Blir Madison modell för svenska städer?

De svenska städerna håller på att förändras. Först kunde man se tecken i de mindre städerna, där det som tidigare var dess centrum blev allt fattigare på butiker. Istället koncentrerades handeln till köpcentra efter modell från USA. Men den amerikanska staden Madison prövar nu en delvis ny väg. Är det här vi ser den nya trenden för hur livet i de svenska städerna kommer att utvecklas? Läs mer

Kritiserat museum i Bryssel återinvigt

vinjettbild

En stor kulturhändelse i Europa under 2018 var återinvigningen av Afrikamuseet i Bryssel – efter att ha hållit stängt för renovering och tillbyggnad under mer än fem år – av kung Leopolds tidigare sommarslott i utkanten av staden. Men kanske handlade intresset främst om en omorientering av hela gestaltningen av Belgiens och museets syn på kolonialtiden. Läs mer

Så ersattes allmännyttan av egennyttan

vinjettbild

Allmännyttan säljs ut, bit för bit. Kent Werne tecknar en bild av omfattningen och resultatet: ­Segregation. Vinster för vissa, men bostadsbrist och skuldberg för andra. Läs mer

Konsten att göra rätt när andra gör fel

Hanna Ullerstam i Terror på Göteborgs Dramatiska

Jag har sedan ett par veckor följt det absorberande förloppet i franska TV-serien Un village français (En liten fransk stad), historien om den tyska ockupationen i Frankrike under Andra världskriget. Med ofattbar precision fångar berättelsen grundfrågan, som rör omöjligheten att i en situation av anomali, t ex krig, göra annat än på något sätt fel. Läs mer

Familjeskräck x 4

Ur filmen The killing of a sacred deer

Man kunde frestas att tro att två upprörande konstnärliga arbeten, diktsamlingen Familieepos, skriven på omväxlande danska och svenska – titeln på danska dock – och fotoutställningen Girls, Girls, Girls hade tillkommit i tät inbördes kommunikation, så intimt förbundna synes de vara, så tematiskt ”medberoende” om man kan använda sig av ett sådant uttryck. Läs mer

Om högerpopulismens socialpsykologi

Heinrich Geiselberger – The Great Regression
Ove Sernhede

Det är nu mer än ett år sedan Donald Trump besegrade Hillary Clinton i den amerikanska historiens smutsigaste valrörelse. Valet av Trump blev något av en kulmen på de dramatiska förändringar som under senare tid ritat om det politiska landskapet, på båda sidor Atlanten. Visst, Europa har under decennier sett framväxten av nationalistiska och rasistiska partier. Men när ohöljd högerpopulism mobiliserar stora befolkningsgrupper och när parlamentariskt valda regeringar angriper grundläggande liberala värderingar som pressfrihet, kulturblandning och globalisering är det motiverat att fråga om vi står inför ett nytt skede. Läs mer

Uttryck i rörelse

De sju dödssynderna – Tre kantater av Bach – 1900-talsklassiker
Edda Magnason

De sju dödssynderna på Operan har hård konkurrens i mitt minne. Jag såg den första gången 1966 eller 67 på Tivolis konsertsal i Köpenhamn, det var med Gisela May och Berliner Ensemble, jag var i sällskap med den stora kärleken i mitt liv, som jag inte kunde få, men nu satt vi där, nyradikala, suktande efter den äkta scenkonsten och drabbades av ett brechtskt kulsprutesmatter, det var oemotståndligt, på den tiden otvetydigt. Läs mer

Svenska mästare

Vinjettbild ur filmen Borg

Denna företeelse, att Sverige under en tid betraktades, och såg sig själv, som i någon mening alltid bäst, i princip bäst hur man än vände och vred på saken, är värt att begrunda. De konkreta hjältarna och deras insatser kom som levande bevis på en sådan förutsättning, den yttersta kryddan på moset, Läs mer

Brott och straff – filmen om Assange sätter fingret på ett flertal dilemman

Laura Poitras – Risk
sektion film

Jag vill med en gång lägga korten på bordet: jag är ur stånd att i alla delar ta ställning till om wikileakaren Julian Assange och hans medarbetare har till hundra procent rätt i de politiska processer de sätter i gång, om de är välövervägda och/eller försvarliga; Läs mer

Föreställningar

Teater: Kality, Dödsdansen, Their finest hour
böcker.vinjett

Jag är frestad att kalla Stora Teaterns gästspel med Kality, historier från ett etiopiskt fängelse, för en perfekt föreställning. Varför? Det är ju inte ens en teaterpjäs – eller är det just det det är, eller blir, i framförande, spel och bakomliggande tanke? Läs mer