bliver nykonstrueret. At mennesket er en ”individuel resultatproducent”
og ”forbruger på verdensmarkedet”, er nok passende,
men fortæller ikke hele historien. Kontrasterende siger den
olympiske konkurrencekultur: Mennesket tilhører en større
”race” - eller en mindre ”stamme”. Mennesket
er enten ”troende” eller ”vantro”, det hører
til et af velfærdssystemets ”målgrupper”
eller til folkekulturens civilsamfundsmæssige ”folk”.
Dels overlapper disse identiteter hinanden, dels modsiger de hinanden.
Men uanset dette: Identiteterne opstår ikke bare i hovederne
- de dannes i kropslig samspil mellem menneskene, i bevægelsespraksis.
Bevægelseskulturens sociologi fører dermed til grundlæggende
spørgsmål om, hvem der er idrættens folk og demokratiets
folk. Og hvem der bliver globaliseringens ”folk” i fremtiden.
Spørgsmålet rejses ikke tilfældigt i en tid,
da magtens mænd utilsløret [öppet]
er begyndt at legitimere koncentrationslejre, tortur og angrebskrig.
Da man kræver demokratiet afskaffet ”for at bevare demokratiet”.
Da der bygges storstater (som EU) uden om folks demokratiske selvbestemmelse,
og da man tillader regeringen (som i USA) at blive bestemt gennem
en mindretal, der har tabt valget. Alt dette er ikke kun processer
ovenfra, men overbygninger over modsigelser ”hernede”
i menneskenes liv.
På denne måde er vi del af spillet - som mennesker i
bevægelse.
Og: Vi har næppe lov til at læse historien som en fortælling
om den lovmæssige [lagenlig]
vej hen mod bedre tider. Modsigelserne i menneskenes bevægelseskultur
udfordrer til at tænke demokratiets afvikling som konkret
mulighed.
2004.09.09 |