Extra |
Populärvetenskapens retorik:
Inte bara att förenkla
Idag råder det ingen brist på populärvetenskap.
Mer ovanligt är det då med böcker som uttalat behandlar
fenomenet populärvetenskap. Därför är det både
relevant och intressant med Torsten Thuréns bok Populärvetenskapens
retorik: Inte bara att förenkla. Den är inte längre
ny, men då ämnet sällan får sig en hel bok
tillägnad är det fortfarande på sin plats att säga
några ord om den.
Thuréns bok inriktar sig på frågor om populärvetenskapens
retorik, i det här fallet betyder det närmast vilka litterära
grepp författarna använder för att genomföra
sin popularisering. Boken är uppdelad i tematiska fallstudier
som hämtats ur en handfull populärvetenskapliga böcker.
De är alla av ganska modernt snitt, även om fysikern George
Gamovs två klassiska böcker om Mr Tompkins från
1930 och 40-talet också får vara med i uppdaterat skick
och till och med Platon syns till i något sammanhang. I övrigt
märks internationellt välkända namn som biologen
Richard Dawkins och Stephen Jay Gould, men också svenska företrädare
för vetenskap och med populärt författarskap som
P. C. Jersild och Peter Nilsson. Ytterligare personer som figurer
med bidrag till populärvetenskapens rika flora är Douglas
Hofstadter, Daniel Dennet och Stanislaw Lem.
Thurén öser rikligt ur dessa
källor när han närmar sig frågan om
populärvetenskapens retorik. Genom att ordna en lång
rad exempel tematiskt vill han få läsaren att se hur
många olikartade sätt det finns att skriva populärvetenskap.
Dessutom är ett uttalat syfte med boken att visa hur även
mer fantasifulla och radikala grepp kan fungera bra för att
förklara teorier, sätta läsarens tankar i rörelse
och bibehålla intresset för ämnet. Thurén
diskuterar hur konkreta exempel kan användas, hur metaforer
har en plats både i populärvetenskap och fackvetenskap
och hur tankeexperiment av olika slag är effektiva verktyg
i popularisatörens verksamhet. Han ägnar även kapitel
åt berättelsen och samtalets retoriska möjligheter.
Undertiteln till boken, ”inte bara att förenkla”,
skvallrar något om det perspektiv på populärvetenskap
och popularisering som Thurén för fram. Att populärvetenskapen
inte bara förenklar innebär att den gör flera saker,
och därmed vänder sig författaren mot ett onyanserat
bristperspektiv på populärvetenskap. Det senare är
ett perspektiv där populärvetenskapen förenklar och
urvattnar fackvetenskapen, förvisso i upplysningens namn, men
ändå alltid rör sig i ett både moraliskt och
intellektuellt grumliga vatten. Thuréns kritiska hållning
är lovvärd, men inte i första hand för att man
bör tycka att populärvetenskap genomgående är
något bra, utan för att det öppnar upp för
flera intressanta iakttagelser som ett bristperspektiv aldrig kommer
kunna se. Här finns styrkan i många av Thuréns
iakttagelser.
Nu är det en sak att vara kritisk mot bristperspektivet, och
en annan att konsekvent undvika att det kryper in i framställningen
i sammanhang där man kanske inte önskar det. Thurén
lyckas väl med att hålla fram populärvetenskapens
mångsidighet, både dess förtjänster och dess
fallgropar. Boken visar också på ett förtjänstfullt
sätt att många av de retoriska grepp som förknippas
med populärvetenskap också har en plats i fackvetenskap.
Metaforer, konkretisering och tankeexperiment är inte något
som fackvetenskap håller sig för utan och av den anledningen
kan man konstatera att det faror som ofta förknippas med populärvetenskapens
användning av dessa grepp också är närvarande
i fackvetenskap. När det gäller berättelser och fiktiva
samtal vill Thurén mer entydigt placera dem i populariseringens
verksamhet. Det stämmer till stor del, men har ändå
inte berättelsen eller narrationen en större del i många
fackvetenskaper än vad Thuréns uppdelning först
antyder? Tänk till exempel på experimentredogörelsers
narrativa form. Man kan också påminna sig om att detta
har sett ut på olika sätt under historiens gång.
När Thurén diskuterar Galileo och Platon finner han
inte helt oväntat ”seriösa” tänkare som
använt både berättelseform och dialog i sina astronomiska
och filosofiska gärningar.
På någon punkt kan det dock
vara värt att poängtera hur varianter av bristperspektivet
dyker upp även hos Thurén. Framförallt visar det
sig när det gäller relationen mellan den som populariserar
och den tänkta läsaren, publiken. Farorna som lurar i
populärvetenskapen är främst faror för läsaren.
”Det finns en risk, inte bara att läsarna inte begriper,
utan att deras bristande förståelse får ideologiska
övertoner” (s. 151). Det är han eller hon som kan
läsa metaforer alltför bokstavligt, det är läsaren
som får liknelser om bakfoten och det är läsaren
som missar poängen i tankeexperiment eller i berättelsen
och skapar sig ideologiskt färgade föreställningar.
Författaren kan ha valt olyckliga metaforer, tokiga ramberättelser
och missvisande exempel, men författaren (i regel forskaren)
ställs aldrig inför frågan om dem själva verkligen
har förstått vad som är skrivet, vad som menas.
Det är en aspekt och ett problem som är värt att
lyfta fram tillsammans med frågan om författarens ideologiska
position.
Tydligast blir det när Richard Dawkins själviska gener
och blinda urmakare diskuteras. Thurén kritiserar på
sina ställen Dawkins för hans väl kraftfulla retorik
och drastiska påståenden, men betonar precis som Dawkins
själv ofta gör, att här får man inte läsa
bokstavligt. Det är poängen som skall vaskas fram ur metaforerna
och tillspetsningarna. Men frågan är om Dawkins själv
klarar att göra det? Dawkins lutar sig bara på ett ganska
tomt påstående när han säger att alla vet
att detta inte är bokstavligt menat. Hur är det då
menat? Han preciserar ibland sina uttryck, men i regel inte. Metaforer
innehåller inga dolda krafter eller förborgade hemligheter.
Anledningen till att den fungerar är dess bokstavliga betydelse,
inte någon metaforisk kraft. När man inser det kommer
även en amatör på biologins och genetikens område
att ha relevanta frågor att ställa till Dawkins. En hållning
om att man inte skall läsa metaforer och liknelser bokstavligt
döljer ett fundamentalt problem, och det hade varit intressant
att se Thurén diskutera forskarens sida av detta något
ytterligare.
Det är också en fråga som
har att göra med skillnaderna mellan fackvetenskapens
termer och vardagsspråkets ordanvändning. Det problemet
har Sven Öhman satt ljuset på i sin bok Svindlande perspektiv:
En kritik av populärvetenskapen (1993). Och visst hade det
varit spännande att se Thurén diskutera lite mer om
vad det innebär med olika förståelsedjup och vad
det medför att göra skillnaden klar mellan vardagliga
och fackvetenskapliga begrepp. Nu är dessa saker en oformulerad
utgångspunkt för boken, det vill säga populärvetenskap
ger olika grader av förståelse och att skillnaden mellan
vardagliga uttryck och fackvetenskapens kan klargöras. Vad
är det för grader? Och hur sker klargörandet? Att
som svar på sådana frågor peka på alla exempel
av populariseringsgrepp som förs fram är lite att bli
svaret skyldig. Men i ärlighetens namn ska tilläggas att
en sådan diskussion helt faller utanför bokens syfte.
Generellt uppfyller Populärvetenskapens retorik sina syften,
nämligen att tjäna som illustration av och inspiration
till användning av en lång rad retoriska grepp som är
och har varit användbara. Det blir dock väl mycket av
denna vara, och mellan stora sjok av citat kommer författarens
egna kommentarer stundtals i skuggan. Lämpligtvis sträckläser
man inte boken, utan tar något kapitel då och då.
Boken hade också vunnit på om slutsatserna hade fördjupats,
både i kapitlens avslut och det avsnitt som summerar hela
framställningen. Det är till exempel knappast någon
nyhet att metaforer kan vara både träffande och missvisande
eller att berättelsens form kan vara mer eller mindre engagerande.
Det råder ingen brist på material i boken för en
fördjupad analys och Thuréns egna kommentarer är
ofta på väg mot intressanta frågeställningar.
Thurén är inledningsvis noga
med att poängtera att det inte är fråga om en handbok
i konsten att popularisera, och det är väl för väl
det. Är det något man har med sig efter att tagit sig
igenom alla exempel på populärvetenskapens retorik som
förs fram är det väl att en sådan handbok blir
lika brokig och svårhanterad som populärvetenskapen själv.
Det finns ingen mall av just den anledningen, att populärvetenskap
när den förklarar är just så mycket mer än
en förenkling.
2004.09.09
|