KOMPOSITION V
Det är en synnerligen vacker julblomma som står
där i fönstret.
Det är det enda jag hinner tänka alldeles innan ljuset
släcks för mina tunga ögon. Annars vet jag ingenting,
ingenting av ingenting. Jag ligger på en brits och tankarna
är sirap. Så ser jag något. Vad ser jag? Jag ser
ett ljus, ett rött pumpande hjärta, det är mitt eget.
Någon räknar siffror i periferin, en kvinna. Jag är
på botten av havet nu, tänker jag. Jag är på
den verkliga botten av havet med en kvinna. Så försvinner
allt i några dimmiga mikrosekunder. Nu är jag sovande
eller i det sovande tillståndet. Jag går på en
stig, barfota på en barfotastig. Det är sommar. Jag ser
smultron och en grön älg. Där framme i gläntan
ser jag Hanna. Hon skär i något med en kniv. Det känns
som om det är i mig hon skär. Hanna sitter på gräsgolvet.
Hon har en hund bredvid sig. Den morrar. Den där hunden morrar
och är arg för den har ett trasigt öra som hänger.
Jag vet inte att den är rädd. På väggarna,
efter trädstamsväggarna, rinner blod. Det där blodet
förstår jag inte. Blodregnet. Jag hör. Jag ser ett
rinn. Jag hör ett porlande porl, ett vatten, ett rinnande rinn,
en fors och ett blod på blod efter bruna trädstammar.
Jag ser det röda på det röda. Hanna sitter mellan
trädstammarna, de som inte kan sluta gråta forsande blod.
Så är jag i köket. Det finns en sjö i köket.
Jag står mitt i sjön. Det flyter tallrikar runt om mig.
Jag har gula diskhandskar på mig och ett lätt roat leende.
Det hänger havsanemoner från taket. De är ganska
vackra att titta på. Rofyllda i sitt lugna gungande. En pojke
leker med en gunghäst. Det är Oskar, min ännu ofödda.
Han har grått skägg på sig och ett träsvärd
som han slåss med drakar med. Så är jag så
där trött igen. Trött på att diska och städa,
trött på alla sysslorna. Därför beger jag mig
till ett slott. Jag cyklar dit. Små vita blommor visar vägen.
Jag är lycklig under färden. När jag kommer fram
lutar jag cykeln mot en stenmur. Jag blir lite förvånad
för där hänger min tvätt som spöken i vinden.
Jag ser på spökena. Jag ser på slottet. Jag ser
på havet. Vatten släcker eld, tänker jag och blir
lugn. Här är jag fredad, här känner jag en anings
fri från allt och alla.
Lockelserna är stora och många både
för barn och vuxna men inte alltid begripliga. Lockelsen är
jobbigast för min man. Han står i köket. Han har
en kniv. Han håller en kniv. Han är en kniv. KNIVEN.
Han är också en hård hand mot min lena kind, en
knytnäve i mitt sköte. Jag är hans sjukhet fast jag
borde vara hans friskhet. Nu slår han mig. Nu skär han
mig. Nu kallar han mig namn. Det gör inte ont längre.
Hanna Larsson är mycket liten för sin ålder
och har tröttnat att leka med hunden med det trasiga örat.
Så säger han som är min man till mig viskande hjärna
till hjärna. Konstigt! Hanna Larsson är liten för
sin ålder bla.., bla .., det är inte sant. Sant är
att min man är en kanin och ett svin. Ett kaninsvin. En svinkanin.
En kaninman. Hanna, mitt barn, är ett Tigerlejon.
Så i ett ögonkast far hennes blick ner
på gatan. Hennes blick är min blick. Jag är Hanna
nu. Jag sitter i ett fönster bredvid en julblomma. Jag vet
ännu inte om hon är rädd. Om jag är rädd.
Är vi rädda? Vi är rädda om varandra och för
Kaninmannen, hustrumisshandlaren, horknullaren. och suputen. Varför
älskar jag honom? För han har ingen annan än mig.
Så droppar blodet igen. Och jag förstår vad som
skall till att hända. Den orangefärgade klockan ringer.
Det är tecknet.
***
Någon annanstans tar
Hans upp tidningen och gäspar. Hans är min älskare…,
i fantasin. Hans är stor och vacker och trogen. Det är
mitt eget ord. Så Hans är där hos mig i köket.
Han äter något och läser brev. Det flyter en röd
brödrost på vattnet. Den kastar mackor omkring sig. Hela
rummet svischar av rostat bröd. I näsborren på en
simmande gris sitter kontakten. En ond avhuggen hand ligger på
bordet. Det är min mans hand. Hans har sablat av den och nu
ligger onda handen där omfamnande en sten. Stenen skall handen
slänga på mig, den handen vill mig illa som alltid. Stenen
vet jag inget om, kanske är den ond kanske är den god.
Handen är ond. Sabeln är god. Stenen är en joker.
Hur är mannen Hans? Mannen Hans, min älskare, är
god. Mannen Hans med alla sina brev och plötsligt kommer ännu
flera brev, de väller in genom brevinkastet. En brevbärare
springer fort iväg genom sjön i köket. Han har röda
gummistövlar på sig. Han ser sjuk ut. Han ser ut som
om han drömmer dåliga drömmar.
Mannen Hans tar sig så till dörren och
plockar upp breven. Ett är från Ulla. Jag hatar Ulla,
jag vill det onda med Ulla. Ulla är Hans fru och Hans är
Ullas ex. Så ligger släktskapet. Så tänker
de båda om varandra. Det ligger en kuk i ett av breven. Det
är min mans. Han har använt den färdigt på
Ulla. Så börjar det snöa. Det börjar bli kallt.
Det börjar bli otäck vinter. Jag tänker på
Hanna, hon sitter i fönstret, fönstret som är öppet
till gatan. Det fönster som ligger tre trappor upp. Det är
ett farligt fönster. En orange väckarklocka tickar. Det
är uret som väcker. Dödsklockan. När den ringer
kommer Hanna att falla ut genom fönstret. Då dör
vi båda två. Vi dör gatstensdöden och blir
vackra, vita vinterlik, hängande som fladdertvätt i en
vind vid ett slott på botten av ett hav.
***
Ulla sitter på bussen till stan.
Den går om natten, den åker mest där i köket
på Trädgårdsgatan där vi bor. Hon delar ut
tidningar och brev där. Det är hon som är brevbäraren
med röda gummistövlar. Att hon kunde lura mig förra
gången beror på att hon hade löskuken på
sig, den hon fått från Karl, min man. Hon är en
skata, en ragata, en jag gärna sätter kniven i. Chauffören
är ett naket spädbarn. Chauffören heter Oskar. Chauffören
känner jag.
Så är det, säger Hans tyst för
sig själv. Chauffören är mitt och Ullas barn. Då
slår jag honom med stenen för han vet inte att det är
jag som fött Oskar trots att han kanske gjorde Oskar i Ulla.
Det är hans fru tror han fast hon vet att Hans är min
älskare. Förvirrat. Allt det blir bara tydligare och tydligare.
De satt på en större möbel ute i ett mindre vatten
i en tyst skog när de älskade. De satt i mitt kök.
De älskar alltid på samma byrå sen spyr Ulla för
hon är allergisk mot tystnad fast hon bor på landet.
Nu säger Oskar något. Vad säger Oskar?
–Chi fan le mei you, säger han tyst för
sig själv. Det betyder att nu har vi kört vilse och därför
är vi framme. En skolklass med rödklädda barn stiger
ur bussen. De har snorklar och grodfötter på sig. De
skall snorkla i diskvattnet runt den stora möbeln. Deras uppdrag
är att fånga sorg i kräftburar. Sedan skall de äta
prickigkorvmackor, dricka choklad och sjunga nationalsången.
Den äldsta pojken är 95 år. Han ler hela tiden och
säger att hösten är en vinter utan vår, sommaren
vet han inget om. Han älskar att lägga grodor i sina kamraters
kalsonger. Han tycker inte om när Oskar lyser med en ficklampa
med rött sken så att det blir en ljusgata framför
honom för det betyder att de skall köra vidare och vidare
kan betyda vart som helst, hem, bort eller runt där i köket
i tusen år. Då finns det inget annat att göra än
att plugga tyska glosor för att slå hål på
tiden. Han hatar tiden men älskar livet, det borde vara tvärtom
med tanke på hans ålder.
***
Hanna ligger halvt utanför fönsterkarmen.
De ser henne alla. Oskar ser henne först. Blomman håller
hon i famnen. Och sedan? Sedan börjar det plötsligt snöa.
Då kör Oskar i diket. Då faller blomman. Då
ringer den orangefärgade klockan igen.
Och barnet? Barn är vi
alla då vi faller. Vuxna blir vi först då vi själva
plockar upp oss själva från hörnen. V i är
aldrig så starka som när vi är rädda.
Hans känner igen parfymen på tunnelbanan.
Det luktar Ulla. Jag hatar inte honom, jag hatar henne. Jag hatar
hennes lukt. Jag hatar hennes fisklukt. Fina flickor luktar fisk
tänker jag. Fina - Fisk- Fittan Ulla stinker luder hela hon.
Ulla ser mannen. Hon ler. Vad faan ler fiskfittan
för tänker jag där jag faller med mitt barn. Så
fort jag fallit klart skall jag döda henne. Så fort jag,
Hanna och röda blomjävuln bara fallit klart. Jag lånar
sabeln i köket. Ja, faan, så gör jag. Så jag
gör loss sabeln i köket. Sedan, sabeln och Ulla´s
hals tre gånger, swisch…, swisch ..., swisch. Det är
som att hastigt skala potatis eller hacka en morot. Jag ser henne
efteråt i den vita snön och får ångest och
skuld. Jag tänker:
Jag är ditt liv och det
jag då gjorde gjordes då och där och inte nu och
här.
Tror jag att Karl kommer att förlåta mig?
PYTTSAN!
Hon ser att han har bråttom. Hon är jag nu. Det är
julafton eller nära
julafton. Allt vatten är is. Vi åker skridskor. Jag är
lycklig. Hanna fryser lite. Hon gillar inte att frysa. Hon gillar
att dricka te med honung i och slå vintermyggor med flugsmällare.
Hon gör det hela tiden, att det är ett vinterbekymmer
att det finns så få myggor stör henne inte. Helst
står hon på en pall fast hon är så liten.
Hon tycker om att klättra på stolar och pallar.
– Pang! Du är död, säger hon
varje gång hon får två myggor i en smäll.
Hon skrattar och räcker ut tungan. Oskar har dubbdäck
på bussen och en båt av plast hankandes efter. Det finns
en vak i köket vid byrån. Där skall han placera
båten och sedan skall klassen dyka efter musslor. De fångar
dem i kräftburar. Efteråt skall de äta korvmackor,
dricka choklad och sjunga nationalsången. Den äldsta
pojken är 95 år. Han ler hela tiden och säger att
våren är en sommar utan höst, vintern vet han ingenting
om. Det vet han aldrig. Han älskar att lägga loggböcker
i sina kamraters kalsonger. Han tycker inte om när Oskar lyser
med en ficklampa med rött sken så att det blir en ljusgata
framför honom för det betyder att de skall köra vidare
och det kan betyda vad som helst, hem, bort eller runt där
i köket i tusen år. Då finns det inget annat att
göra än att plugga tyska glosor för att slå
hål på tiden. Han vill aldrig dö, gubbfan.
Människans händer är för små för
att hålla stora byten. Människan är ett litet djur
i för stor kostym. Hon har en värld, bara en värld
som hon inte tar hand om särskild väl. Det står
så i min dagbok. Hanna föll från ett fönster
en jul. Hanna har skrivit sedan dess. I år fyller hon fyra
månader. Det är underligt vad tiden går när
man åker badarbuss. I köket står en orangefärgad
väckarklocka. Den har ringt någongång, då
körde Oskar i diket och Hanna föll. Nu står Hanna
i fönstret. Hon håller en röd julblomma i händerna.
Hon tycker den är vacker. Hon tycker den är det
vackraste som finns.
Det går en björn på gatan nedanför henne.
Han har köpt en massa paket. Han har en familj på 3 gaseller
och en giraff. Giraffen är hans mormor som han aldrig blir
av med. Nu har han bråttom, för det är julafton
och det är sent och snart går sista bussen hem. Han har
en halsduk av tjockt ylle. Hanna har ett hyss för sig. Hanna
skall slänga julblomman på björnen. Hon har gjort
det förr. Hon är ett modigt tigerlejon nu och tigerlejon
gör som dom vill när mamma inte ser på. Jag är
mamma. Jag sover. Björnen vet inget. Björnar vet sällan
mycket. Björnar vet nästan ingenting.
Så är blomman på väg ner genom
luften. Jag ser den. Hanna ser den. Björnen ser den inte. Björnen
heter Karl och är min man. Björnen är Hannas far.
Nu står Karl där och tittar in i ett fönster. Han
har sett en kvinna där på ett café. Kvinnan heter
Ulla. Ulla är en fisk. Ulla är en fisk för hon luktar
som en fisk och hon tror att hon är finare än andra för
det. Men Ulla är inget annat än en kvinna med mycket dålig
andedräkt. Den där stanken kommer från hennes andra
mun.
Mannen står helt stilla. Han tar fram något som han
inte har från gylfen. Nu skall Karl gå över gatan
till Ulla. Då ringer den orangefärgade klockan för
björnen och blomman och oss alla. Nu träffar blomman sitt
mål. Nu är nu och kommer aldrig åter. Björnen
är död. Karl är död. Stjärnstopp.
I det vita ligger en röd ö och i den ön
ligger en man och strax intill en förtvivlad kvinna som bankar
mannen på hans klena bröst. Vem är kvinnan? Kvinnan
är jag. Så hör jag ljudet av en pumpande pump och
en radio. Någon jag inte ser räknar. Jag ser ett starkt
sken. Det ser ut som en sol.
Jag slår upp ögonen. En sjuksköterska
säger något om att operationen gått bra. Operationen?
tänker jag. Så körs jag ut, jag hinner se flera
personer i gröna huvor. Jag är tillbaka i den verkliga
världen. Och allt är som vanligt igen. Om två timmar
kommer jag att gå hem. I dunjackan i skåpet ligger en
kallelse om operation. Det är nu bara ett blått papper
som ingenting betyder.
Ett par dagar senare då flickan skrapar med
foten i det röda i det vita på gatan och undrar vart
blomman tagit vägen och ser blodet och den trasiga blomkrukan
frågar hon modern: Kan blommor blöda, mor? Flickan är
Hanna. Hanna är fyra år. En gång var jag också
fyra år och frågade min mor detsamma. Jag fick inget
riktigt bra svar. Jag gav inte heller Hanna något bra svar.
Jag är själv ett barn fast vuxen. Jag är själv
Hanna fast jag heter Solveig och Hanna är Solveig fast hon
heter Hanna. Vi är två olika generationer. Nu är
jag 34 år. Jag går med min Hanna till parken. Hon har
just skrapat med foten i snön och frågat en konstig fråga.
Det är inte frågan som skrämmer mig det är
mitt svar. Så tänker jag på annat, jag tänker
på det som hänt i min kropp. Jag tänker på
det som växte i magen. Jag hade en busschaufför i magen
som körde runt, runt av yr glädje. Han heter Oskar. Jag
har sett ett ultraljudet på honom. Jag vet att det var Oskar
som körde omkring där i fostervattnet. Jag har ännu
inte sagt något till Karl. Jag vet inte hur jag skall säga
det utan att få stryk. Oskar är tusen fjärilar i
mig. Allt i mig skriker både ja och nej av fruktan. Ja –
Nej. Ja – Nej. Ja – Nej. Det här är mitt liv,
mitt och Hannas och nu också bussförarens, han finns
i mig fast han aldrig kommer att komma till världen. Karl är
med en annan kvinna om nätterna. Jag vet att hon heter Ulla.
Jag vet var hon bor. Karl kommer hem då och då, byter
kläder, hämtar post och ger mig stryk. Jag har sett henne
en gång på ett kafé. Och en gång i en dröm
då jag låg på operationsbordet och någon
plockade bort Oskar från sin körning. Kanske gör
jag som jag tänker, dödar björnen och kvinnan som
luktar fisk precis som jag just dödat Oskar min ofödde
son för ett par dagar sedan på ett operationsbord. Nu
är jag ett modigt tigerlejon mest hela tiden, jag måste
vara det för att klara av allt det tokiga och djävliga.
Jag är svagast och starkast i världen som alla andra kvinnor.
Så vad svarar jag Hanna? Jag säger att
blommor kan blöda. De gråter i tysthet medan de förblöder.
Så säger jag att jag är en blomma och att hon kanske
kommer bli en blomma själv och många fler än bara
vi två. Så tänker jag: Vem var Oskar? Oskar var
inte han är ett osynligt fotspår i snön och en riktig
vän.
2004.09.09
|