Extra |
Många har roats
av Frödings Värmlandsdikter, engagerats av hans samhälleligt
inriktade diktning och gripits av hans kärleksdikter, som med
sina nederlagskänslor påminner om Birger Sjöbergs
Fridadiktning.
Liksom Birger Sjöberg tillhörde Fröding de självbekännande
diktarna. Fröding var också självförbrännande
och intogs periodvis för vård. Flera psykiatriska forskare
har intresserat sig för hans sjukdom och försökt
ge en diagnos. Den senaste är professor Johan Cullberg.
Det är en händelse
som ser ut som en tanke, att Gustaf Frödings (1860-1911) DIKTER
i år utkommit i sitt första samlade skick, i pocket,
nästan samtidigt med Johan Cullbergs ovan rubricerade bok.
Han tar sin utgångspunkt i Frödings ambivalens
inför kvinnor. Bakom denna påvisar Cullberg en tidig
separation från modern. Följden av sådana kan ofta
bli en förblivande ängslan att bli sviken. och därmed
rädsla för djupare engagemang.
Fröding lyckades aldrig upprätta jämlika förhållanden
till kvinnor. Han stod kvar ensam med sin kärlekslängtan.
Förlösning kom han ofta att söka i alkohol och i
besök hos prostituerade:
Och gamle Adam sladdrade och drack
Och levde rövare bland glas och brickor
Och slog sig lös bland illa kända flickor
Och söp sig full och bar sig åt som pack
Ur Clown Clopopisky, Nya dikter. 1894.
*
En kärleksvisa.
Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig fanns ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå
Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats
är Eden ett Eden ändå.
Ur diktsamlingen Gralstänk 1898
I den senare dikten, en av den svenska diktens skönaste
sorgesånger, som Cullberg skriver, finns i bakgrunden
Frödings kluvenhet: att vilja något och att samtidigt
vilja något annat. Ur samma diktsamling som ovan citerar jag:
När viljan sade: Lust du,
nu stopp, ej mera vin!
Då sade lusten: Vilja du,
håll käft. Jag är centrum
och du periferin,
*
Jag är ej Ariel, ej Caliban,
jag är ej människa och icke man,
ej djävul, icke gud.
Men något litet är jag detta allt
än gud, än dämon, alf och faungestalt
med bockfot och djurlik hud.
Var kväll och morgon jag ömsar hamn
Calibariel är mitt namn.
Calibariel är sammansatt av Caliban, ett ondskefullt monster
och Ariel, en god luftande i Shakespeares Stormen.
Som självbekännande författare spelade Fröding
ett högt spel med sig själv som insats. Han ville vara
öppenhjärtig.
Med den banbrytande dikten, En morgondröm, publicerad i samlingen
Stänk och flikar (1896), råkade han i en uppslitande
strid mot det dåtida hyckleriet.
Dikten skildrade ett idealt
samlags alla faser och väckte starka negativa reaktioner
i Oscar II:s Sverige. Rädslan för nakenhet var stor i
flera bemärkelser och störst inför sexuallivets intimitet.
I den följande sedlighetsdebatten deltog Fröding i dagspressen
med självbekännande artiklar. Han utdömde hyckleriet
i fråga om nakenhet och sexualitet och han var tidig med att
vilja frige pornografin i den förhoppningen, att öppen
tillgång till dess bilder skulle minska den dolda lystnaden
och göra nakenhet och sexualitet till något naturligt.
För dikten åtalades han, men frikändes.
Frödings levnadsproblematik var mångbottnad
och svårbemästrad. Hans försök, att enligt
Cullberg, också på ett närmast psykoanalytiskt
vis genom öppenhjärtighet om onda sidor i sitt väsen
nå läkedom lyckades inte. Han började ge uttryck
för självhat och kunde ibland bli farlig för sin
omgivning. Därför levde han långa perioder intagen
på sinnessjukhus.
För att vi skall förstå diktarens utveckling mot
sammanbrott, betonar Cullberg också hans allmänt depressiva
benägenhet och särskilt hans svåra, tidigt grundade
alkoholism, som flera gånger resulterade i deliriska tillstånd.
Han anför också diktarens starka empati, hans medkänsla
med de svaga och hans känsla för vad som är rätt.
Strävan efter äkthet och sanning ledde in honom i en problemvärld,
som alltmer renodlades till att handla om ont och gott inom honom
själv och i människans tillvaro.
Evigt lönlöst grubbla
evigt gissa blott,
alltid bragt att låta
onått låtsas nått
alltid bragt att snubbla
på en olöst gåta,
hur kom ont av gott!
Jag vill ej djupare mig sänka.
Jag vill ej öka
min skuld för mycket,
jag måste vila och eftertänka,
att sen med klarare ögon söka
Cullberg kan efter sin ingående genomgång av familjeförhållanden,
dikter och sjukjournaler inte ställa någon fast psykiatrisk
diagnos, utan menar att Frödings sjukdomstillstånd ter
sig olika under olika perioder av hans liv.
Avslutningsvis skriver han, räckte inte Frödings modiga
självutlämnade
eller hans intensiva filosofiska
arbete
i det praktiska försoningsarbetet mellan hans
goda och onda sidor.
I dikten förenade han de världar som annars var
oförenliga
Det är den stora paradoxen som sker, när
han smälter samman det goda med det onda till ett stycke liv
om än diktat.
Cullbergs bok vidgas från att vara en psykologisk och psykiatrisk
studie om Fröding och kärleken till att vara en väldokumenterad
bok om liv och dikt,. engagerande och välskriven.
2004.09.09
|