Byggföretagare och enterprenörer i full frihet
För ett år sedan, hör jag på Studio Ett, rasade byggnaden som inhyste Kölns stadsarkiv samman. Grunden gav med sig. Under huset höll man, sedan flera år, på att bygga en tunnelbana. Där hade man fått problem med grundvattnet bl.a. Så en dag öppnade sig marken under statsarkivet och huset rasade ner i ett svart hål. Människorna i byggnaden hann ut på grund av en uppmärksam vaktmästare. Även en byggnad bredvid rasade ner i underjorden. Två människor omkom.
Nu, fick vi vidare veta, har det kommit fram handlingar som visar att byggnadsfirmor hade slarvat med armeringen och sålt armeringsmaterial för egen vinning istället för att använda det för tunnelbygget, som det var ämnat för.
När min pappa bodde i Brasilien på 60-talet berättade han den då osannolika historien om hur en skyskrapa rasade i São Paolo därför att byggnadsarbetarna hade sålt armeringsjärnen istället för att armera skyskrapan ordentlig. En riktig U-landshistoria tyckte vi, och pappa berättade den just som ett exempel på hur man slarvade med allt möjligt i Brasilien. Sådant, tänkte vi, vore ju omöjligt i Sverige. Nu händer alltså samma sak i ett grannland inom EU, som vi vant oss vid att betrakta som ett under av noggrannhet och som tekniskt mycket högtstående. Varför undrar man?
Jo, staden Köln har ”avreglerats”, man har nämligen överlåtit åt byggnadsfirmorna att själva stå för kontrollen av byggandet, och av att allting byggs enligt gällande regler och säkerhetsnormer. Men att företagen skulle ha fuskat kan vi ju inte tro på för så gör ju inga företag eller entreprenörer när de äntligen får mer frihet och slipper förtryckande kontroller från den hemska staten eller kommunen.
Och inte heller har alla nyligen inrasade tak i Sverige med sådant här slarv att göra. De rasar bara för att naturen varit lite ogin i år medan den osynliga handen givetvis har byggt taken fullkomligt säkra och sköter underhållet helt perfekt.
Men allvarligt, de blir fler och fler alltså, tecknen på att det vi vant oss vid att betrakta som världens helt överlägsna kultur, den hos oss i Västvärlden, i I-världen, rutschar utför.
Nu väntar jag bara på de första hissrasen i Sverige, sedan hissar inte längre kontrolleras av ”överheten” utan kontrolleras av husägaren.
/Kerstin
Länk:
- Historiskt arkiv i Köln störtat, Studio Ett
Rekommenderas:
- Att trixa med siffror, bloggen Storstad
- Slarv med sysselsättningssiffrorna – här är listan, Alliansfritt Sverige
- Förbjudna jobb – vad menar Reinfeldt? Ett Hjärta Rött
04/03 01:40 at 01:40
Jaha så du vill hellre bo i Nordkorea.
Sådana här resultat av denna sk avreglering är ju inte bara att det livsfarligt fusk för vinnig det går ju hand i hand med den ekonomiska utarmningen som gör att folk går över denna gräns, gemensamt ansvar det sociala kapitalet utarmas när girigheten har blivit den faktiska ideologin som skall gälla.
Det är även någon som spekulerat i att det gick som det gick med WTC, för att kunna bygga dessa höga hus och med maximalt användbar yta var man tvungna att ändra byggnormerna. Iofs var konstruktionen nyskapande då med nya hissystem som gjorde den höga höjden möjlig och rekordstor andel av våningsplanen uthyrningsbara. Tidigare som i Empire State Building var all bärande stålkonstruktion och hisschakt inklätt med betong eller tegel, i WTC använde man gipsskivor som brandisolering. När flygplanen kraschar rätt in i byggnaden far troligen gipskivor allvärdens väg och alla brandisolering är borta.
Det har ju även varit rapporter från kinas nya ekonomi, speciellt byggsektorn, minimalt med cement i ”betongen” och fusk med armeringar.
Annars har ju kineserna en något annorlunda attityd till företagsskurkar och dito offentliga tjänstemän, i mitt tycke i hårdaste laget men straffrihet är nog inte heller direkt att rekommendera.
“The Hebei Higher People’s Court upheld original verdicts for Geng Jinping for producing and selling poisonous food, and Zhang Yujun for endangering public safety. The two were sentenced to death on Jan. 22 by the Shijiazhuang Intermediate People’s Court.”
People’s Daily Online
“Death penalty handed to Zheng Xiaoyu has fully proven the will and desire of the people across China, eloquently showed the spirit of the fairness and justice of legal sanction as well as the firm resolve of the Party and the state. For corrupt officials, no matter whoever he is, what a high position he occupies and how deep he has hid himself, probes into the cases he is involved will be carried out resolutely and thoroughly, but no indulgence or soft hand will be granted to him.”
People’s Daily Online
Skall det bli ordentligt gjort måste man göra det själv. Vilket bekräftades för något år sen av en rapport från något försäkringsbolag angående den stora mängd våtrumsskador vi har här i landet, gör-det-självarna var de som orsakade minst problem.
04/03 02:11 at 02:11
lasse:
Vart vill du komma?
– Att Kina numer är en modern industristat och där händer samma sak?
– Att USA borde bygga skyskrapor som tål att stora passagerarplan far in i dem?
– Att det inte hjälper att göra det själv?
04/03 03:07 at 03:07
Kerstin, eftersom jag försöker följa med lite vad som sker i Tyskland, reagerade jag lite på Studio Etts reportage och på slutsatsen byggkontrollen är avreglerad.
Byggherren är Kölner Verkehrsbetriebe(KVB), som är ett offentligt företag. Detta har i sin tur köpt själv jobbet av bla koncernen Bilfinger Berger.
Det jag uppfattar som diskussionen är faktumet att byggherren också är ansvarig för kontrollen. ”Es könne nicht sein, dass ein Bauherr gleichzeitig die Bauaufsicht übernehme.” Klippt från Der Spiegel.
Jag kan inte hitta någonstans att byggherren har överlåtit kontrollen till Bilfinger, men heller inget som emotsäger de.
Däremot så kritiseras KVB hårt av den politiska ledningen i Köln för att inte ha reagerat tillräckligt kraftfullt på de grundvattenproblem som upptäcktes några veckor innan raset.
I bakgrunden är det naturligtvis en ansvarsfråga som kommer diskuteras i domstol och de olika parterna kommer att skylla ifrån sig.
Förfalskade protokoll, stölder och byggfusk förkommer på alla byggplatser därför är det så viktigt att kontrollen utförs av någon så oberoende part som möjligt.
Det är ett systemfel när någon skall kontrollera sig själv, där har du en rackarnas bra poäng
04/03 04:12 at 04:12
Larry:
OK, erkänns att jag litade på reportrarna i Studio Ett, och det borde jag kanske inte göra. Och det var inte heller helt klart, i programmet, exakt vilka som hade sålt armeringsjärn istället för att sätta in det bygget, om det var huvudansvarig byggfirma eller entreprenörer, för jag gissar att man har sådana även i Tyskland.
Vad gäller beställarens ansvar, så kan ju ingen som inte har kompetens att kontrollera klara den saken. Man kan inte, om man är förnuftig, kräva av en person som köper ett hus, att den ska kunna kontrollera att byggnormer och säkerhetsregler följs. Det måste finnas experter som kontrollerar den saken, och som du också anser, de ska vara oberoende.
Men sedan har vi ju en hel del sådana sjuka kontrollsystem själva, även i statlig regi, som exempelvis att polisen kontrollerar polisen, vilket är skandal.
04/03 09:09 at 09:09
System med ”självsanering” av branscher med stora pengar och misstänkta oarter skall man se upp med. Då blir det snarare att de högt uppsatta skurkarna täcker upp för sig själv, möjligen offrar någon mindre figur för att visa sin goda vilja, allt medan storfifflet kan fortsätta i godan ro.
04/03 10:54 at 10:54
En vinter med lite snö och massor med fuskbyggen uppdagas. Enligt byggnorm skall tak tåla en meter vindpackad snö per kvadratmeter. En skola som rasade hade sina takstolar vilande på en 2-tum-4 _spikad på väggen_. Man behöver inte vara snickare för att inse att detta inte kommer att fungera.
Tack vare riktigt varma och snöfattiga vintrar har det klarat sig i några år. Men nu när det är en vinter med snö rasar förstås många fuskbyggen. Och ansvar? Det har ingen. I vanlig nyliberal ordning är det många bolag inblandade, flera har antagligen redan gått i konkurs. Så karusellen kommer fortsätta, vänj er vid ihoprasade byggnader om det skulle råka snöa på vintern!
04/03 12:44 at 12:44
Läste jag inte för några veckor sedan om en hiss som störtat i Sverige?
När bilprovningen snart blir utsatt för privat konkurrens blir det säkert lättare att få igenom bilen, men ska det ses som en för- eller nackdel? Det beror väl på hur ny bil man har?
04/03 14:46 at 14:46
Björn Nilsson:
Problemet med de system du talar om är ju att de blir fler och fler, just pga den käcka nyliberala ekonomiska politiken. Den både inbjuder och möjliggör för sådana företag att ruffla och stjäla, i synnerhet inom offentlig sektor där man försöker både leka affär och bedriva verksamheterna i enlighet med företagsekonomiska principer. Nu har jag lärt mig ordet för detta dessutom: ”public management”.
Lasse Strömberg:
En liten sökning på Google ger vid handen att sex personer har dött och vid 20 hissolyckor har människor skadats allvarligt, de senaste 10 åren.
Mer än 10% av drygt 120.000 hissar är inte besiktigade sägs på svt.
Detta har gått mig förbi men med tanke på att man ”avreglerade” hisskontrollerandet för några år sedan, dvs lade ansvaret för besiktigandet på husägarna själva, kan vi nog förvänta oss ett ökande antal hissolyckor framöver. Visst är det konstigt, eftersom allting skulle bli så fantastiskt bra bara vi alla blir friare och staten inte lägger sig i så mycket.
Men det är klart, friheten måste ju ha sitt pris, framför allt måste vanliga människor betala priset för de rika eliternas frihet.
04/03 16:11 at 16:11
Kerstin: New public management ska det vara.
Här har norska For Velferdsstaten lagt in en massa artiklar om detta: http://www.velferdsstaten.no/tema/offentlig-styring/
04/03 17:29 at 17:29
Kerstin, det är fullt med spekulationer på gång om vem eller vilka som är skyldiga till huset som försvann. Av programmet fick jag intrycket av att några av dessa spekulationer var fakta.
Jag har inget problem med att en byggherre är ansvarig för att normer följs, men han riskerar sitta på två stolar och det är lätt att göra genvägar. UTFÖRANDET av kontrollen angående säkerhet och byggnormer skall däremot görasvakas av någon som om möjligt är oberoende av byggherren. Tyvärr så betalar byggherrne denna kontrollinstans på ett eller annat sätt, så helt oberoende blir det inte. Byggherren kan självklart kontrollera att han i övrigt får vad han har beställt av entreprenören. Färger, mattor och liknande som är oviktiga för säkerheten.
Kontroll för säkerhet och normer bör (som jag ser det) göras av en allmän funktion. Om byggherren också är ett allmänt företag är vi tillbaka till ruta ett.
Alltså kontroll av säkerhet och normer skall göras av ett offentligt företag och byggandet och byggherrar skall inte ha någon koppling till det offentliga. Nästa problem blir korrumption. Det finns troligen inte en enda kontrollör som inte mottagit en bjudmiddag eller blivit bestucken. Orsaken är lätt att förstå. I det korrumperade tyska affärslivet skulle jag inte bli förvånad om man hittar mutor och kooumption i denna tragiska händelse.
Ev stölder av armeringsjärn och liknande är struntprat. Säkerligen kan sådant ha skett, men det är att flytta fokus på det riktiga problemet.
Lasse, privatisering av bilproving kan gå åt flear håll. En av mina vänner som bott i Japan (där kontrollen är privat) menar att där är det status att äga en bil som är äldre än tre år. Orsaken är att då skall den besiktigas och den privata firman hittar så många fel på bilarna att de flesta inte har råd att fixa utan köper en ny bil. Den gamla exporteras. En som har en gammal bil är alltså förmögem, annars skulle han inte ha råd att fixa sina anmärkningar
04/03 17:54 at 17:54
Jan Wiklund:
Se där, jag hade inte lärt mig rätt :-(.
Larry:
Jo. och somliga afrikaner tycker att kogödsel är den perfekta hårparfymen.
Det handlar inte om andra kulturer här, utan om den kapitalilstiska, västerländska. Det är inte riktigt den man utvecklat i Japan – fast många tror det.
04/03 18:23 at 18:23
Larry:
Då är det tur att jag har en 16 år gammal SAAB som går igenom besiktningen varje år utan anmärkning. Jo, förresten, en gång fick jag anmärkning på att en lampa i ett bakljus var trasig…
Men vad händer om det blir konkurrens på besiktningsjobbet? Måste jag byta bil då?
04/03 19:04 at 19:04
Lasse Strömberg
Då få du börja med dusörer till bilprovaren.
04/03 19:33 at 19:33
Lasse, hur mycket får du betala för få så bra resultat?
Skojar bara, men även inom Bilprovning fanns och kanske finns det folk som är mottagliga för dusörer.
Konkurrens på bilbesiktningsjobb? Jag vet för lite för att ha en definitv uppfattning, men Japan-upplägget gillar jag inte.
Behåll du din SAAB, när den är 30 år slipper du vägskatten