Extra |
Att det är något speciellt med musiken
och att det händer något speciellt med oss när vi
lyssnar till musik har vi nog alla någon gång märkt,
även om vi kanske inte haft ord för det. Vi känner
också ett ofrånkomligt behov av musik och exponerar
oss gärna för den musikaliska sinnesrörelsen. Stora
tänkare har försökt fånga i ord det märkvärdiga
med musiken och förklara varför den har en särställning
bland konstarter. Musikens betydelse som samhällsbyggande element
har också varit ett eggande debattämne. Musiken fick
en självklar plats i Platons pedagogiska plan som annars ansåg
att konsten bara bristfälligt efterliknar fenomenen, vilka
i sin tur bara är bristfälliga avbilder av idéerna.
Schopenhauer uppfattar konsten som ett speciellt
sätt att betrakta världen, eftersom den upprepar eller
reproducerar det mest väsentliga i världen i form av konstverk,
skulptur, måleri, poesi eller musik. Konsten ger utryck för
det som är bortom all förändring och är lika
sann för alla tider - det vill säga idén eller
den eviga formen, medan de förklarande vetenskaperna bara behandlar
den föränderliga fenomenvärlden.
För Schopenhauer har musiken en särställning bland
konstarterna i och med att den är oberoende av idéerna;
medan andra konstformer objektifierar viljan indirekt genom de idéer
som de gestaltar i olika konstverk objektifierar musiken viljan
utan idéernas förmedling. Den uttrycker därmed
tingens egentliga väsen på ett omedelbart sätt.
Musiken uttrycker inte särskilda fall av själstillstånd,
känslor och emotioner utan den är glädjen, sorgen,
fruktan, njutningen och sinnesron själv. Musiken är därför
en universell uttrycksform för universums innersta väsen.
Schopenhauer slår fast att världen
är min föreställning och föreställningarnas
ursprung är viljan. Viljan är alltså ursprunget
till världen; den producerar inte bara objektvärlden utan
även subjektet. Musiken är en direkt kopia av viljan,
den är därför viljan förkroppsligad och eftersom
världen överhuvudtaget är viljan objektifierad är
den ytterst musik förkroppsligad. Nietzsche tar steget längre
och hävdar att människan kan betraktas som en manifestation
av en musikalisk vilja. Inte bara människokroppen utan även
hennes samhällsordning bär prägel av musiken. Han
hämtar metaforerna apollonisk och dionysisk från den
antika mytologin för att beteckna sin version av konsten, musiken
och det mänskliga samhället. Det apolloniska står
för den formade världen av föreställningar och
världsbilder som filosofin, vetenskapen, religionen och konsten
frambringat; det är det vardagliga livets sfär och ordning.
Det dionysiska är den formlösa grunden av livet, som samtidigt
ligger till grund för alla former. De här antagonistiska
krafterna är verksamma i naturen, i samhället och i människan.
Det apolloniska möjliggör den individuella handlingen
medan det dionysiska tenderar mot det kollektiva och odefinierbara.
Den apolloniska artisten försöker skapa en stabil värld
över det dionysiska kaoset. Överdrifter i var och en av
dessa drag kan rubba balansen.
Musiken är den dionysiska konstformen.
Den dionysiska konstnären ger oss en känsla av enhet med
världsalltet genom bekräftelsen av enheten mellan människa
och människa. Att delta i dionysisk berusning är att sammansvetsas
i en gemenskap som går tillbaka till den ursprungliga enheten
av människans tillvaro. Musiken är det närmaste vi
kan komma naturen; den är vår direkta tillgång
till naturens väsen.
Den dionysiska musikern är den äkta ursprungliga smärtan.
Den förenar musikern, musiken och den universella viljan och
genom deras sammansmältning i en dionysisk extas återförenas
människan med naturen, i en förening som övervinner
alla hinder. Till sin grund är livet musikaliskt. Nietzsche
rekommenderar därför filosofin att bli musikalisk för
att komma närmare livet. Hans vision för framtiden var
en Sokrates som utövar musik. Till skillnad från den
historiske Sokrates förenar den musikaliske Sokrates musik
och filosofi, förnuft och känsla, teori och praktik, det
apolloniska och det dionysiska. Han representerar en människotyp
som står för harmoni och balans mellan människans
olika sidor och förmågor. Genom honom förlänar
den icke-verbala musiken det språkliga en annan genomslagskraft
i kommunikationen människor emellan. Förebilden för
detta ideal var den grekiska tragedin som förenade det dionysiska
och det apolloniska, musik och sång, det icke-verbala förspråkliga
och det språkliga till en harmonisk enhet. Det mänskliga
samhället kan byggas efter denna förebild.
Musik som modell
Med musik som modell och medel kan vi dra upp riktlinjer för
vår vision om framtiden och det framtida samhället. Ett
sådant samhälle är ett flerstämmigt samhälle
där alla kan göra sin röst hörd som olika stämmor
i en kör och olika instrument i en orkester. I ett sådant
samhälle växer gammalt och nytt, det invandrade och det
svenska, tradition och förnyelse till en integrerad helhet,
till en kultur. Ett sådant samhälle erbjuder sina medborgare
verkliga verktyg att erövra och utöva sina rättigheter
på jämlik basis oavsett skillnader i tro, färg och
kulturell bakgrund. Det strävar ständig efter att demokratisera
sina grundvalar, eftersom det är oerhört odemokratiskt
att en del av befolkningen lider av ett oönskat utanförskap
på grund av etnisk tillhörighet, arbetslöshet och
andra orsaker. Drivkraften bakom det hela är insikten om att
demokratin i själva verket inte är något som ligger
bakom oss; det är i första hand en utmaning och en brinnande
uppgift som ligger framför oss. Målet är att ersätta
den gamla avtjänade ordningen med en musikalisk ordning för
att släppa krav på underordnad och överordnad, centrum
och periferi.
När det gäller att sätta
detta ideal i verket och använda musik som instrument
för att bygga upp vår vision om framtiden blir saken
mer komplicerad. Här stöter vi på den gamla ordningens
etablerade mentala och strukturella hinder som erbjuder motstånd.
Till att börja med tar vi den elementära rätten att
utöva sin musik. Redan här stöter man på motstånd.
Att utföra musik är inte precis samma sak som att spela
för sig själv eller i privata sammanhang; det är
att uppträda offentligt, synas på den massmediala arenan,
ha sin plats på de pedagogiska institutionerna, ingå
i ett meningsskapande sammanhang. Det är helt enkelt att bli
en integrerad del av Kultursverige. Även om musiken tack vare
den nya teknologin till vis del frigjort sig från det fysikaliska
rummet, styrs den fortfarande av etablerade scener och institutioner.
Som läget är nu finns det en obalans som gynnar vissa
genrer och missgynnar andra. Musik tillhör ju en intressesfär
som har varit och väl fortfarande är dominerad av den
västerländska konstmusiken, dess eurocentriska perspektiv
och anspråk på universalistiska normer och principer.
Även om man tror sig vara öppen så appliceras ändå
estetiska kriterier som är abstraherade från västerlandets
musik. På så vis handlar man kontraproduktivt och sviker
kravet på flerstämmighet. De paradoxala är att en
estetik baserad på de klassiska värderingarna leder till
marginalisering, segregation, diskriminering och ojämlikhet
samtidigt som den gör anspråk på globala principer.
Världsmusik
Det är intressant att mot denna bakgrund se hur ny musik växt
fram ur den nya globala situationen, en musik som brukar kallas
världsmusik. Utöver migration och de nya medierna, det
globaliserade världsläget har exilen och diasporakulturen
en betydande roll i sammanhanget. På grund av politiska motsättningar
i Algeriet har Frankrike till exempel blivit en hemvist för
raimusiken. I städer som Marseille blandas rapp, raggae och
rai både spontant och planerat och skapar ny musik. Ett annat
exempel är situationen i Iran efter den islamiska revolutionen
av 1979. På grund av restriktioner och förbud i hemlandet
gick många iranska musiker i exil och gjorde Los Angeles till
en bas för iransk popmusik, varifrån man exporterar musik
till Iran och exiliranier världen över.
Begreppet världsmusik är ett användbart begrepp i
sammanhanget eftersom det i första hand betecknar en dröm
om musik som inte enbart är baserad på de västerländska
normerna i samma anda som Goethe hade en vision om en världslitteratur.
För det andra undviker det att etnifiera musiken. Risken är
annars överhängande att musiker och musikgenrer först
etnifieras och sedan marginaliseras. Då blir uteslutningsmekanismer
verksamma och stänger ute visa musiker och musikgenrer som
främmande i stället för att ta fasta på musikens
inkluderande karaktär. Musiken väljer själv sina
villkor; den är till sitt väsen gränsöverskridande.
Det finns ingen anledning att dela in musik i etniska fack. Man
behöver inte vara svensk för att spela svensk folkmusik
eller dansa polska. Inte heller behöver man vara iranier för
att spela iransk musik. Det handlar inte heller om invandrad musik
och musiker. Detta visar musiker i sin vardag. De blandar musik
samtidigt som de söker det autentiska. Kreativitet gror ju
i en tradition men slår igenom i möte med andra traditioner.
Genom text och musik blandas det musikaliska med det politiska och
går bortom politiska och etniska gränsdragningar, bortom
det lokala och blir globalt. Den tenderar mot kosmopolitism som
uppstår i skärningspunkten mellan olika kulturer.
Världsmusik är ingen enhetlig
rörelse. Den är en syntetisk musik som friskt blandar
klassisk, religiös, österländsk, västerländsk
musik, det lokala och det globala. Genom detta ifrågasätter
man de gamla uppfattningarna om genrer, gränser, identiteter
och kategoriseringar av människor och musik; den är en
del av en påbörjad global förändring - och
utvecklingsprocess. Man försöker gestalta samtiden och
ge uttryck för sina upplevelser så att de är överförbara
till andra och kan ligga till grund för kommunikation mellan
olika traditioner. Det karakteristiska för denna genre är
individernas olika kulturella ursprung och erfarenheter, men samtidigt
har var och en rätt att hävda sin egen särart, spela
sitt eget instrument, och visa sin egen kultur. Man visar genom
sin musik vem man är, försvarar sin rätt att vara
olika och kräver respekt. Ett bra exempel på detta är
den gatukultur som går under beteckningen hip hop och som
ursprungligen växte fram i Bronx, New York i slutet av 1970-talet.
Att lyssna till denna musik ger oss djupa insikter i de ungas erfarenhet
av dagens samhälle och deras reflektion över samhällsfrågor.
Kommersialismen lurar förstås och kan göra denna
musik till en ofarlig konsumtionsprodukt. Många scener och
festivaler har specialiserat sig på en smal nischpublik för
att vara kommersiellt framgångsrika. Säkert finns pengar
att hämta i att medvetet förstärka målgruppens
etniska identitet, exotisera musiken och visa musikens främmande
elementen, men huvudfrågan ska ändå inte vara ekonomisk
vinst. Den performativalogiken av input och output kan inte tillämpas
på musiken.
På ett djupare plan handlar det
om vår syn på ekonomisk välfärd och demokrati.
Är integration verkligen bara en fråga om demokrati eller
ekonomisk välfärd? Ekonomiska resultat i form av bättre
välfärd och mindre arbetslöshet, är säkerligen
en del av lösningen men de är inte hela lösningen.
Vid sidan av ekonomin finns det ju en rad andra viktiga frågor.
Att inkludera människors tillgång till kultur och musik
kan visa viljan till att ersätta halvdana lösningar med
helhjärtade försök att få bukt med problematiken
kring segregation. Annars förbinder vi oss till det rådande
mönstret där invandraren likställs med främlingen
och blir föremål för fientlighet. I slutändan
finns det risk för att vi demoniserar och etnifierar fattigdomen
och överför denna demonisering till människor som
är utsatta för fattigdom.
Begreppet integration kan kännas intetsägande
om vi bara nöjer oss med den politiska retoriken om kulturell
mångfald. Man ska ta till vara på de integrationsprocesser
som pågår parallell med statligt finansierade och toppstyrda
integrationsprojekt. På den musikaliska fronten är kulturella
skillnader verkligen konstruktiva. Världsmusik är möten,
kontakter, samspel mellan olika traditioner och diasporakulturer.
Genom dessa musikers nyfikenhet och lust att engagera sig i andras
kulturer överskrider musik bostadssegregation, diskriminering,
sociala reproduktionsmekanismer och når en enhet. Integration
uppfattat som anpassning passar inte musiken. Musiken är basen
för vår vision om framtiden och visionerna kan knappast
reduceras till projekt eller värdesättas utifrån
ekonomisk vinst.
Nytänkande och föreställningen om publiken
En praktisk konsekvens av den rådande estetiska rangordningen
är en snedfördelning av resurser. Om man ser på
vilka resurser som går till västerländsk konstmusik
så är resurserna för andra musikgenrer inklusive
världsmusik närmast obefintliga. För att få
bukt med denna obalans krävs det en förnyelse och omstrukturering
av landets etablerade musikinstitutioner och en omvärdering
av våra estetiska normer och värderingar. Nytänkandet
ska inte bara gälla vår genreuppfattning utan även
resursfördelning och problemdefinition.
Ett ställe där nytänkande är absolut nödvändig
är föreställningen om publiken; de föreställningar
som man har om sin publik påverkar förstås vad
man producerar, vilka roller man ger till olika musikgrupper, musikgenrer,
vem som får stå på scenen och vem som får
stå utanför och känna vanmakt. Hur kan man till
exempel förklara att stora musikinstitutioner vänder idag
ryggen åt och exkluderar en stor del av Sveriges befolkning
från sin publik. Det låter Som om dessa institutioner
varit totalt avskärmade och oberörda av de sociala och
demografiska förändringar som pågått i Sverige
under flera decennier. Annars borde mycket vara annorlunda.
Vad krävs för att få de stora musikinstitutionerna
att inkluderar invandrare eller nya svenskar i sin publik? Det är
ju en demokratins grundprincip att samhället erbjuder alla
medborgare möjligheter att ta del av kulturutbudet. Är
det möjligt att nå detta mål utan att ha en representation
på de ledande positionerna som någorlunda speglar befolkningens
sammansättning? De föråldrade strukturerna slår
vakt om en viss grupps maktövertag och deras intellektuella
och materiella intressen och används för att uppnå
ett visst mål. De är tröga och låter sig helt
enkelt inte rubbas innan man uppnår en kritisk massa av främmande
element. Med andra ord en kvalitativ förändring i institutionernas
funktion måste föregås av en kvantitativ förändring
i de människor som befolkar dem.
Mönstret är igenkännbart
på alla nivåer och områden. Inom politiken
formulerar en homogen och ekonomiskt välsituerad grupp (medelålders
och medelklass män) med en homogen kultursyn kulturpolitiska
målsättningar och medel för integrationen som de
anser bäst ligger i folkets intresse. De fåtal invandrare
som släppts in i på de stora institutionerna och i beslutsfattande
organ har tvingats lämna mycket av sig själva hemma och
har anammat så mycket av institutionernas arbetsmetoder, principer
och värderingar att de knappast kan representera invandrarmassan
eller åstadkomma någon förnyelse. Det handlar inte
om att sluta släppa in invandrare utan om att integration är
inte bara för invandrare utan måste också vara
styrd av invandrare; delaktighet är ju ett nyckelbegrepp i
demokratin. De enstaka och exotiska inhopparna får
bli ett alibi för en eurocentrisk kultursyn som tror att den
är öppen och välkomnande gentemot musik och människor
med andra rötter än de västerländska, men Vi
kan inte förvänta oss något större samhällsuppbyggande
resultat av det, förrän delaktigheten får en omfattande
och folklig dimension.
Invandrare verkar vara en mycket intressant socialgrupp att genomföra
integrationsprojekt åt men helt ointressant när de vill
genomföra projekt själva. Denna syn har sin grund i ett
förmyndartänkande som inte anser invandare kapabla till
ansvarstagande. Denna människosyn kan bekämpas genom att
göra integration till en skola i medborgarfostran både
för svenskar och för invandrare. Just precis därför
att invandraren och svensken kanske inte
alltid lyckas kommunicera och förstå varandra och just
precis därför att det finns ett växande gap dem emellan
är det absolut nödvändigt att engagera båda
grupperna i integrationsprocessen. På så sätt kan
det integrerade samhället bli en gemensam vision istället
för ett projekt inriktad på en viss grupps
anpassning; genom denna vision kan människorna känna samhörighet,
komma närmare varandra och växa till solidaritet och ömsesidig
förståelse. Då kan segregation betraktas som något
motbjudande och som ett problem som berör oss alla och inte
som ett rent invandrarproblem. Annars kan det kännas
skrämmande att bo i ett samhälle som inte visar omsorg
om och solidaritet med de utsatta, som sviker de unga på grund
av deras bakgrund och som saknar visioner för framtiden och
som dessutom är blint för sina problem. Vi befinner oss
nu i ett unikt tillfälle att bygga framtiden; landet förfogar
verkligen över en enorm tillgång av resurser när
det gäller musik, konst, kunskap och kompetens, men som till
stor del går till spillo. Att det finns en mångfald
av musik är intressant, men det verkligt intressanta är
vår förmåga att göra något av saken
i linje med en förändringsstrategi för ett framtida
samhälle. Vi kan inte bara visa indignation över den rådande
situationen vi måste också blicka mot nya horisonter.
Musikens samhällsuppbyggande funktion
kan ses mot bakgrunden av en kulturell förändring och
inte som partiella lösningar. Med kultur menas här de
sociala betingelserna för våra kollektiva och individuella
handlingar och det som gör att man väljer att handla på
ett visst sätt samtidigt som man väljer bort andra handlingsmöjligheter.
Det kulturklimat som styr handlingar i nuet är ett resultat
av historiska utvecklingar och kan sättas i förhållande
till våra visioner. Visionen om framtiden kan inte bara bestämma
våra handlingar i nuet utan även påverka vår
bild av det förflutna.
Musik som identitet
Människan är en meningsskapande och kommunicerande varelse.
I dagens samhälle är det omöjligt att orientera sig
genom att ta över föräldragenerationens normer; det
gäller såväl invandrare som svenskar. En kognitiv
heterogenitet har gjort sig gällande och den homogena världen
hör till en svunnen tid. Det finns en mångfald av tolkningsmöjligheter.
Individen måste kämpa för sin rätt till tolkning
och för att inte kategoriseras i ett visst fack. Man är
tvungen att bygga upp en identitet från så många
olika och heterogena element. Ett virrvarr av olika roller och etniska,
politiska, kulturella och sociala tillhörigheter skapar en
känsla av osäkerhet. Hur kan individen komma till rätta
med denna situation utan att tappa fotfästet och sugas in i
de destruktiva och kulturfientliga krafternas avgrund? Hur kan vi
fylla tomrummet efter de gamla värdenas förlust? Här
måste de apolloniska och de dionysiska krafterna komma i samspel
och nå en balans och harmoni, både inom individen och
i samhället för att vi ska kunna må bra. Här
kan musik vara vägledande. Konst och musik kan ge oss styrkan
att ta utmaningarna; de kan säkert bidra till skapandet av
gemensamma referensramar utan att ha anspråk på auktoritet
och kräva underkastelse eller beröva människor deras
rätt till tolkning. Musik har en betydande roll i att hjälpa
oss att skapa mening och sammanhang i vår tillvaro och ger
oss modet att hävda vår identitet gentemot de som gör
anspråk på tolkningsföreträde. Den skapar
stunder av reflektion och eftertanke, öppnar våra sinnen
för de andra och ger oss en vision om vår gemensamma
framtid.
För att kunna kommunicera och
förstå varandra måste vi komma i kritisk dialog.
Detta ställer krav på omtanke, respekt, träning
och modet att ifrågasätta sitt eget perspektiv. Det gäller
att vara medveten om sina egna begränsningar och förhålla
sig ständigt kritiskt till de saker som man tar för givna.
Detta gäller såväl publik som musiker som producenter
som institutionschefer. Det handlar om vad och hur vi ska lyssna
och hur vi ska tolka musik i en global värld. Kan vi vara lyhörda
när andra musiker än den egna musikens vill göra
sig hörda?
Världsmusik är det ställe
där mångkulturalism visar sig på ett positivt
sätt. Identifikationen med förebilder spelar en central
roll i identitetsprocessen. Musiker som är uppskattade betyder
mycket för att bygga självförtroende hos dem som
identifierar sig med dem.
Musiken har att göra med vårt sätt att vara människa
och en instrumentell syn på saken snävar vår horisont.
Den kan inte ses som blott ett instrument för politiska syften.
Men om vi kan skapa gynnsamma förutsättningar för
musikens utveckling på dess egna villkor, då får
den många positiva följder, då kan den även
relatera och integrera oss. Ett sätt att skapa bättre
förutsättningar för musik och ge den chansen att
visa sin samhälluppbyggande potential är att man även
på världsmusik applicerar de villkor som föreslås
i en nyligen utförd statliga utredningen om spröda
musikgenrer och som jag tagit del av. Det handlar om utbildning,
jobbtillfällen, beställningsverk och möjligheten
till orkesterbildning som för närvarande bara finns för
en viss genre.
2004.09.09
|