Läser i ett, aningen ironiskt, inlägg på Lasses blogg, som handlar om Göran Persson och om hur han har låtit sig vägledas av Bibeln:

Slutligen måste man beundra Göran Perssons konjunkturteori. Den teori han själv säger sig luta mot kommer från Bibeln, närmare bestämt Moseboken där det sägs att ”först kommer sju feta år följt av sju magra år”.

Jodå vi tror att Göran Persson låtit sig vägledas av Bibeln, något han upprepat med jämna mellanrum, men samtidigt konstaterar vi att han är lika okunnig om Bibeln som han är om nationalekonomi. Berättelsen som Göran Persson syftar till är i praktiken en helt annan historia än den, som de flesta av oss som en gång fick undervisning om denna i småskolan, tror att den är.

Så här var det, enligt Bibeln
Josef hade sålts, av sina bröder, och hamnat som slav i Egypten. Där fick Farao en dröm om hur sju vackra och feta kor steg upp ur Nilen och därefter följdes de av sju fula magra kor, som åt upp de feta och så drömde han om sju fyllda ax och sju magra ax.
Josef, som hade visat sig kunna tyda drömmar, kallades till Farao för att förklara vad de här drömmarna betydde. Han förklarar då att:


Det ska komma sju år med stort överflöd i hela Egypten. Men efter dem kommer sju hungerår. så svåra att man inte skall minnas något av överflödet som var i Egypten. Hungersnöden kommer att föröda landet. (I Mose, 41; 29,30)

Farao får så rådet av Josef att spara från de feta åren för att ha något kvar att leva av under de magra åren, varvid Farao gör Josef till styresman över hela Egypten (I Mose, 41; 34-36) och ger honom i uppdrag att organisera uppläggning av förråd för de kommande hungeråren. (I Mose, 41; 41-46)
Så sätter Josef igång. Han beordrar alla att betala in en femtedel av sina skördar till Farao, ”skatter” som lagras för kommande behov. Det blev enorma förråd av detta sparande. (I Mose 41;47-49)
Därefter infaller de förutspådda sju svåra åren och Egyptens folk, men även folk från Kanaan, kommer till Josef och ber om hjälp. De första åren fick människorna köpa bröd och utsäde för de pengar de hade men missväxt och elände fortsatte:


På hela jorden var man nu utan bröd, hungersnöden var mycket svår, och både Egypten och Kanaan var nära att förgås av hunger. Genom att låta folket köpa säd samlade Josef alla pengar som fanns i Egypten och i Kanaan och förde dem till farao. När pengarna hade tagit slut i Egypten och Kanaan kom egypterna till Josef. ”Ge oss bröd”, bad de. ”Eller måste vi dö här i din åsyn bara för att vi inte har några pengar?” Då svarade Josef: ”Är pengarna slut så kom hit med er boskap. Då ger jag er bröd i utbyte”. De kom med sin boskap till Josef, och han gav dem bröd i utbyte mot hästarna, fårhjordarna, nötboskapen och åsnorna. Så försörjde han dem det året i utbyte mot all deras boskap.(I Mose 47;13-17)

Men förstås, eländesåren var inte över än, så nästa år kom folket tillbaka till Josef och bad om mer bröd. Nu hade de ingenting annat att betala med än sig själva och sina jordar:


Det enda vi kan ge dig är våra kroppar och vår jord (I Mose 47;18).
………
Då köpte Josef all jord i Egypten åt farao. Alla egypter sålde sina åkrar, eftersom hungersnöden var så svår. Jorden blev på detta sätt faraos egendom. Och överallt i hela Egypten gjorde han människorna till slavar. Prästernas jord köpte han dock inte. (I Mose 47;20-22).

Sedan den dagen fick Egyptens folk betala 1/5 till farao i arrendeavgifter, eftersom de därefter alla var faraos personliga egendom.

Berättelsen om Josef handlar alltså om hur han feodaliserade hela Egypten och gjorde farao till ägare av hela landet och till alla människorna där.

Först fick egypterna arbeta ihop nöd/reservlagret, sedan fick de betala för att få något ut från det när det började krisa. Historiens första chockterapi kanske, det där att utnyttja kriser till att författiga och förslava andra och berika sig själv och/eller överklassen.

Tänk, denna sanna version om Josef och faraos drömmar, den där berättelsen som Göran Persson refererar till då och då, den har de flesta av oss inte fått höra och man misstänker ju, som sagt, att Göran Persson inte heller har en aning om vad den i själva verket handlar om. Hade han det borde han inte med sådan självsäkerhet hänvisa till den, även om han inte är demokratisk socialist som Palme, utan bara social demokrat. Ordet demokrati får ju därmed en minst sagt underlig innebörd, omfattar Göran Persson verkligen en sådan uppfattning om vad demokrati är?
Däremot förefaller det klart att det är precis denna ”demokratisyn” som USA:s politiska ledning omfattar, som verkligen använder sig av Josefs metod gentemot andra nationer och folk, vars resurser man vill åt (se videofilmen i förra inlägget).

Hur som helst, även om Bibeln förvisso inte ger någon verkligt bra vägledning i modern kapitalistisk nationalekonomi, så nog har den här berättelsen en viss aktualitet just i dessa dagar, fast på ett annat sätt än Göran Persson sannolikt föreställer sig.

Länk:
Lasses blogg

PS kl. 11.48
Så har vi just fått besked om att antalet fuskare och arbetsovilliga ökar ytterligare framöver, när nu Volvo och flera andra företag varslar ännu fler.