Vad ska man säga om händelserna i Ukraina?
Jag får mejl från bloggbesökare som undrar varför jag inte skrivit något om händelserna i Ukraina. Ja, vad ska man säga? Faktum är att jag inte orkat skriva något, dels för att det som händer nu är så ytterst ruskigt, dels för att man skulle behöva skriva en hel bok, eller flera, för att förklara vad som sker, och vem skulle läsa det? Men här kommer några tankar, spridda sådana och tämligen osystematiska då jag inte har tid att lägga ner många timmar på att skriva just nu. Vad som kommer här kan kan komma att redigeras senare och fotnoter och länkar kommer senare:
Jag är närmast förstummad över det som händer och av det sätt på vilket media beskriver händelserna. De gör det igen! Dvs Väst med USA i spetsen fixar till oroligheter och stödjer upprorsmän, i det här fallet bl.a. nazister och fascister, i Ukraina som tar makten med hjälp av nära nog exakt samma metoder som Hitler en gång använde i Tyskland för att ta den totala makten där.
Och vi har en utrikesminister, Carl Bildt, som tillsammans med EU:s ledarskikt och USA:s, helhjärtat stödjer de krafter som med våld, hot och med hjälp av misshandel av vanliga människor som inte stödjer dem och av politiker som de ogillar, avsätter en president, som valts i allmänna val och i demokratisk ordning. Ska vi av detta dra slutsatsen att om vi ex. väljer en socialdemokratisk regering vid nästa val då kan denne person, tillsammans med USA och resten av EU, komma att stödja en nazistkupp mot denna regering? Jag hade inte ens kommit på idén att ställa denna fråga tidigare men nu förefaller den inte helt obefogad längre. Är det här någonstans hemligheten med S totala omsvängning har sin förklaring?
Våra media drar på stort med antirysk propaganda, som de fört de senaste åren dessutom, och ljuger och vinklar så man tror inte det är sant. Är man lite mer insatt i andra sidans agerande och orsakerna till detta, så inser man att detta ljugande inte handlar om ren okunnighet från journalisternas sida utan att det är medveten policy att vilseleda oss svenskar. Det går inte att förklara medias envetna val av oppositionella till intervjuer och deras systematiska bortväljande av dem som försvarar sina regeringar som ren okunnighet. Bara igår fick jag på Face Book läsa om hur en person, som försvarar Assad i Syrien och som är mot försöken att avsätta honom (ändrat 15/4) , först ombetts att delta i ett radioprogram, tror det var God morgon Sverige, men som igår fick besked att tiden, en timme, inte räckte till för hans medverkan. Det var inte första gången man hörde om sådant. I Libyen demonstrerade miljoner människor för Ghadafi, men våra journalister lyckades inte hitta en enda av dem för intervjuer. Samma sak gäller för Syrien.
Alla som har följt med lite i vad som hänt i världen de senaste fem-tio åren, och som skaffat sig information utifrån, för svenska media förvirrar bara, har kunnat konstatera att USA/EU ställer till oroligheter och kupper i land efter land, ja förstås bara i sådana länder som kallar sig socialistiska eller som inte underordnat sig IMF och Världskapitalismens diktat. Vi har också sett hur de går tillväga för att ordna dessa kupper. Till grund för kupperna ligger Gene Sharps böcker om hur man kastar av sig oönskade politiska regimer och för att hjälpa kuppmakare på traven ser NED, (New Endowment for Democracy) till att skapa ett antal oppositionella grupper i dessa stater, som får lära sig hur de ska organisera proteströrelser och dessutom bidrar USA/EU med pengar till grupperna. Bara i Ryssland hade NED 52 grupper på sin lönelista för några månader sen. Även Sverige har ”studiegrupper” i Ryssland som ska utbilda ryssarna i demokrati, som det heter. Vad skulle vi tycka om Ryssland hade sådana grupper i Sverige? När så Ryssland bestämde, för något halvår sedan, att de här grupperna skulle registrera sig som utländska agenter, skrek Västvärldens media i högan sky – fy så odemokratiskt. Inte ett ord i media om att sådana grupper inte får verka fritt i USA heller.
Just nu, och i skuggan av vad som händer i Ukraina har USA och dess anhängare, högern i Venezuela, dessutom en högerkupp på gång i Venezuela, upplagd på samma sätt som alla de andra s.k. revolutionerna. Även Venezuela är ett land som, oavsett om man begått misstag, ändå gett de allra fattigaste bättre levnadsförhållanden sedan Chavez förstatligade landets olja. Kuppmakarna på högerkanten ser till att skapa varubrist (som man gjorde i Chile också förresten) genom att kapitalägarna inte distribuerar sådana ut i landet. Missnöjet kanaliserar man sedan i demonstrationer som föder motdemonstrationer och så sätter man in prickskyttar som skjuter en del människor, även egna supporters, varvid man skyller detta dödande på regeringarna.
Hela Sverige har, precis som övriga Västvärlden matats med antirysk propaganda de senaste åren. Varför? Jo för att Putin satte P för Västs ohejade utsugning av Ryssland som Västs gullgosse Jeltsin möjliggjorde. Får vi tro Stefan Lindgren, och det gör jag, så är Putin, enligt opinionsmätningar, Europas populäraste politiske ledare men här framställs han som en förfärlig diktator.
Ryssland är ett land rikt på naturresurser som banksterna i Väst vill lägga beslag på och redan på Sovjettiden såg USA till att bygga militärbaser runt alla Sovjets gränser. Vi fick lära oss att Sovjet när som helst kunde tänkas anfalla oss, trots att Sovjet/Ryssland varit mycket återhållsamt vad gäller militära ingrepp utanför sin egen intressesfär, som under Sovjettiden omfattade även randstaterna i Väst. När Sovjet så föll samman passade ett antal av dessa stater på att göra sig fria, och detta utan att Sovjet ingrep militärt mot dem. Dock avtalades mellan USA-Ryssland 1994 om att dessa randstater. Baltiska staterna etc. inte skulle tas upp i Nato och att USA/Nato inte skulle upprätta några militärbaser i de här länderna. Det dröjde inte så länge förrän Väst började plocka in de här staterna i Nato, som bildades efter andra världskriget för att försvara Väst mot Sovjet, åtminstone var detta vad man sade då.
När Sovjet föll samman borde man rimligen ha lagt ner Nato på samma sätt som Ryssland lade ner Warszawapakten, som var Sovjets svar på Nato. Men istället började man använda Nato för att angripa och mörda oskyldiga människor i alla möjliga stater vars naturresurser Väst vill ta hand om.
Lite historia
Men Sovjet förtryckte ju sina medborgare och befolkningarna i randstaterna. Jo det gjorde de men då ska man kanske tänka lite på Sovjets/Rysslands historia. Detta land hade angripits och förötts, nästan totalt, två gånger under 1900-talet. Dessutom hade England m.fl. västländer bekrigat revolutionärerna i Ryssland efter revolutionen, och under flera år. Detta var den huvudsakliga orsaken till att Sovjet krävde att få behålla makten över Balticum och övriga randstater efter andra världskriget, och det var orsaken till att Sovjet lade under sig de baltiska staterna och delar av Polen, samt efter vinterkriget krävde att få hyra delar av Finland för en viss tid. Man ville kunna möta aggressioner från Väst utanför Sovjet och man visste ex. att stora delar av Baltstaterna var tyskvänliga. Hitler hade ju hela tiden förklarat hur han tänkte förgöra kommunismen så Stalin väntade bara på angreppet från honom, även om anfallet kom totalt överraskande för Stalin så småningom. Västvärlden gjorde sammalunda och gav efter för Hitler gång på gång just för att man ville att Hitler och Stalin skulle kriga sönder sig mot varanda. Sen gjorde Hitler något helt annat, attackerade och invaderade ett antal Västeuropeiska stater istället. Inte vad man hade förväntat sig i Väst, men det gav Sovjet en viss respit under vilken man började rusta upp.
Vad de flesta svenskar inte vet är att antalet dödade av tyskarna på Västfronten och i de ockuperade länderna där var mycket litet i förhållande till alla de liv Sovjet sen fick sätta till, efter att Hitler attackerat även Sovjet.
Visst, det var inte trevligt för randstaterna bakom den s.k. järnridån och man kunde ju ha önskat sig en annan politik under denna tid, men dels hade balterna sig själva att skylla, dels var åtgärderna inte svåra att förstå, om man tänker sig in i säkerhetstänkandet från Sovjets sida. Det var helt enkelt Sovjets ”aldrig-mer-resonemang”.
Så, varför Ukraina nu? Jag tror att USA skred till verket där nu som en hämnd för att Ryssland och Kina lade in sitt veto mot ett regelrätt Natolett bombkrig mot Syrien. USA har ju talat om för Ryssland att detta stöd för Syrien skulle komma att kosta dem och även gentemot Kina demonstrerar man i farvattnen utanför detta land. Men man har hela tiden haft planer på att försvaga Ryssland med siktet på att kunna lägga vantarna på Rysslands resurser. Det var bara en tidsfråga innan man gjorde detta försök. Nu tänker man sig alltså kunna försvaga Ryssland med kuppen i Ukraina och hoppas förstås att Ryssland ska förlora sina flottbaser på Krim vid Svarta havet.
/Kerstin
Länkar: (OBS. jag garanterar inte att artiklarna är pålitliga.)
– Footprints of the US State Department, Chronology of the Ukrainian Coup, Renee Parsons, counterpunch.org 5/3 2014
– Agents of Destabilization. Washington Seeks Regime Change in Venezuela
by Garry Leech, counterpunch 4/3 2014
– THE GRASSROOTS TAKEOVER TECHNIQUE « Color revolution » fails in Iran, Thierry Meissan, Voltairenet. org 27/7 2009
– USA och EU provocerade fram krisen, Nyhetsbanken 3/6 2014
– Så genomfördes statskuppen, Proletären 25/2 2014
– Neo-Fascist Ukrainian insurgents attack a bus with Russian civilians near Cherkassy, The Vineyard of the Saker 6/3 2014
– Monstruöst hyckleri om Ukraina, 5/3 2014, En bra artikel av Åsa Lindeborg i AB
– Russia, Crimea and the Consequences of NATO Policy, Ukrainian Hangovers, Jeffrey Sommers and Michael Hudson, counterpunch 3/3 2014(citat: The fact that an empire stretching over a dozen time zones that included hundreds of ethnic groups with concrete historical and contemporary grievances with each other broke up without a bloodbath is nothing short of a miraculous….So Russia had vital security concerns that could only be met by assurances that NATO would not move into the Warsaw Pact states, where so much Soviet blood had been shed in World War II. President George H. W. Bush (#41) made assurances that if the Soviets were to dissolve the Warsaw Pact, Russia must be assured that the NATO would not fill the vacuum. But his successor, Bill Clinton, broke this promise by quickly taking the former Warsaw Pact states into NATO, and then moved into territory formerly occupied and incorporated into the USSR with the Baltics.)
– Shocking! Ukraine nationalist leader calls on ’most wanted’ terrorist Umanov who is responsible for Volgograd terrorist attacks, to act against Russ
– Groups with US government, documents show, pandodaily 28/2 2014
– Ukraine crisis: bugged call reveals conspiracy theory about Kiev snipers. The Guardian 5/3 2014
– Ukraina, fascismen och Carl Bildt, Stjernfeldt 5/3 2014
– Bildt får skarp kritik för Quisling-tweet, AB 5/3 2014
– Ukraina. Ett storpolitiskt spel. Mer skrämmande än man kan ana! Eaqhan Visioner & Dagsedlar 5/3 2014
– Makten växer ut ur våra gevärspipor, säger Ukrainas nynazister, FIB Kulturfront 4/3 2014
– Många fascister i Ukrainas regering, Proletären 4/3 2014
– Coming Soon to Ukraine. American Hypocrisy on International Law, Curtis FJ Doebbler, counterpunch.org 6/3 2014
– Propaganda Rules the News. Ukraine Through the Fog of the Presstitutes, Paul Craig Roberts, counterpunch 6/3 2014
– Not Funny, But it’s Still Hard Not to Laugh. How Can the US Accuse Russia of Violating International Law? Dave Lindorff, counterpunch 4/3 2014
– Okunnighet om nazismen i Ukraina, Maj Wechselman, AB 7/3 2014
– 35 Countries Where the U.S. Has Supported Fascists, Drug Lords and Terrorists, Nicolas J.S. Davies, Alter Net 4/3 2014
– Ukraine signs $10 billion shale gas deal with Chevron, The Internet Post 7/3 2014
En påminnelse om ett annat USA-krig, apropå att bryta mot internationell lag:
– ”Döda allt som rör sig” – Den osminkade sanningen om kriget i Vietnam, Romelsjö på Jinge.se 28/2 2014
04/03 16:58 at 16:58
Instämmer i hög grad med Kerstins översikt.
Endast när det gäller en liten och i sammanhanget mindre viktig bisats om Englands krigande mot bolshevikerna vill jag göra ett tillägg. England Usa Frankrike Tjeckoslovakien och Japan deltog. Inget utom propagandan tyder på att England var angelägna om att besegra bolshevikerna.
Före revolutionen var den rysksvenska oljeindustrin en formidabel konkurrent till Englands och Usas oljemagnater.
Priserna sjönk och angloamerikanerna ville ha ner produktionen. Trots att de själva hade oljeanläggningar i Baku iscensatte de med hjälp av bolshevikerna anläggningarnas förstörelse och mördandet och plundrandet av Nobels medarbetare och deras familjer. Dessa bolsheviker hade angloamerikanerna under stora ansträngningar fört till makten analogt med deras senare ’revolutioner’ i andra länder som Kerstin känner till. Efter den nämnda förstörelsen minskade produktionen som väntat och priserna steg vilket var vad angloamerikanerna syftade till. Som tack för hjälpen med revolutionen överlämnade Lenin nybyggda järnvägar och ett stort industriområde där Usa bedrev offshore produktion dvs hela vinsten gick oavkortat ut ur Ryssland. Först 1926 kunde den nye ledaren Josef Stalin sätta stopp för verksamheten. Vid det laget var efterfrågan på olja ifatt och det behövdes nu högre världsproduktion. Rockefeller etablerade sig 1927 i Moskva och kunde från 1929 kontrollera halva oljerättigheterna.
04/03 17:07 at 17:07
Tack för en utmärkt redogörelse för ”händelserna” i Ukraina. Och kritiken av svenska media. Som sjunker allt djupare ner i sina lögner. Sina ”tolkningar” och desinformation. Att socialdemokratins ledare är rädda för USA (Carl Bildt) är en intressant iakttagelse. Något vi bör fundera djupt kring.
Ulla Johansson
04/03 19:47 at 19:47
Carl Bildt i rapport ang risken att Ryssland kommer att ta till våld:
”Det finns ingen anledning att inte utgå från att det inte kommer att inträffa”
04/03 20:24 at 20:24
Njae… Janukovitj förtjänar att bli avsatt. Han har drivit en stenhård åtstramnings- och utförsäljningspolitik och i samband med detta lagt beslag på statsegendom själv. Han förtjänar inget stöd. Så dom som protesterade gjorde rätt.
Sen är det en annan sak att protesterna shanghajades av mycket skumma krafter.
Detta kan bara tillskrivas den usla politiska organiseringsnivån i Ukraina. För all del, vår egen är nog inte så mycket bättre och jag känner obehag vid tanken på t.ex. ett ekonomiskt sammanbrott här. Vi skulle nog förmodligen vara ungefär lika naiva och handfallna och inte komma på nåt bättre än att hålla massmöte på ett torg. Och därmed överlämna till mer hårdföra typer att sköta organiseringen i sitt syfte.
För övrigt ska man inte dra alla västledare över en kam. Den tyska regeringen har hållit sig föredömligt neutral; de har inte råd att stöta sig med Ryssland eftersom dom får naturgas därifrån. Så här fungerar faktiskt den gamla myten om att handel gör länder fredligare mot varandra.
Även inom den svenska regeringen syns den här kluvna inställningen – Bildt mopsar mot ryssen som han är van alltifrån minktiden, medan Reinfeldt intar en mer försiktig attityd.
04/03 22:15 at 22:15
En utmärkt sammanfattning som jag till nästan 100% delar förutom Sosseadelns rädsla för folkliga protester alá Ukraina, Ryssland mfl. Socialdemokratiska adeln har för länge sedan gått höger ut, i och med att de införlivade kapitalet i sosseadeln. Glöm inte alla Bilderbergar möten med Socialdemokratiska ledare. Då är väl rädslan mer åt det förädiska hållet mot arbetarklassen i Sverige och inte rädslan för imperialistiska facistfarare som ju ingenting har att hämta hos ett folk som gett dem makt att förvalta deras pensionsfonder.
04/03 23:23 at 23:23
Jan Wiklund:
Det hjälper inte, man avsätter inte en president som är vald i demokratisk ordning. Man avsätter honom i nästa val. Avsätter man en sådan som i Ukraina, då är det en kupp och i det här fallet en kupp som inte verkar trevlig.
Och dessutom, om han har ägnat sig åt att sälja ut Ukrainska resurser och industrier och skurit ner på, ja vadå? så förstår jag inte alls varför Väst, i synnerhet USA, är så nöjda med att han avsatts, delvis av fascister. Så berätta mer i detalj vad han sålt ut och till vilka, inte minst vad han sålt till sig själv.
04/03 23:43 at 23:43
Det globala kapitalet och dess vapendragare de sk underrättelsetjänsterna KONSPIRERAR oavbrutet för att försvaga stater som försöker styra sina egna intressen. Oligarkerna inne i Ukraina är säkert sammanvävda med omvärlden och står lite på båda sidor. Att ngn som är mindre pragmatisk/övertalningsbar än Januk.. skulle ha kunnat nå makten är osannolikt. Så när Jan Wiklund beskriver Januk.. så negativt(och jag håller med) är det nog mer en avspegling av det allestädes närvarande onda väst.
Jag skrev konspirerar med stora bokstäver för jag anser att många inom vänstern skyggar för att prata om frimureri och andra typer av broderskap som nyttjas för att utmanövrera folkstyren.
När det gäller 9/11 kan man observera det märkliga fenomenet att Usas och Israels fiender inte använder sig av hänvisningar om false flag i nämnvärd omfattning trots att det borde ligga i deras intresse. Vad är det för nätverk som organiserar tystnaden och sträcker sig genom alla grupperingar?
05/03 11:13 at 11:13
Utmärkt Kerstin!
05/03 12:11 at 12:11
Vad jag förstår så är pussy riot kontrollerade av NED intressen. Kanske kan förklara en hel del…
05/03 18:31 at 18:31
Skamligt! Aberration av etik och moral! 1933 återvänder?
http://www.friatider.se/lacka-krypskyttarna-i-kiev-hyrdes-in-av-oppositionen
http://rt.com/news/estonia-confirm-leaked-tape-970/
08/03 17:52 at 17:52
För några veckor sedan flög en hädisk tanke upp i min hjärna: – Tänk om demokratin har spelat ut sin roll? Den moderna demokratin som vi känner den har ungefär 100 år på nacken. Den växte fram parallellt med industrikapitalismens blomstringstid – 1900-talet. Idag ser vi hur kapitalismen drabbas av den ena krisen efter den andra. Demokratiskt valda regeringar avsätts och ersätts av tjänstemannaministärer (Grekland, Italien). Halvfascistiska lagar antas i Spanien samtidigt som arbetslösheten når astronomiska höjder. Jag stoppar där.
I Sverige ser vi inte av mycket av denna debatt. För dem som hågar vill jag rekommendera Pål Steigans blogg. Sök på namnet på Google. Han har skrivit mycket om händelseutvecklingen i Ukraina och vad som händer i Europa och annorstädes. Hans sista inlägg handlar precis om det som jag inledde med: – Har demokratin spelat ut sin roll?
God fortsättning
Bosse
09/03 12:38 at 12:38
Bosse:
Jag är inne på samma tanke och skyller det på det faktum att våra politiker först har skänkt bort demokratin till de ekonomiska eliterna, genom att ge dem sådana mängder med pengar att de sedan har kunnat köpa upp de politiska systemen.
För många år sedan läste jag boken ”Taking the Risk out of Democracy”, av Alex Carey (död idag) som var expert på reklam och PR, och som visar hur politiker och andra kan lura människor hur mycket som helst med propaganda, vilket vi ser tydligt idag. Ovanpå detta har man skapat ett så ofantligt utbud av underhållning (bröd och skådespel för folket) att de flesta kan välja att låta sig underhållas av allt mellan himmel och jord, istället för att informera sig om vad som händer i samhället och världen.
Så ja jag tror att det vi en gång såg som demokrati och hoppades på, inte existerar längre. Delvis torde det bero på att folk inte längre engagerar sig dessutom.
09/03 16:35 at 16:35
För varje dag avslöjas Västs lömska intriger i Ukraina. I veckan blev det känt att krypskyttarna tillhörde kuppmakarna Nu avslöjas det att legoknektar tillhörande ökända Blackwater (känd för massakern av civila i Irak och Afghanistan) är i Donetsk, östra Ukraina. Snart kommer västmedia börja ljuga om ”Ryssar som mördar civila”
http://www.presstv.ir/detail/2014/03/09/353918/blackwater-members-in-ukraine/
09/03 21:59 at 21:59
Kommentaren borttagen av Kerstin.
Jag accepterar inga ramsor om en judisk världskonspiration. Den sjunger dessutom kuppmakarna i Ukraina.
10/03 15:09 at 15:09
Jag har skickat ut dessa två enkla frågor till journalister men tystnad tycks vara kompakt.Då uppstår ytterligare en fråga : Varför inget svar ?
Frågorna :
Den viktigaste frågan är varför genomföra en statskupp när fredsförhandlingarna lett till ett tidigareläggande av ett demokratiskt val ?
Vidare varför hyllade stora delar av svensk press fredsavtalet för att bara några timmar senare hylla övertagandet av makten med våld ?
10/03 23:31 at 23:31
IT:
Det var två mycket bra frågor. Jag har förstås ingen aning. Skulle jag våga mig på en gissning så skulle jag föreslå endera att någon viktig person inte ansåg att hans intressen var uppfyllda med avtalet och då gick man vidare.
Eller, de fredliga demonstranter man hade hyrt hade ingen lust att spela storfräsarnas spel. Det kanske handlade om en affär som gick alldeles galet för USA/EU, för att man inte kan styra somliga, även om man tror att man kan det.
Eller så var det USA som inte var nöjd med avtalet. Eller vad betydde Nulands ”Fuck the EU”?
Kanske får vi veta framöver, om inte förr så om sådär en 10-15 år.
11/03 08:35 at 08:35
Som sagt, bra frågor. Vi är några till som frågat oss detsamma.
Pierre Schori skriver så här om avtalet mellan regeringen och oppositionen:
”Med den erfarenhet jag har av fredsförhandlingar och avtal om eld upphör och försoningsprocesser syns denna överenskommelse, undertecknad av alla relevanta aktörer, som ett av de mest långtgående jag sett. Samtidigt fick avtalet ett ovanligt starkt stöd av omvärldens viktigaste intressenter. Att få veta orsakerna till dess försvinnande från scenen är viktigt i sig men också för kommande kriser.”
Men inte ens Schori, en av de svenskar som har mest kunskaper om utrikespolitik, har något svar. Rubriken på hans artikel är ”Vad gick fel i Ukraina?”
http://www.etc.se/debatt/vad-gick-fel-i-ukraina
11/03 08:38 at 08:38
Journalisterna svarar inte för att vi har en ”fri” media – en media som är fri att inte svara när den ertappas med att sprida lögner och propaganda.
Den som äger media äger vad som sägs. De har aldrig funnits en fri media i väst – det är ett av medias förtjänster att den lurat oss att tro det.
11/03 10:22 at 10:22
Reflekterar över den enorma dokumentation i form av videor och vittnesmål som finns tillgängliga angående brott mot grundläggande mänskliga rättigheter men som av ”någon anledning” inte fått utrymme i dom stora medierna.
Mycket grova brott har begåtts mot grundläggande mänskliga rättigheter och allt för mycket av det har “sopats under mattan” både i Ukraina och i mellanöstern och på andra platser världen över. En form av sanningskommission borde kunna ordnas i ex Stockholm likt den sk Russeltribunalen som hölls i slutet av 60-talet. Så hur driva frågan vidare ?
11/03 14:02 at 14:02
det är ju helt klart ingen skillnad vad resten av världen gör så är det egentligen USA:S fel. gamla 40-talskommunister (lyckligtvis är ni alla snart borta) som du är så förblindade av USAhat att ni försöker vrida och vända på precis allting i världen till att USA är roten till allt ont, oberoende vad nåt annat land gör. Om nu USA och Nato är ännu värre än Ryssland och Sovjet som du tycks tro, varför har då alla f.d. Östblocksländer samt baltstaterna gått med i NATO helt frivilligt? varför ser man inga massdemonstrationer för återinförandet av kommunismen? Tydligen tycks de föredra Väst framför Sovjet/Ryssland. Fakta är att Ryssland är det enda imperiet som finns kvar i Europa, de har sen 1917 bl.a. anfallit Finland, Estland, Lettland, Litauen, Azerbajdzjan, Afghanistan, gjort hela Östeuropa till kommunistiska lydstater, gått in med armén i Ungern och Tjecokslovakien och krossat frihetssträvanden, kriget iTjetjenien, Dagestan och Ingusjien på 90-talet, och Georgien 2008 m.m. m.m. Stalin tog livet av tiotals miljoner människor och är tillsammans med Hitler historiens värsta diktator, gulagarbetslägren, hemliga polisen, massdeportationer m.m. och såna som du gör precis allt för att försvara detta land och tona ner dess brott mot mänskligheten.
11/03 20:47 at 20:47
Kom ihåg, målet är Ryssland, Kina och Iran. Alltså går det ut på att destabilisera, och då hjälper inga avtal, då är det kaos som gäller – Chockdoktrinen! Spelar sedan ingen roll om det är vänster, fascister, nazister, rent kriminella, yrkesmördare (legomördare) som avlönas och står till tjänst. Kom ihåg det är USA imperialismen som är huvudaktören, inte en liten spillevink som Putin – imperalism. Vadå en flottbas i Krim? Nej Bric länderna kommer gör allt för att stå emot, till en viss gräns. Sedan är ww3 här.
14/03 00:54 at 00:54
Stolt anitkommunist har fått för sig att det bara är vänstern som kritiserar Usa för de saker som tas upp här. I själva verket har de här förekommande debattörer, oavsett om de kallar sig vänster eller inte, samsyn med rätt många skärpta och kunniga amerikaner som inte är det minsta röda utan i mångt och mycket står för helt andra värderingar än vänstern.
Det paradoxala är att en del andra delar av vänstern i Sverige har samsyn med Usas utrikespolitik och därmed med dig anitkommunist.
För att fortsätta är det fallet att bolshevikrevolutionen i avgörande grad finansierades av angloetablissemanget. Ett skäl var att den rysksvenska oljeindustrin blivit världsledande oljeproducenter och Usa och England ville tvinga ner produktionen med våld.
Sovjet var aldrig fritt från deras inflytande och de oroligheter och godtycke som förekom var en följd av omstörtande verksamhet iscensatt av dem som var i maskopi med Wall street och London. Bla försökte de hetsa Stalin att anfalla Tyskland. Englands och Usas eliter unnar inte andra folk att bygga upp sin konkurrenskraft ostört.
18/03 18:50 at 18:50
@stolt anticommunist läs följande analys om ”krisen” i Ukraina
http://www.washingtonpost.com/opinions/henry-kissinger-to-settle-the-ukraine-crisis-start-at-the-end/2014/03/05/46dad868-a496-11e3-8466-d34c451760b9_story.html
Enligt dig är Henry Kissinger också en kommunist – patetiskt att inte hålla sig till fakta!
14/04 17:28 at 17:28
Kerstin,
vad roligt att läsa att det finns folk som tänker och som inte faller som käglor för all propaganda! Mitt i prick. Jag lyckades i alla fall få in en helsidesartikel i Fria Tidningen onsdagen den 9 april på samma tema. Men de har inte länkat till den på sin webbsida och de har inte heller svarat varför de inte har gjort – efter två brev om det. Kanske ”Fria Tidningen” inte är så fri trots allt?
Så jag blev sur och lade ut texten på min blogg i stället:
kristerhakansson.blogspot.com
Ifall någon blev nyfiken.
Där finns också ett brev till Aftonbladets chefredaktör efter deras skandalösa bilaga förra söndagen där Putin framställdes som Djävulen med blodig hammare och skära på en hel sida.