Extra |
Musikfestivalen Kultur i exil" berörde
frågor kring exil, identitet och individens plats i en värld
med globala förbindelser och beroenden. Den ställer bland
annat frågorna: Vad händer med oss som människor
i en värld med allt fler och allt djupare kulturella möten?
Hur kan konst och musik hjälpa oss att orientera i en tid av
generell desorientering? Vad är exilens roll i konstnärligt
skapande och i samspelet mellan olika kulturer? Och vad är
exilens betydelse för vår identitet?
Innan vi går vidare bör begreppet identitet få
en djupare förklaring. Vad jag här menar med identitet
är vår förmåga att göra oss själva
till objektet för våra egna tankar - att tänka medvetet
kring vår egen person, att forma föreställningar
och begrepp kring hur vi är och beter oss, att bedöma
våra karaktärsdrag och förmågor, att planera
medvetet för framtiden, att oroa oss för hur vi uppfattas
av andra människor och att styra vårt eget beteende mot
det som vi uppfattar som rätt och riktigt. Den här förmågan
till självreflektion har stor betydelse för vår
möjlighet att förstå andra mänskors beteende.
Därmed är den även ytterst vikig i vårt möte
med andra kulturer. Den bestämmer vägen i våra existentiella
och politiska beslut.
Mitt arbete med festivalen är djupt självbiografiskt och
har att göra med frågan vem är jag?.
Jag kom till Sverige från Iran 1990, en tid av ekonomisk kris
och repression. Jag hade flytt mitt hemland efter en lång
tid av fängelsevistelse på grund av mina politiska åsikter
och hade ingen aning om att den svenska välfärden just
då var i fara. Inte heller hade jag någon aning om att
min närvaro som flykting måste berättigas på
ekonomiska grunder snarare än humanitära. Frågan
var vad har man för nytta av att släppa flyktingarna in
i landet? Vad är dem bra för? Är de ett hot för
den svenska kulturen eller en tillgång? Flyktingen betraktades
naturligtvis som ett hot och måste antingen assimileras eller
integreras för att hotet skulle upphävas. Mitt bekymmer
var ett annat: att leva vidare under nya omständigheter. Jag
måste konstruera en ny självbild och ny identitet. Min
första reaktion när jag kom hit var att kapitulera inför
den svenska kulturen. Det var en vändpunkt i mitt liv och gav
mig en känsla av personligt självbestämmande gentemot
min egen iranska kultur, en kultur som var förknippad med diktatur,
våld och tortyr och jag ville gärna lämna bakom
mig. Jag var inte selektiv i mitt möte med Sverige, vilket
skulle ha gjort det möjligt att acceptera vissa delar och förkasta
andra. Jag tog det hela som en paketlösning och försökte
utveckla kunskap om den nya kulturen och göra den till min.
Jag hade uppenbara kunskaper och kompetenser som hängde ihop
med min iranska kultur, men jag valde att bortse från dem.
Jag brydde mig inte om att min gamla kunskap inte längre räknades
som kompetens. Det gällde att uppleva det nya.
Jag engagerade mig djupt i att lära
mig det svenska språket. Jag sökte en svensk identitet
och hade begränsade kontakter med andra etniska grupper. Jag
hade inte tid att tänka på främlingsfientlighet
eller rasism; jag kunde inte föreställa mig att det fanns
den sortens fenomen i Sverige. Men hur länge kunde jag förskansa
mig i denna skena trygghet? Jag kom över känslan av att
vara tacksam för jag fick asyl och ville gå vidare och
hävda mig som medborgare i en demokratisk stat. Då kom
första motgångarna och sedan började frågorna
kring identitet göra sig påminda på en mycket djup
personlig nivå. Det kändes som om jag förlorade
mig själv och min identitet. Är jag iranier? Är jag
svensk? Är jag en politisk aktivist eller en flykting eller
?
Jag började fundera på vilken slags logik skulle jag
tillämpa på de här frågorna. Är det både
och eller antingen eller?
Motgångarna i Sverige hade gjort mig
desillusionerad och det fanns risken att jag sjönk i apati
och resignation. Mina akademiska studier och andra aktiviteter i
Sverige kändes meningslösa. En resa till London och studier
där gav mig ett nytt perspektiv på saken. Jag såg
hur den iranska musiken utvecklade andra drag i London än i
Stockholm, och hur dessa i sin tur var olika iransk musik i Los
Angeles och New York. Det var iransk musik överallt, men med
prägel av det kulturklimat den hade emigrerat till. Mötet
med den iranska musiken i exil öppnade nya vägar och jag
blev aktiv på nytt. Det öppnade mina ögon för
exilmänniskornas roll i konstnärligt skapande under det
gångna seklet. Genom deras arbete har exil faktiskt blivit
ett viktigt identitetsuppbyggande element i vår tid. Jag ställde
mig frågan varför inte använda konst och musik som
botemedel för mina egna sår och som ett perspektiv på
samhällsfrågor? Min respons till identitetskris och min
överlevnadsstrategi blev en kulturell offensiv
mot både min ursprungskultur och min nya kultur. Min gamla
kultur hade fördrivit mig för jag var avvikande och den
nya kulturen diskriminerade mig för jag var annorlunda. Jag
kunde varken kapitulera eller ge tillbaka med samma mynt. Jag valde
konsten som medel och kallade denna estetiska offensiv för
Kultur i exil. Exil är min kulturella hemvist varifrån
jag kan tilltala mina gamla och nya landsmän. Kultur betyder
numera mycket mer för mig än bara den iranska eller den
svenska kulturen. Den bär inslag av dessa två kulturer
samt av många andra kulturer. Den innehåller också
nya element som föds ur mötet mellan dessa kulturer och
det är just dessa element som öppnar nya horisonter och
utvecklingsmöjligheter. Jag lärde mig att inte stanna
i en enda identitet utan genomgå förvandlingar. Identitetsfråga
är som ett öppet sår, det är inte läkt
utan jag lärt mig att leva med det.
Genom arbetet med festivalen förstärktes
min tro på en världskultur, en kultur som jag kan identifiera
mig med. De framgångar och motgångar som festivalen
inneburit har påverkat min identitet på det individuella
planet och på det kulturella. De har fördjupat min förståelse
för andra människor, både för dem som är
i min situation och för andra. Det har gett mig kännedom
om mig själv och det svenska samhället.
För mig står Kultur i exil för motståndets
estetik mot konformismens estetik. Det handlar om att göra
marginaliserade röster hörda. De iranska musikerna och
deras musik hade förnekats existensberättigande i hemlandet.
I exil var de överröstade av den västerländska
musiken. Festivalen ger dem möjligheten att uppträda på
sina egna villkor. Den blev en vändpunkt i den iranska minoritetens
kulturliv i Sverige. Och dess effekter nådde även Iran.
Den gav många exilmänniskor den stolthet och det självförtroende
de behövde. Den väckte också intresse hos många
svenskar. Vi kom lite närmare varandra. Problematiken kring
kulturers möte har ju två sidor. Å ena sidan finns
det svenska samhället och dess etablerade åsikter och
uppfattningar om invandrare och andra kulturer, å
andra sidan finns invandrarna själva, inklusive mig själv.
Vi måste skapa mötesplatser och kommunicera för
att förstå och bli förstådda och komma närmare
varandra. Syftet måste vara att förena våra förmågor
och bygga ett gemensamt hem, ett hem där mångfald är
accepterad och uppskattad. Festivalen vill skapa en gemensam plattform
för att ta upp detta ämne. Den är ett försök
att överbrygga olika barriärer.
Edward Said definierar exilens belägenhet som följande:
det är genom att dra en linje runt dig själv
och dina landsmän som de sista attraktiva aspekterna av att
vara i exil uppstår: en överdriven känsla av solidaritet
med gruppen och en passionerad fientlighet gentemot utomstående,
även gentemot dem som faktiskt kan befinna sig i samma belägenhet
som du själv (Said, Orientalism, 1984). Jag kan inte
identifiera mig med detta. Varken solidaritet med den egna gruppen
eller fientlighet mot utomstående är typiskt för
min strategi gentemot andra kulturer. Är jag i så fall
en människa i exil?
Å andra sidan talar Salman Rushdie om routs and roots,
det vill säga vägar och rötter. Rushdie
vill gärna tala om vägar istället för rötter.
Människor av hans sort kan slå sig ner i London lika
lätt som i New Delhi eller Rio de Janeiro. Jag kan också
göra det, men jag tror ändå på någon
sorts förankring i en tradition. Den totala rotlösheten
känns skrämmande, i synnerhet när det gäller
konstnärligt skapande. Kreativitet födds ju i en tradition,
men den kan utvecklas och blomstra i mötet med andra traditioner.
Jag använder logiken både och även i
detta fall. Jag behöver både vägar och rötter,
jag är både iranier och svensk. Ingen diktatur kan ta
ifrån mig min iranska identitet samtidigt som jag är
mer svensk än infödda svenskar, för jag valt att
vara svensk istället för att vara född i svenskheten.
Jag varken bryr mig om eller tar något ansvar för politiska,
kulturella och religiösa gränser. Andra har dragit dem
och påtvingat världen. Min perspektiv på saken
är kosmopolitiskt.
För mig innebär världskultur
öppenhet mot andra kulturer. Den är en vilja att
få nya estetiska upplevelser, en önskan om ett aktivt
samspel med andra och en strävan efter att övervinna rädslan
för det annorlunda. Det är en kultur av tillblivelse snarare
än av varande en ständig rörelse i identiteten.
Det handlar inte om en mekanisk blandning av kulturer, utan om kultur
som en förenande kraft som kan ge oss instrument att skapa
mening och sammanhang i våra liv. Världskultur kan förena
och stå som grund för kosmopolitism, som ser människan
bortom kulturella och etniska gränser. Den är en solidarisk
kultur. I denna kultur ses inte den hybrida identiteten som någonting
farligt. Den skapar sin egen estetik, där flerstämmighet
uppskattas på alla nivåer. Det kan ge sig uttryck i
konstformer som världsmusik.
Under mitt arbete med festivalen njuter jag av att se musiker från
olika kontinenter komma direkt i samspel med varandra, utan att
kunna varandras språk. Musiken står för de för-
språkliga och icke-verbala upplevelserna, den är den
ordlösa kommunikationen mellan människor med olika traditioner
och språk. Världsmusiken skapas just i mötet mellan
dessa människor. Den skapar en sinnesstämning där
människor är respekterade som de är. Den är
en hybrid musik som talar om vår tid och vårt behov
att ge uttryck åt de upplevelser som inte går att sätta
ord på, den ger oss ett språk bortom orden. I sitt rätta
sammanhang ger den även en röst åt exilmusiker och
de musiktraditioner som står utanför den västerländska
normen.
Världskultur är ingen okritiskt accepterande, den markerar
ett kulturellt tagande och givande. Vi måste fostra vår
förmåga att vara selektiva och välja de delar i
olika kulturer som passar oss för att skapa vårt eget
unika perspektiv och vår identitet. Den kan bli fragmentarisk
och heterogen, men det är inget fel i det. Vi måste utsätta
oss för förändringar utan att bli rädda, vi
måste kunna bli besatta av idéer utan att bli fanatiska
och vi måste våga möta faror utan att ge upp. På
det sättet kan vi vara öppna för den mångfald
som finns runt om oss och leva som världsmedborgare i vår
egen hemtrakt.
2004.09.09
|