AV SOLVEIG SYVERSEN & MARIE REYNOLDS
BRING OUT THE GARBAGE


Extra

I løpet av en vecka registreres våre handlingsmønstre gang på gang. Bankkortet, telefonen, internet, videokameraer plassert på gatene og i butikker osv. Listen er lang. Av og til popper det opp advarsler om at registrering foregår, men stort sett ikke.

WARNING REGISTRATION ZONE
At vi daglig overvåkes og registreres er noe som de fleste etterhvert har akseptert og blitt fortrolige med. Når dette diskuteres er det visse replikker som går igjen:”jeg har da intet å skjule, jeg føler meg adskillig tryggere vel vitende om at dette inngår i mine omgivelser.”

Spørsmålet er da: Vet vi, almennheten nok om hvor stort dette omfanget er, og hvilke konsekvenser som lurer der i bakgrunnen? Statistikkene er ganske så tvetydige, og en del av dem viser at kriminaliteten flytter seg ut av den aktuelle sonen, eller at den fordekker seg.

En annen konsekvens er at samfunnet blir mer passivt. Risken for at både det kollektive og enkeltindividets ansvar avtar er stor.
Man vet at alt er under kontroll.
Det er ikke nødvendig å gripe inn.
Overvåkningssamfunnet skyter en voldsom fart, og det er vanskelig å henge med.
Dette skjer uten at vi blir spurt eller at vi spør oss selv om det er ok, og om det i det hele tatt har noe med integritet å gjøre.

WARNING REGISTRATION ZONE
handler om den daglige overvåkingen og registreringen vi blir utsatt for. I det offentlige rom så vel som i det private.
Et spørsmål i seg selv : når opphører det private og går over i det offentlige, og motsatt?
Hvordan forholder vi oss tilvåre omgivelser, og til de som faktisk bestemmer over disse og som avgjør hva som er best for oss ?
Det mest økonomisk gunstige har en tyngende viktighet.

WARNING REGISTRATION ZONE
tok form i København 2002 i forbindelse med EU toppmøtet som klistremerker.Trekantede klistremerker med advarselsgult og svarte bokstaver som advarer om registreringsfare. Disse ble spredd ut og er å finne i en mengde byer rundt omkring i Europa. De er fortsatt i omløp. Plasseringen av disse er svært viktig, de skal være på steder hvor overvåking, registrering faktisk forekommer, med visse unntak som er av en mer symbolsk karakter.
Prosjektet relateres til rommet det befinner seg i; nye dimensjoner og teknikker:

Siste sommer malte vi et gigantisk advarselstegn på taket av Röda Sten. Likt som klistremerkene, men denne gangen 118 m2 stort.
At valget falt på Röda Sten er ingen tilfeldighet. Bygningen befinner seg i Göteborg, nærmere bestemt i havnområdet ; altså er stedet påvirket av handelstrafikk : frakt og last. Dette indikerer oppsyn. Som vi vet pågår det en heftig debatt om grafitti, om hvorvidt det er akseptabelt å ha i det offentlige rom, og om effekten av det. Røda Sten har en lovlig vegg for grafitti. Den er veldig omdiskutert og utgjør nok en faktor for registrering.

Luftrommet. Vi ønsket å dra det inn. Luftrommet er noe av det som er mest overvåket og samtidig minst snakket om. Bare tenk på viktigheten av satelittfotografering. Det er ikke lenge siden det opppstod en amper tone mellom Sverige og USA. USA ville ha tilgang og kjøpe opp eiendomsretten til satelittbilder over Afghanistan som Sverige satt på.

Terrorfrykten. Selv i luftrommet har eiendomsretten en utpreget funksjon og er en viktig maktfaktor.

Politisk, aksjon eller kunst? Disse ordene rommer en god del fordommer. Av en eller annen grunn forkommer det mange at disse tre ordene ikke er forenlige. De henger definitivt sammen i dette verket, og vi ser ingen grunn til å skille dem ad.
Blir det mindre ” farlig” ved å kalle det kunst når det plasseres ut i det offentlige rom?
Det avhenger av hvem som tenker tanken,hvilke referanser en har til begrepet kunst - og forsåvidt også hvordan man plasserer seg selv i det offentlige rom.

Begrepet kunst er noe av det mest omdiskuterte. Irritasjon kan lett oppstå. Folk har forskjellige krav til hva en kunstopplevelse innebærer og hva slags funksjon den bør ha. Så la kunsten romme forskjellige funksjoner. Avhengig av situasjon, sted, hva slags prosess det ønskes at verket skal sette i gang.

Kunst kan være av en mer eksistensiell art og ha behov for et avgrenset område med krav om tid for å gå inn i det. Kunst kan være humoristisk og lett fordøyelig eller simpelthen vakkert. Kunst kan være politisk.

Det er nettopp hva WARNING REGISTRATION ZONE er.
BRING OUT THE GARBAGE.

2003.10.23

Extra
Extra BRING OUT THE GARBAGE
består av Marie Reynolds (DK) og Solveig Syversen (N)
 
alba avslöjar
 

ALBA.NU NR 6 2003

 
 
 
Når opphører det private og går over i det offentlige, og motsatt?