Extra |
Det är onekligen skillnad
på att läsa och bedöma en skönlitterär
roman och en avhandling. Till skillnad från de flesta romaner
är en avhandling ofta fylld av snårig terminologi. Kraven
på akademisk noggrannhet gör läsningen seg.
Men till skillnad från många andra vetenskapliga skrifter
är Nästan välkomna inte tråkig. Boken är
en doktorsavhandling i statsvetenskap av Carl Dahlström som
skärskådar invandrarpolitikens retorik och praktik. Själva
läsandet kräver en del koncentration - men är mödan
värt. Och den mindre noggranne läsaren kan skumma tabellerna
och diagrammen och ägna sig år texten.
Carl Dahlström har studerat
hur svensk invandrarpolitik sett ut genom åren, från
1964 till 2000. Han har undersökt hur den faktiska politiken
varit, vilka projekt som drivits och om, och i så fall hur,
praktiken skiljer sig från retoriken. Resultatet borde vara
en kioskvältare; invandrarpolitikens retorik och praktik har
flutit fram i två av varandra helt oberoende flodfåror.
Medan den praktiska invandrarpolitiken utförts av tjänstemän
med effektivitet som ledstjärna har den politiska retoriken
ändrats efter opinionens vindar.
”Jag kommer att hävda att alla viktiga invandrarpolitiska
åtgärdsprogram initierades under 60- och 70-talen och
att inga väsentliga förändringar har skett efter
det. Detta är en bok om diskrepansen mellan invandrarpolitikens
retorik och praktik.” skriver Carl Dahlström.
Han påpekar att ett inte oväsentligt faktum är att
invandrarpolitiken satte igång innan det fanns några
politiska mål. De första programmen kom till för
att lösa praktiska problem och leddes av en liten grupp tjänstemän
som nyfiket prövade och experimenterade.
Boken innehåller en hel del intressant statistik, bland annat
om invandring och utvandring till och från Sverige. Från
30-talet fram till krigsslutet var invandringen blygsam, på
40- och 50-talen betydligt större, cirka 30 000 personer per
år.1964 ökade den för att under de följande
årtiondena ligga på cirka 40 000 personer per år.
En förändring sker i slutet av 80-talet då invandringen
ökar och under 90-talet har den legat på runt 50 000
personer per år.
Carl Dahlström urskiljer åtta olika typer av invandrarpolitik.
Tre av dem har Sverige haft som officiell politik genom åren.
Ett antal kategorier
Den första typen kallar han mångkulturell politik, som
med selektiva medel vill ge goda villkor till minoritetsgrupperna
i samhället.
Den andra typen är en segregationspolitik med särskilda
regler för minoritetsgrupper med syfte att hålla isär
dem från majoritetsgruppen.
Den tredje kategorin är identitetspolitik där olika identiteter
får stöd, till exempel trossamfund.
Den fjärde typen kallar Carl Dahlström assimilationspolitik,
då är det majoritetens fortlevnad som bestämmer
villkoren. Staten tar ansvar bara för en kultur - majoritetsgruppens.
Den femte kategorin är så kallad residualistisk politik,
där staten ger stöd till individer efter prövning
och alla personer i ett land kan komma ifråga och bedöms
efter samma regler.
Den sjätte kategorin tar bara hänsyn till medborgarna
i landet och kallas därför nationell residualistisk politik.
Den sjunde är den universella politiken där alla individer
i samhället har rätt till stöd från staten,
barnbidraget är till exempel ett sådant stöd.
Den åttonde kategorin liknar den sjunde men med tillägget
att personen måste vara medborgare i landet, därför
kallas den nationell universell politik.
Tittar man då på
svensk invandrarpolitik under den här perioden så är
regeringen första invandrarpolitiska mål från 1968
universialistiskt. Men då var redan sex invandrarpolitiska
program igång och bara ett av dem var universialistiskt.
I och med att invandrarpolitikens retorik ändrades kom ett
nytt politisk mål 1975: mångkultur. Men i praktiken
kom bara fyra av de tolv invandrarpolitiska programmen att vara
mångkulturella. Under slutet av 70-talet och början av
80-talet omprövades politiken igen och 1986 blev målet
residualistiskt. Åren mellan 1986 och 1996 är tiden då
politiken bäst har motsvarat retoriken, skriver Carl Dahlström.
Men 1997 omformades återigen de invandrarpolitiska målen
och blev universialistska och kom alltså att bygga på
samma princip som på 60-talet. Men fortfarande pågick
samma invandrarpolitiska program som tidigare, och retorik och praktik
har aldrig varit mer skiljda åt.
Titeln Nästan välkomna
är välfunnen. Carl Dahlström
har också tittat på hur inställningen till invandringen
varit i Sverige genom åren. I sin helhet har synen på
invandrare bland svenskar blivit mer positiv, åtminstone mellan
1969 till 1981, men i slutet av 80-talet och i början av 90-talet
blev den mer negativ. Sedan verkar inställningen bli något
mera positiv igen, men tendensen är inte helt klar.
Vissa siffror ger en hisnande insikt i hur verkningslös invandrarpolitiken
varit under de senaste decennierna. Sysselsättningen bland
invandrare har minskat kraftigt, särskilt under 1990-talet
och likaså valdeltagandet. 1976 röstade 60 procent av
invandrarna och 2002 bara 35 procent.
Det förvånar mig att Nästan välkoma inte uppmärksammats
mer i den offentliga debatten. Avhandlingen innehåller, trots
sin försiktiga framtoning, en sprängkraft som borde ge
eko långt in i de rosenbadska korridorerna.
2004.12.09
|