Kan hyckleriet bli värre vad gäller Syrien?
Man trodde ju att USA/Nato-hyckleriet ändå hade vissa gränser men nu kan vi konstatera att så är det inte. Det finns ingen som helst hejd på hur mycket man kan ljuga, hyckla och mörda för att uppnå sina egna syften, att framför allt behärska alla stater i världen som ligger på lager av olja eller ställer sig utanför IMF:s inflytande. (1)
Här har Turkiet under mer än ett år tillåtit mängder av legoknektar, från olika delar av Arabvärlden, att använda Turkiet som bas för anfall in i Syrien och för mordräder där, vilket inte längre ens är någon hemlighet.(2) Dessutom har Turkiet tillåtit att dess territorium fungerar som transitland för vapen till den s.k. oppositionen i Syrien. Här har Västmakterna dessutom hotat Bashar al Assad under samma period och krävt hans avgång.(3) Vidare bekostar och bedriver USA samordning av kriget mot Syrien från turkiskt territorium och sannolikt även inifrån Syrien (2) och de fientliga handlingarna mot Syrien trappas hela tiden upp. Ovanpå detta bedriver USA/Nato m.fl ekonomisk krigföring mot Syrien.
Till slut skjuter Syrien ner ett turkiskt stridsplan som av allt att döma flög över syriskt territorium. Då går dansken Rasmussen, Natos ”hedervärde” generalsekreterare, ut och bräker fram ett fördömande av Syrien, med spelad indignation, och kallar nerskjutningen för en totalt oacceptabel krigshandling.(4)
Man tror inte det är sant.
/Kerstin
Tillägg kl. 13.15:
Så har då det hänt som Thierry Meissan förutspådde för någon vecka sen, (5) Nato har sett till att sabotera syriska TV-sändningar genom att spränga en tevestation och döda flera journalister och därmed satt igång den stora psykologiska krigföringen /PsyOps/ (6).
Tillägg 2 kl 17.55
Nu ska man lägga märke till hur demoniseringen av Kina tar fart (Ekot igår, med rapporter om en hemsk tvångsabort, och idag med rapport om en familj som tvingas flytta från sitt hus), givetvis för att även Kina motsätter sig en rejäl attack på Syrien, med FN:s godkännande. Mitt påpekande här innerbär inte att jag anser att Kina är någon idealstat eller aldrig gör fel, det handlar istället om NÄR USA/Nato bestämmer sig för att demonisera en annan stats ledare. Inte om de har anledning att göra det. Det är ju nämligen så att FN/US/Nato inte demoniserar de diktatorer och mördarregimer som lyder Washingtons order.
Under tiden avskaffar EU de sista resterna av demokrati och folkens möjlighet att påverka sina regeringars politik. Det är skillnad på vad som är demokrati i USA och i övriga Nato-länder och vad man i retoriken kräver av stater som man vill dominera och vars resurser man vill lägga vantarna på.
Tillägg 3 29/6 kl. 13.50 2012:
Igår fick vi från SR höra att Uigurer i Sverige bevakas från Kina. (7) Vad får vi veta om Kinas illdåd idag tro?
Länkar:
1) The Evils of Humanitarian Wars. Jonathan Cook, counterpunch.org 26/6 2012
1) The Syrian Conundrum. Washington and Damascus,Saul Landau, counterpunch.org 22-24/6 2012
2) CIA Directing Arms Shipments To Syria’s “Rebels”, Bill Van Auken, Counter Currents.org 22/6 2012
2) US Escalates War Threats Against Syria In Response To Downed Plane, Niall Green, Counter Currents.org 25/62012
3) Syria’s Assad must go, Obama says, Washington Post 19/8 2011
3) What Did Turkey Think Syria Would Do? Syria and the Phantom,Conn Hallinan, counterpunch.org 27/6 2012
4) Turkiet hotar slå tillbaka syriska kränkningar, SR Ekot 2676 2012
-) C.I.A. Said to Aid in Steering Arms to Syrian Opposition, Eric Schmitt, New York Times 21/6 2012
-) On the porous border with Turkey, smugglers keep Syria’s uprising alive, John Densky, The Guardian 22/6 2012
-) Opening the Weapons Tap: Syria’s Rebels Await Fresh and Free Ammo, Rania Abozeid, Time 22/6 2012
- Is Barack Obama Morphing Into Dick Cheney? Four Ways the President Is Pursuing Cheney’s Geopolitics of Global Energy, Michael T. Klare, Tom Dispatch 21/12 2012
Och detta kan vara början: Is This Erdogan’s Backdoor For Implementing Safe Zones? Moon of Alabam 26/6 2012 (Citat: ”The rules of engagement of the Turkish Armed Forces have changed,” Prime Minister Recep Tayyip Erdogan said in a televised speech. ”Any military element that approaches the Turkish border from Syria and poses a security risk and danger will be regarded as a threat and treated as a military target”. Dvs det kan bli omöjligt för Syrien att förfölja ”oppositionen” fram till turkiska gränsen när dessa flyr in över densamma.)
- Fighting breaks out in Syrian capital as Turkey, NATO threaten war, Joseph Kishore, wsws.org 27/6 2012 (Citat: The actions of Turkey and NATO are aimed at bolstering the opposition forces and ensuring that they have greater freedom of movement along the 500-mile-long Syria-Turkey border.
In his speech before parliament, Erdogan said that Turkey was modifying its military rules of engagement. “Every military element approaching Turkey from the Syrian border and representing a security risk and danger will be assessed as a military threat and will be treated as a military target,” he said. At the same time, he ordered Turkish military units to deploy along the border.
This effectively prevents Syria from taking any military action against Free Syrian Army forces near the border, or if it does take such measures, they can be used as justification for a military response from Turkey……….Any military conflict with Syria could quickly involve its principle allies—Iran, Russia and China. American imperialism is creating the conditions for a global catastrophe.)
5) För mer om senaste nytt från Syrien, läs Syrienblogg
6) NATO Preparing Vast Disinformation Campaign, Thierry Meyssan , Oriental Review.org 16/7 2012
6) US-backed Gunmen Behind Ikhbariya TV Massacre, Bill Van Auken, Syria 360grader 28/6 2012
7) Uigurer övervakas i Sverige, SR Studio Ett 28/6 2012
- Breaking News, Friends of Syria 27/6 2012 (om journalister i Syrien)
- Syria News 27 June 2012.Terrorist Attack, Ikhbaryia TV, three Journalists Martyred,Terrorists Killed, Friends of Syria 27/6 2012 (om attacken på TV-kanalen och studios i Syrien)
- Erdogan höjer tonläget mot Syrien, Jan Blomgren, SvD 27/6 2012 (Kors i taket, en och annan sanning kommer fram även i Sverige idag.)
- U.S. admits funding Syrian opposition, CBC News 18/4 2011
- Libya descending into chaos after NATO ‘success’, Scott Taylor, The Chronical Herald 25/6 2012 (The rationale for using the Libyan template for intervention is based on the presumption that the Libyan conflict was a resounding success. From a NATO perspective, it certainly would appear that way. For 10 months last year, NATO aircraft, ably led by Canada’s own highly decorated Lt.-Gen. Charles Bouchard, bombed the bejeezus out of Libyan targets without suffering a single casualty.Those repeated airstrikes, in addition to the arming and training of opposition forces, the freezing of President Moammar Gadhafi’s finances and the enforcement of a one-sided arms embargo, finally led to a rebel victory…..Without any form of central authority, Libya has become virtually lawless. Revenge killings, detention, ethnic cleansing and torture continue unabated.)
- The U.S. and Syria: Facts you should know, Joyce Chediac, Global Research 27/6 2012 (Citat: Washington has funneled money to a right-wing Syrian opposition group since at least 2005. (Washington Post, April 16, 2011…. Ex-CIA agent Philip Giraldi admitted that the U.S. was involved in Syria and laid out the U.S. plan: “NATO is already clandestinely engaged in the Syrian conflict, with Turkey taking the lead as U.S. proxy. Ankara’s foreign minister, Ahmet Davitoglu, has openly admitted that his country is prepared to invade as soon as there is agreement among the Western allies to do so. The intervention would be based on humanitarian principles, to defend the civilian population based on the ‘responsibility to protect’ doctrine that was invoked to justify Libya.” (theamericanconservative.com, Dec. 19, 2011…..)
- HRW Report on ”Syrian Torture” Nonsensical, Hypocritical. Careless readers might think report covers Western atrocities committed in Afghanistan and Iraq. Land Destroyer 3/7 2012
- How the US Rendered, Tortured and Discarded One Innocent Man, Clara Gutteridge, Information Clearing House 3/7 2012
Om förnedring och tortyr i Libyen, där, enligt vittnen, också Nato-soldater närvarade: More humiliation and torture by the Misrata NATO-led Rebels. Libya S.O.S. 27/6 2012
27/06 18:57 at 18:57
Har du lyssnat på Lotten Collins reportage i Studio Ett på SR i går om legoknekten Mamadou som stred för Khadaffi?
Det skulle intressera mig att få höra din åsikt om det, för det gjorde mig oerhört betänkt i förhållande till demoniseringen av dessa legoknektar som påstås ha stridit för Khadaffi och alla deras förehavanden, som enligt mitt tycke verkar sammanfalla med demoniseringen av den svarte vilden.
Och läser man kommentarerna efteråt, blir man ju klar över att det också var precis den effekt som Lotten Collins reportage fick på de lyssnare som där hör av sig.
27/06 19:38 at 19:38
Sangamar:
Jo, jag lyssnade till det. Det var ju bara en fortsättning på tidigare propaganda mot Libyen och Ghadafi. Här hade hon lyckats få tag i en kille som sade sig ha varit anställd i Libyens armé. Det är inte omöjligt, kanske tom troligt, att Ghadafi hade ett antal svarta afrikaner anställda där. Men de allra flesta svarta i landet torde varit vanliga gästarbetare, eller infödda i Libyen.
Dock vet jag, sedan lång tid tillbaka, att rasismen är väldigt spridd i arabstaterna, i allihop och i Libyen har man vid flera tillfällen in i vår tid, om jag inte misstar mig, haft rena pogromer mot svarta.I synnerhet har rasismen varit utbredd i Benghazi.
Vad hon också fick fram, och det var ju inte helt fel, är att de där ingripandena som USA/Nato gör sällan får exakt de konsekvenser som angriparna tänker sig. Det hjälper inte att amerikanska ledare tror att de kan skapa den verklighet de vill, det kan de inte i alla fall. För övrigt är hela USA/Natos politik visavi både arabstaterna och Afrika rasistisk, precis lika rasistisk som under den första kolonialtiden.
Jag har däremot inte läst några kommentarer till Collins reportage.
27/06 22:35 at 22:35
Att attackera media är väl en ganska typisk gerillataktik?
Stor effekt med liten insata och för att visa att ”dom kan”.
Det tvingar dessutom motståndaren att erkänna vad som hänt.
Kerstin du har alldeles rätt i att rasism är inget som vita har ensamrätt på. Vilken ”gästarbetare” som jobbat i exempelvis ett arabiskt land kan bekräfta att det förekommer
27/06 23:11 at 23:11
Tack för ditt svar!
Jo jag är också väl förtrogen med de där rasisistiska tendenserna mot svarta i arabvärlden och i synnerhet Libyen, där de tagit sig rent ohyggligt barbariska former sedan rebellernas /NTC maktövertagande efter Khadaffis fall.
Jag tycker bara att det är så oerhört skrämmande att detta aldrig påpekas i de svenska medierna, liksom självklart inte heller i detta reportage av Collin och hur man därmed upprätthåller myten om att dessa fasansfulla övergrepp, inte mindre ohyggliga än de som gestaltades i Ku Klux Klans anda, skulle utgöra ett slags fullt förståelig ”hämnd”
pgra alla dessa påstådda svarta ”legoknektars” slakt på oskyldiga civila och viagrastinna våldtäkter på de libyiska kvinnorna.
En myt som dessutom passar SD-are och deras gelikar som hand i handske om samma svarta vildars förehavanden gentemot de svenska kvinnorna.
Det är också precis vad kommentarerna till Collins reportage bekräftar. Frågan är om hon då tycker att hon kan vara nöjd med sitt reportage?
Vad var det hon ville hon säga genom att lyfta fram just denne Mamadous berättelse så ingående som hon gjorde?
Dessutom – hur trovärdig ÄR den? Så full av konstigheter att det mest av allt verkar som om han är totalt sinnesförvirrad. Högst troligtvis gravt traumatiserad.
Tack fö för all den synnerligen informativa blogg som du bedriver! Har haft stor nytta av den!
28/06 01:16 at 01:16
Larry:
Du läser inte mina länkar, noterar jag igen. Läs ex. länken till Tiherry Meyssans förutsägelse om vad som kommer att hända med syrisk TV. (Det kan hända att man inte kan stänga av den helt, om Ryssland ställer upp med satellit ex och kanske tom med studios) .Vad är det du vill tro? Att det frihetliga USA har rena händer vad gäller Syrieneländet? Det har man inte.
I alla krig gäller det att slå ut fiendens kommunikationssystem. Det gjorde man också i Libyen en tid efter att bombandet börjat (och USA stod för det mesta av bombandet där), men där bombade man TV-stationen från luften och vid det tillfället dog också att ental journalister. I Syrien försöker USA/Nato verka oskyldiga och inte synas, dessutom tycks Europas bombarnationer ha ont om bomber pga Libyenbombandet, men du kan vara helt övertygad om att det är i USA alla trådas rycks i och legokrigarnas ageranden bestäms, åtminstone de som beväpnas, med samtycke (och troligen även med medel) från USA/Nato.
Så, naturligtvis handlar den här attacken om ett ”jobb” utfört i enlighet med NATOs planering, vilket är detsamma som på USA:s order.
Det lustiga är dessutom att först erkände Turkiet att man varit inne på syriskt territorium, sen har man tagit tillbaka detta och börjat vapenskramla istället – och jag har inga belägg för saken men tror inte att man gissar fel om man antar att Turkiets nya hållning i frågan ”uppmuntrats” av USA/Nato.
28/06 01:23 at 01:23
Sangamar:
Först, tack för uppmuntran. Sen, tja vad journalisterna och/eller cheferna på SR och Svt har mellan öronen förstår jag inte, varken vad de kan eller vet eller hur rymliga deras samveten är.
Det kan ju vara så att media i Sverige har order uppifrån vad de ska skriva och hur propagandan ska gå. Sverige är ju inte neutralt längre, utan en krigförande nation (vilket majoriteten av invånarna inte tänker på och troligen inte förstår konsekvenserna av) och jag gissar att en av orsakerna till att somliga politiker har underordnat sig NATO/USA så totalt är ett hot om att om man inte gör det då får man räkna med att vara utan råvaruresurser när USA skaffat sig kontrollen över alla i sådana i världen. Att M kryper för USA det är ju inget nytt. Det har de ju alltid gjort. Men att även S gör det förvånar mig lite. I varje fall hade jag aldrig kunnat tänka mig det för 25 år sen.
28/06 01:54 at 01:54
Kerstin, den gode Thierry är ju en mästare i konspriationsteorier, roande att läsa men med högst tvivelaktig substans.Jag har slutat att läsa hans drapor
Om USA alternativt Isarel vill störa mediaflödet har dom betydligt effektivare metoder att störa ut än att spränga en studio. En studio kan placeras var som helst och vad jag förstår kunde stationen sända igen 5 timmar efter attentatet. Assads motståndare har i flera veckors tid talat om att man kommer slå till mot mål närmare och i Damaskus. Psykologiskt smart, det visar att dom kan och håller vad dom lovar.
Att slå ut kommunikationssystem är sjävklart viktigt i ett kring, men det har inget alls med en TV-station att göra. USA har inte gjot någon hemlighet av att man levererar kommunikationsutrustning till oppositionen. Det försvårar Assads möjligheter till att avlyssna sina motståndare. Mobiltelefonin avlyssnar han lätt.
Den svagare parten i en konflikt gömmer sig ofta vid civila mål, blandar sig med civilbefolkningen osv. Det spelar ingen roll om det är Syriens opposition, Libyens arme eller för den delen palestinierna. Det finns dom som kallar det fegt, men vad annars kan dom göra mot en militärt mäktigare part?
Sedan fattar jag inte varför du upprepade gånger försöker lägga åsikter på mig som jag inte har. Sluta med det är du snäll. Självklart är USA och andra spelare med i bakgrunden. Precis som Ryssland, Turkiet, Israel, Iran och alla grannländer med flera. Vet inte om ordet tjänstefel är passande med dom inte skulle hålla sig uppdaterade om vad som sker har dom inte gjort sitt jobb.
När det gäller Turkiet så har dom tagit en mycket förnuftig position iom att dom inte eskalerar utan nöjer sig med ordväxling. Vad jag förstår medger man ett intrång men att detta korrigerades och att sedan planet sköts ned på internationellt område. Har syrierna rätt i att dom sköt med ”vanligt” luftvärn kan knappast den turkiska versionen stämma. Har däremot planet skjutits ned med missil blir det mer tveksamt. Vad jag förstår hävdar också turkiet att ytterligare ett plan har beskjutits men inte träffats. Jag har inte sett någon kommentar från Syrien om det påståendet
28/06 03:12 at 03:12
Larry:
Jag har inte tillvällt dig någon åsikt ovan. Jag ställde en fråga om vad du vill tro?
Vad gäller Thierry Meyssan så vet jag att han anser att det inte flög in något plan i Pentagon 9/11, om det är vad du syftar på. Jag ger mig inte in i den diskussionen dock. Men även om han har fel där så behöver han inte ha fel i annat han skriver.
När det gällde Libyen och även nu när det gäller Syrien så har hans påståenden oftast stämt med vad andra skriver och säger, så där har jag ingen anledning att misstro honom.
Vad gäller Turkiet så handlar det enligt min uppfattning om just en eskalering när Erdogan säger att varje syriskt närmande till den turkiska gränsen, (som den s.k. Fria syriska armén passerar hela tiden eftersom den har sin fristad i Turkiet) kommer att betraktas som krigshandling från Turkiets sida och bemötas ”accordingly”. Vad är närmande? Hur stort område på syriska sidan kommer Turkiet att anse att Syrien ska hålla sig borta från för att inte göra sig skyldigt till ett ”närmande” till den turkiska gränsen.
Det har talats om upprättandet av en zon, på syriska sidan, och jag tycker att det här verkar vara ett steg för att upprätta en sådan fri zon för ”rebellerna”.
När nu Turkiet kör upp med tanks och trupper mot sin gräns mot Syrien, då ökar spänningen högst avsevärt dessutom och risken för sammandrabbning blir överhängande, både risken för ett oplanerat skjutande och för iscensättande av fake flag-operationer ökar. Och tänk, jag är ganska övertygad om att precis detta är vad USA/Nato vill åstadkomma, varje detalj som kan underlätta en storattack på Syrien välkomnas från det hållet.
Så nej, jag ser inget förnuft alls i Turkiets agerande och kan inte betrakta det som händer där nu som ett dämpande av krigsropen utan tvärtom. Och Turkiets agerande nu har med stor sannolikhet bestämts av USA/Nato.
28/06 16:38 at 16:38
Instämmer i dina försök att värja dig mot Larrys omotiverade angrepp. Det är inte lätt att förstå folks ovilja att ta till sig alla försök att nyansera krigsretoriken.
Jag blir oerhört beklämd över det faktum, som du kommer in på att det inte verkar bättre än att Sverige numera tycks ingå i denna NATO-pakt utan att folk ens tycks begripa vad som hänt. Den falska propagandan om interventioner i demokratins och humanitetens namn, som dem i Afghanistan, Irak och Libyen och som nu verkar stunda även i Syrien. Och om inte medierna stryker denna trend medhårs pgra order uppifrån – vad skulle det då annars vara??? Dumhet eller ren och skär okunnighet???
OBEGRIPLIGT hur detta tillåts ske OM OCH OM IGEN – när följden därav helt uppenbarligen inte leder till annat än massdöd av civila och anarkistiskt kaos såväl som ytterligare utbredning av islamistisk jihadism /kvinnoförtryck i allt större delar av världen. Nu även så i Västafrika /SAHEL.
Jag har inte som du tidigare varit engagerad i dessa världshändelser på det sätt som jag alltmer kommit att bli på senare tid iom att jag numera lever tillsammans med en man från Västafrika, som sedan barnsben fått lära sig allt om såväl sin egen historia som den västerländska, genom att sitta vid sin högst dyrkade morfars fötter och lyssna till hans och de av hans generationskamrater, som liksom honom som unga 15-16-åriga pojkar mer eller mindre tvångskommenderades att agera kanonmat i första ledet i slaget vid Sommes under WW1. Morfadern hade den stora turen att klara sig med livet i behåll men blev blind för resten av livet pgra senapsgasen.
Sedan under WW2 var det hans pappas tur att luras iväg till krigföring gentemot japanerna i de oländiga trakter i Burma, som engelsmännen själva inte klarade av att vistas i. Inte äldre dessa unga pojkar än runt 15-16.
Sedan dess har hans intresse för historia och krigföring/ storpolitik hållit i sig och hans kunnande är helt enormt, har jag mer o mer börjat inse – ju mer jag själv kommit att bli indragen i dessa ting. Och detta trots att han inte har med sig mer än 6-årig folkskoleutbildning i bakfickan – helt o hållet självlärd.
För även han har för det mesta så bra koll att han kan förutsäga de kommande skeendena i händelseutveckling. När tex alla här i landet hejade på NATO-instsen av Libyen var han helt förtvivlad, pgra han inte tvekade en sekund på vad som skulle komma att bli följderna av en sådan för hela Västafrika / SAHELS:s del. Inte ens jag själv vågade ju då tro på att alla vi andra hade så helt fel och han rätt vid det tillfället, när det larmades för fullt om Khadaffis massaker på den egna befolkningen.
Hur kan det alltså komma sig att vi här i Väst väljer att så totalt bortse från alla sådana historiska fakta och analyser som en sådan helt självlärd man skaffat sig helt på egen hand genom att hänga med så gott han kan i det medieutbud som vi alla har att tillgå på nätet osv.
Han hälsar och tackar också för din ovanligt insiktsfulla och informativa blogg. Det känns ändå som en lättnad för honom att inte ALLA här i landet väljer att gå in i dimman.
Liksom han också gjorde inför Björn Blombergs artiklar på Newsmill!
Synd att han inte på senare tid bidragit med fler sådana!
Har du själv gjort några försök i den vägen – eller?
Hur kommer det sig att tystnaden på dessa olika internetfora, såväl Newsmills, som SVT:s som SR:s är så total – undrar man ju i sitt stilla sinne.
Vägrar man att ta in artiklar som inte stämmer in i den förljugna krigsretoriken? Samma retorik som nu återigen försöker missleda oss in i ytterligare ett världskrig. Till vilken nytta då?
Alla dessa medier som ständigt och jämt av SD-arna. liberalerna och de neokonservativa och konservativa anklagas för att gå kommunisternas och den sk ”kulturvänsterns” ärenden.
28/06 20:03 at 20:03
Hyckleri, dubbelmoral och verklighetsförnekelse – Väst signum nummer ett?
Hur kommer det sig tex att det ingenting lärs ut i historieundervisning i vårt allmänna skolväsendet om hur kolonialmakterna under WW1 och WW2 jagade mannar i form av veritabla barnsoldater till sina stridande förband i kolonierna med alla upptänkliga medel, lock och pock om rundhänt betalning och pension ( som uteblev!) äventyr och spänning i det goda kriget – inte det onda, såväl som sedvanlig krigspropaganda om att rädda kungens / landets /fredens / nationens / Guds ära etc eller medelst regelrätt kidnapping av lösa lediga unga pojkar som lekte eller spelade boll eller var på besök på annan ort än hemorten och strövade omkring ensamma på gatorna.
Såväl fransmännen och engelsmännen ( såväl som tyskarna ) hade stora afrikanska förband bestående av sådana unga afrikanska pojkar, inte äldre än runt 15 – 16, särskilt från Västafrika och inte minst Mali och Elfenbebskusten i sina världskrig.
Ska inte även sådana kallas för legoknektar – eller vad? Åtminstone de som frivilligt hade ställt upp mot löfte om betalning och pension – även om denna sedan uteblev? I det avseendet tycks ju i så fall Khadaffi åtminstone ha varit mer rättskaffens sinnad än vi, iom att han, enligt Mamadou, åtminstone inledningsvis, tycks ha betalat sina legoknektar den summa som hade utlovats.
Och ändå är det vi här i Väst som berömmer oss av att en gång för alla ha rest oss ur vårt barbariska förflutna och stå för sådana värden som en kosmopolitiskt sinnad demokrati och yttrandefrihet, med anspråk på sk objektiv allmängiltighet även för The Rest, som fortfarande alltså, till skillnad från oss, inte antas ha klarat av denna process, utan vara behärskat av sk klantänkande i kombination med religiösa föreställningsvärldar istället för vetenskapliga och inskränkt outvecklad fascistisk / nazistisk nationalism och / eller kommunism, såväl som barbariska former av krigföring med utnyttjande av barnsoldater såväl som legoknektar etc övergrepp på civilbefolkningen etc.
Trots att den bistra sanningen faktiskt ser ut så, att vi fortfarande nu, precis på samma sätt som då, tex under WW1 och WW2 deltar i att medvetet undanröja eller förbigå sådana fakta med tystnad som är alltför besvärande för vår egen civilisations högst påtagliga brister och föga demokratiskt humanitära förhållningssätt gentemot tex de svarta – afrikaner såväl som, afroamerikaner och andra.
Och de historiker som försökt lyfta fram detta mindre smickrande bagage i vårt förflutna talar för det mesta för döva öron och blir i allmänhet illa sedda om inte tom rent ut motarbetade och utfrusna av det övriga akademiska etablissemanget. Som tex inte minst professor David Killingray (with Martin Plaut )med sitt annars erkända verk ”Fighting for Britain, African Soldiers in the Second World War ”
Al Jazeera Correspondent – Burma Boy: David Killingray http://www.youtube.com/watch?v=LXqlpvKy_4M
Se även denna video, om hur de unga västafrikanska pojkar som lurats eller tvingats till Europa för att strida mot tyskarna i WW2, sedan blev behandlade av nazityskarna, efter att de av dem tillfångatagits som krigsfångar. Och hur de allierade medvetet sett till att förpassa deras krigsbrott till tystnad och glömska, gentemot dessa unga oskyldiga pojkar långt borta i förbistringen i främmande land, totalt prisgivna bortom all ära och redlighet – och ändå in i det sista kämpandes för att försöka behålla en liten smula rest av mänsklig värdighet.
Efter att jag en gång tvingats åse dessa olidligt plågsamma scener på en dokumentärfilm på någon av TV-kanalerna, minns inte längre vilken, har denna bild etsat sig fast på min näthinna på ett hart när outhärdligt sätt.
Så känsliga tittare varnas!
Precis på samma sätt som nu libyerna gjort sig skyldiga till, kallade även tyskarna den förnedrande tillvaro de på detta sätt tilltvingade sina fångar för HumanZoo.
1940 African POWs of the French Army Filmed by the Nazis
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=H-EW3TJn_5E#!
Och inför dessa fasansfulla grymheter tiger Väst lika mycket nu, som de gjorde då, iom att dessa övergrepp öht inte togs upp i Nurnbergrättegången och inga nazis blev därför straffade pgra dem. Även dem som de nuvarande rebellmiliserna med NTC:s goda minne gör sig skyldiga till av denna karaktär. Kallas istället, skillnad från Khadaffis diktatur, för humanitet och demokati. Och lite inledande missöden i form av fullt förklarliga och förståeliga hämndaktioner inför vilken det råder total immunitet – straffrihet – tom lagstadgad av NTC – ledningen som sådan.
Human minimum of monkey in Libya.mp4
http://www.youtube.com/watch?v=y-W0WjziuPg&feature=related NTC force captured Libyan army to eat dead dog and human meat
http://www.youtube.com/watch?v=w_vEqW6v2yE&feature=related
Disgusting Treatment of Black Prisoners by Libyan Rebels
http://www.youtube.com/watch?v=4RpTC-yShS8
Och om inte anledningen till det har varit och fortfarande är rent klassiskt socialdarwinistiskt kolonialistiskt / rasistisk – vilken skulle den då vara?
28/06 22:29 at 22:29
Sangamar
Nu vet jag inte vad du menar med att jag har gjort något omotiverat angrepp. Jag angriper gärna åsikter som jag inte håller med om men om jag har angripit någon person har jag definitivt gjort fel och skall givetivs isåfall be om ursäkt för det. Snälla hjälp mig att förstå var jag har angripit Kerstin omotiverat.
För övrigt har du alldeles rätt i att vi i Väst vet alldeles för lite om ödet som drabbats de ”icke vita” soldaterna i världskrigen. Det är många synvinklar i historien som saknas. Vidare har du en poäng i att Sverige är en slags icke-officiell medlem i NATO. Det har vi varit ända sen NATO bildades. Neutrala har vi kallat oss för att slippa ta ställning. Sverige har alltid böjt sig för det land som har makten för tillfället. Förr var det Tyskland och numera USA.
Däremot går vi inte i krig med NATO, vi gör det pga FN-beslut. Det är också gammal tradition att aldrig ifrågasätta FN-beslut, Sverige ställer alltid upp på dessa, samtliga partier gör det utom möjligen SD. Att NATO är de som har ledningen för utförandet av FN-beslut är en annan sak. Mig veterligen finns det ingen anna organsiation eller något annat land som utför besluten.
Till sist dina länkar, det finns inte något i dom som är försvarbart, det är avkyvärt. Vad kan fundera över är vilka referenser de som utför vidrigheterna har
29/06 00:26 at 00:26
Sangamar:
Det du tar upp här borde förstås ingå i historieundervisningen, men jag gissar att den är ännu sämre idag än när jag gick i skolan, för en evighet sen, då vi inte heller fick veta något om det här – eller mycket lite. Vad jag minns så hann vi aldrig fram till 1900-talets historia ens och även 1800-talets historia sprang vi igenom mycket summariskt.
Mycket tyder förresten på att även undervisningen på universiteten har blivit sämre de senaste 10-15 åren.
Men har man väl förstått att all utbildning handlar om indoktrinering i överhetens syn på världen och om hur man som vanlig liten strunt ska förhålla sig till den världen för att klara sig i samhället, så förstår man ju varför sådant här inte finns med i undervisningen.
Sen tillhör inte Larry mina fiender, tvärtom uppskattar jag hans kommentarer. Ibland tycker vi likadant, ibland inte, och det är väl som det ska vara :-).
29/06 00:36 at 00:36
Larry:
Jo, Sverige tycks anse att FN är Gud Faders jorduppenbarelse. Organisationen har dessvärre förlorat all heder idag och är numer, precis som Nato, ingenting annat än USA:s nickedockor.
Så jag skulle ju önska att Sverige slutade se på allt FN gör som vore det Guds påbud. Att Jan Eliasson nu dessutom blivit Ban Ki Moons vise generalsekreterare är mer än bedrövligt, som FN agerar idag.
När nu en del av FN satte sig på tvären försöker USA/Nato hitta en väg att strunta i FN dessutom. Det blir en att svår nöt knäcka för den svenska regeringen om Nato slår till med full kraft mot Syrien till slut.
Vad gäller svensk neutralitet så är det inte korrekt att säga att vi varit med i Nato hela tiden. Vi har varit i maskopi med Nato, men inte i partnerskap, som vi är nu, och vi har inte tillåtit främmande makter att militäröva på svenskt territorium, som vi gör nu. Sedan, visst har Sverige varit följsamt gentemot den starkaste makten men vi har trots allt inte varit med och krigat tidigare, som vi är numer.
http://www.mikaelnyberg.nu/artiklar/120604ab.html
Dessutom har svensk politik tidigare handlat om att vi varit alliansfria i fred och neutrala i krig. Nu är vi varken eller och det innebär faktiskt en helt annan och mycket farligare säkerhetssituation för Sveriges del, men den diskussionen tänker jag inte utveckla här. Den är alldeles för komplicerad.
29/06 01:11 at 01:11
Tack både Kerstin o Larry för er respons på mina kommentarer och ursäkta om jag dragit förhastade slutsatser om Larrys. Jag tyckte mig känna igen den sedvanliga typ av verklighetsförträngning som närmast slentrianmässigt serveras av så många ( framför allt män!) när jag själv försöker framlägga alternativa förklaringsmodeller till den som tillhandahålls i den gängse propagandan, inte minst genom att de därigenom också försöker tillskriva en åsikter som man aldrig uttalat.
Men jag borde kanske dessförinnan ha satt mig bättre in i vari era meningsskiljaktligheter består.
För glädjande nog tycks ju Larry inte vara okunnig om eller försöka mörklägga de fakta som jag refererar till, vilket annars brukar vara legio!
Jag är ju som sagt var långtifrån lika kunnig och insatt inom detta område som du Kerstin och eventuellt också Larry är, så jag intar ännu så länge enbart den läraktige adeptens humble position och låter mig villigt läras och ledas.
Däremot har ett av mina allra största intressen varit vetenskapsteori och noterade just att du Kerstin tom är utbildad vid den vetenskapsteoretiska instutitionen i GTBRG, med examen därifrån. WOW!!! Det var väl där som Thorsten Törnebom verkade ( eller fortfarande verkar?)
Jag har också snabbt hunnit ögna igenom boken du författat om feminismen (glömt titeln på den) och drog därvidlag en stor lättnadens suck.
ÄNTLIGEN någon som liksom jag själv intar detta helhetsperspektiv utifrån vetenskapsteoretisk synvinkel. Inte en dag för sent. Har så många gånger försökt att vara en ögonöppnare inför detta men ständigt blivit lika besviken på den bristande respons som även feministerna själva uppvisat därvidlag.
Själv har jag däremot en något annorlunda ingång i det hela utifrån antropologisk / musikpsykologisk /neurologisk och systemteoretisk infallsvinkel, såväl som också delvis ur evolutionsbiologisk, men är ändå helt överens med dig om dina övergripande slutsatser.
Gonatt!
PS. Och även jag är synnerligen svag för och odlar aklejor en masse i min trädgård!
29/06 01:41 at 01:41
Nu är det på tiden att även du Kerstin får en kompling av din ”meningsmotsåndare”. Även om du någon gång har åsikter som jag tycker är ända in i baljan korkade, så argumenterar du bra för din syn och oftast visar också varför du tycker som du gör. Det respekterar jag fullkomligt.
Du har dina livserfarenheter som gett dig de åsikter du har, jag har mina som gett mig ibland andra åsikter. Min grundsyn är att människor är inte dumma, det finns en historia och bakgrund till deras åsikter och jag accpeterar de flesta utom diskriminering och rasism.
29/06 01:47 at 01:47
Sangamar:
Jodå, jag studerade för Håkan (som han heter) Törnebohm de första åren av mina forskarstudier. Men han avgick med pension innan jag blev klar, så jag disputerade inte för honom.
Roligt dessutom, att du läst min nätbok och uppskattat den. Det tackar jag för.
Larry:
Tack även till dig, tycker vi omedelbart bildar en förening för inbördes beundran
02/07 10:13 at 10:13
De ledare som nu i FN:s regi mötts i Genève för att ”överlägga” om Syrien och striderna i landet är skamlösa i sitt hyckleri. De representerar i många fall de länder som sänt in legoknektar och fanatiska religiösa ”krigare” för att i slutändan ockupera Syrien. Och nu sitter dessa lögnare i Genève och är ”bekymrade över blodsutgjutelsen”. Som de själva beordrat Lögnare. Människor utan heder. Och Västs media – svenska media – förmedlar lögnerna. FN spelar med i detta blodstänkta spel. Kofi Annan är naturligtvis fullt medveten om USA:s roll i maktspelet. FN – och han – har förlorat sin heder.
I själva verket är det längesedan vi kunde tro på FN som en från Väst och USA fristående organisation. De har sedan länge accepterat nykolonialismen och USA:s erövringskrig. Beslutet i Genève om en övergångsregering – där al-Assad ”tillåts” ingå – är förmodligen en skenmanöver för att ge de kommande ockupanterna tillfälle att agera under en ny politisk taktik. Hillary Clinton deklarerar under mötet att ”al-Assad måste bort”. USA har således inte ändrat sina planer.
Ulla Johansson
02/07 10:56 at 10:56
Ulla Johansson:
Man blir bara sååååå trött. Som jag skrivit tidigare på den här bloggen, jag trodde för länge sen att jag hade förlorat alla mina illusioner. Men det det hade jag inte. Idag litar jag inte på något som en politiker säger, eller som media skriver eller rapporterar.
Till och med media som man hyst visst förtroende för, som ETC, sviker sitt ansvar helt och rapar propagandasidans lögner. Det är så ledsamt att man inte finner ord för att uttrycka vad man anser och känner.