Jag har försökt att maila dem, men deras kundtjänst har ingen mailadress.

Jag har försökt att ringa dem, och sagt till deras svarsrobot att jag vill tala med en människa. Då ställde de mig i kö. När jag stod där frågade deras robot om jag ville vara med i en kundenkät, då skulle de ringa upp direkt efter mitt samtal. Naturligvis svarade jag ja, jag ville ju prata med någon som var anställd på Telia. Efter ytterligare några minuter säger deras telefonsvararrobot: “Det är många som väntar. Vi kan inte ta ditt samtal. Ring senare.” Och naturligtvis ringde ingen från kundenkäten, så där fick jag inte heller någon kontakt.

Vad jag förstår så ska det gå att skriva till dem, de har en postadress. Men jag har för mig att Telia är ett företag som sysslar med telefon- och datorkommunikation. Varför ska de då vara så förbålt svåra att få tag i per telefon eller dator?

Orsaken till att jag ville mejla dem var att jag att jag fått ett mejl som utger sig för att komma från den som svarar för Telias e-postserver. Jag misstänker att det i stället är någon som vill plantera virus i min dator, men jag är inte helt säker. Kanske denna bloggs läsekrets kan hjälpa mig? Här är ett par utdrag ur mejlet, där jag har tagit bort alla adresser, så att ingen ska kunna råka illa ut för att de klickar på fel plats.

Dear user of the telia.com mailing service!

We are informing you that because of the security upgrade of the mailing service your mailbox (… ) settings were changed. In order to apply the new set of settings click on the following link: (… )

Best regards, telia.com Technical Support.

 Någon som känner igen det och vet vad det rör sig om?

/Dan Gmark