Maciej Zaremba skriver en serie i DN igen
Jag är ingen beundrare av Macej Zaremba, för att uttrycka det med exakt det understatement som han kritiserar medel- och överklassen för i sin senaste artikel i DN (den enda kritik jag är överens med honom om), så alltså: Jag anser att Zaremba är ute och cyklar ganska ofta, eller ännu klarare, att han alltsom oftast inte vet vad han talar om. Han har skrivit den ena artikelserien efter den andra i DN som egentligen bara har ett tema, att anklaga socialdemokratin och välfärdsstaten för alla nya och gamla samhällsproblem, ja för allt ont som tänkas kan.
Nu skriver han om rättsväsendet och om modern rättshistoria i DN, en ny artikelserie, förstår man, varav jag tagit del av den första artiklen. Som vanligt är det mesta han skriver alldeles obegripligt och logiken oklar.
Vi får exempelvis veta att 60-talet var ett underligt decennium (vilket han vet som kom till Sverige från Polen 1969), och då, skriver han, kom svenska staten att fatta beslut som var fullkomligt galna:
DEN 21 NOVEMBER 1962 skrev nämligen riksdagen historia. Som den första – och hittills enda staten i världen (om man inte räknar Grönland för ett rike) tog Sverige avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina gärningar. Det är den moralfilosofiska innebörden. Det praktiska steget bestod i att de folkvalda upphävde följande rättsprincip.
”Ej må någon fällas till ansvar för gärning, som han begår under inflytande av sinnessjukdom eller annan själslig abnormitet av så djupgående natur, att den måste anses jämställd med sinnesjukdom.
Har någon utan eget vållande tillfälligt råkat i sådant tillstånd, att han är från sina sinnens bruk, må straff ej heller ådömas för gärning, som han i det tillståndet begår”.
Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 1965 och stadgade att sinnesjuka, förvirrade och dementa skall rannsakas och dömas som alla andra. Först när deras skuld var bevisad skulle domstolen avgöra om de var så sjuka att de inte fick skickas i fängelse.
Som vi skall se fick denna reform väldiga konsekvenser. Somliga av dess följder sover i parkerna, andra gör våra gator osäkra. Ännu andra sitter i fängelse fast deras förstånd knappt klarar av klockan. Det kunde man kanske inte förutse med det samma. Men redan från början borde det stått klart att denna reform kommer att förändra betydelsen av begreppet ”ansvar”. Det måste tänjas ordentligt om det skall bli möjligt att fälla otillräkneliga skyldiga till vad de gjort.
Nu har jag lite svårt att följa den här tankegången, men det kanske beror på att jag inte är speciellt insatt i lag och rätt på området eller i vår moderna rättshistoria. För mig förefaller nämligen Zarembas slutsats ovan vara självmotsägande: Menar han att även mentalt sjuka är ansvariga för sina handlingar (och då bör de ju dömas till fängelse) eller menar han att de inte är det (och bör sättas in för psykvård)? Eller på vad sätt fråntog den lag som tillkom 1965, den mentalsjuke hans moraliska ansvar i förhållande till den princip Zaremba tydligen anser mer förnuftig (den som står inom citationstecken ovan)? För att inte tala om sista stycket ovan, vad menar mannen egentligen? Tillsammantaget är det här rena rappakaljan.
Att rättssystemet stipulerar att en persons skuld ska fastställas innan påföljd utdöms, vare sig denna består i ett vanligt fängelsestraff eller i att man låser in personen för psykiatrisk vård, förefaller i alla fall inte mig vara en alldeles galen tanke. Eller menar Zaremba att man ska bura in folk så fort de är mentalt sjuka, att alla som är det är livsfarliga för sin omgivning och bör låsas in på stängda anstalter? Om inte, hur menar han att man avgör vilka som är farliga av de mentalt sjuka? Ska det avgöras på blotta misstanken att han/hon har begått en handling som skulle anses kriminell om den begåtts av en person som är vid sina sinnens fulla bruk? Och var och av och vem ska avgörandet om farligheten tas?
Jag är som sagt inte speciellt väl bevandrad i juridiken på området jag minns bara från min ungdom att de flesta som ställdes inför domstol inte ville få stämpeln psykiskt sjuk i samband med att de hade begått ett brott, eftersom det innebar att de kunde buras in på mentalsjukhus utan tidsbegränsning, att samhället och rättssystemet alltså lade över på psykiatrikerna att besluta när den som begått ett brott var så frisk att han eller hon kunde skrivas ut. Vid fängelsestraff visste de däremot hur länge de skulle sitta inlåsta.
Hur som helst, Zarembas artikel tycks i slutänden handla om att påföljderna blir godtyckliga med den lag (som socialdemokraterna införde) som, enligt honom, fråntar de mentalt sjuka det moraliska ansvaret för deras handlingar, och som förklarar att de kan dömas, till endera fängelse, om de är friska, eller till psykvård, om de är mentalt sjuka, och att han upprörs över den saken.
Jag håller förstås med honom om att godtycklighet alltid är förkastligt, i synnerhet när det gäller samhälleliga åtgärder eller bestraffningar. Dock undrar jag hur han tänker sig att påföljderna skulle bli säkrare och mindre godtyckliga om en persons mentala tillstånd bedöms innan hans eventuella skuld till ett dåd fastställts och om han samtidigt är moraliskt ansvarig men inte bör ställas till svars för sitt dåd?
Risken förefaller uppenbar att personer skulle låsas in för sluten vård utan orsak alls, nämligen om de inte var skyldiga till det dåd de misstänks för, eller bara för att någon anser att de borde låsas in så där i största allmänhet. Det vore inte speciellt mycket mer rättssäkert tycker man. Dessutom har det gått till på precis det senare sättet också, med hjälp av tvåläkarintyg.
Jag håller alltså också med Zaremba om att det här är ett problem och dessutom ett svårt sådant, men Zaremba blandar ihop saker här.
Det faktum att vi inte längre har så många mentalsjukhus att lägga in folk på och inte heller anses ha resurser att hjälpa alla dem som behöver hjälp, leder till orimliga konsekvenser, som att psykiskt sjuka just bara skickas hem med en burk piller. Detta, i sin tur, leder till att fler mentalt sjuka, eller läkemedelsskadade, begår hemska dåd ibland. Men slutsatsen man bör dra är inte att socialdemokraterna tog ifrån de mentalt sjuka deras moraliska ansvar, eller vad det nu var de tog ifrån dem enligt Zaremba, så att godtyckligheten kunde börja regera. Slutsatsen är istället precis den Zaremba inte vill dra, att besparingar och nedskärningar i offentlig sektor, i kombination med en allvarlig övertro på läkarnas försäkran om att man nu har så effektiva mediciner (SSRI och sånt) har skapat problemen. Men just nedskärning av offentlig sektor har varit ett konservativt och liberalt önskemål så länge jag levt.
Zarembas försök att vrida till vartenda samhällsproblem så att skulden läggs på socialdemokratiska regeringar och på välfärdsssamhället är närmast patetiskt. Så hänger hans skriverier inte ihop heller, varken det här resonemanget eller hans så omtalade resonemang kring sterilisieringarna.
Länkar:
– DN, Zarembas artikel
– Wikipedia om Zaremba
05/01 11:20 at 11:20
Det här inlägget kanske inte kommer att handla om ansvar, men väl kanske om vad som är opportunt att torgföra idag och vad det kanske tyder på och leder ännu mer till?
Jag tänker på välfärdsstatens nedmontering och hur den motiveras… Och om det Anja skrev om trygghetsnarkomani i ditt inlägg ”Några videofilmer om SSRI och antipsykotiska preparat”:
”det förakt för sina patienter som David Eberhard visar prov på. Han menar på allvar att trygghet är roten till allt ont. Att trygghet är vad som bryter ner oss människor och trauman stärker oss /…/jag tror det var mycket så här man såg på människor förr – de starkaste överlever, de som inte hänger med i de starkas rejs har inget värde, har inget existensberättigande och de behöver man inte bry sig om. Ett sätt att visa att man tillhör dom starka är att inte reagera med känslor på omvärlden. Känslor betraktas per defintion som något suspekt och sjukt. Och med den synen blir det självklart att man behöver medicin mot känslor – utan urskiljning.”
Idag är det så inne att prata om valfrihet och individens frihet… Men det slog mig, och jag var tvungen att slå upp det i en bok jag har, att i medberoenderörelsen menar man att att inte ha några beroendebehov alls (som slog mig kanske kan ses idag i tendenserna att vara sig själv nog, jag behöver ingen annan, är helt självständig och oberoende. Inga beroendebehov kans också/kommer av rädslan för närhet och för att skydda sig mot att bli sviken besviken, vilket kan ha nog så goda grunder?) är minst lika illa som att ha överdrivna beroendebehov (alltså den påstådda trygghetsnarkomanin. Men har man överdrivna beroende/trygghetsbehov har det ju också en orsak och beror inte på ett övermått av trygghet, tror jag! Vilken korkad läkare!!).
Men dylika åsikter är ju helt opportuna att uttrycka idag, arrogant, cyniskt och ganska auktoritärt!
Jag funderar om det sundaste samhället (skapat av de friskaste individerna) vore ett där BÅDE enskilda ”jag” fick existera SAMTIDIGT med ”vi:n”!!?? Att det bl.a. bedrevs en politik där var och en av oss respekterades som enskilda jag, men att det OCKSÅ fanns ”vi:n” av olika slag, på olika nivåer (i familjen redan, men sedan också på arbetsplatser, på högre nivåer, ända upp till de högsta), ett gemensamt ansvarstagande för varandra, också.
Helle Klein skriver i sin ledare 25 dec. 2006, sid. http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,961636,00.html:
”Det politiska projektet för 2000-talet måste bli inkluderande i stället för exkluderande. Samhället som samhälle, det vill säga en gemensam angelägenhet, måste återupprättas.
Den moderna ensamheten behöver en motkraft – visionen om en ”ny gemenskap” ett skapande av ett ”vi” som inte förtrycker något ”jag” och aldrig bygger murar mot ett ”de”.”
Och ja, som du var inne på: vad kan maktlöshet leda till?? Vad leder den till? (men då är det ju bara att inrätta fler fängelser, tillsätta fler poliser och psykiatriska kliniker, så vi respektabla, hårt jobbande, skötsamma skyddas)?
Owe Wikström skriver i ”Sonjas godhet” om att ”I vår kultur betonas den enskildes framgång och lycka. Förr var medkänsla och omsorg ett ideal. Det sågs som ett tecken på mänsklig mognad att kunna flytta fokus bort från den egna tillfredsställelsen till att även låta den gälla andra”.
Och jag tror att det fortfarande är ett tecken på mognad; att också se till andra och det gemensamma. Och att om det orgnaiseras gemensamt också blir billigare…
Han skriver också att ”Dold bakom denna framgångsmyt finns tanken att det är individens eget fel om han/hon är olycklig eller misslyckas.”
Han menar också att individualismen bortser från strukturella eller politiska faktorer bakom vilsenhet /…/ för att inte tala om behovet av gemensamma krafter för förändring”.
Individualismen har lett till en ökad ensamhet, som späder på självständighetsbehoven och mig-själv-nog-tendenser!?
Han skriver att det är som om svaghet och bräcklighet har börjat likställas med dumhet. ”Istället för gemensam kamp, opposition och resning vänder nog många sin besvikelse inåt.” Wikström menar att lösningen på gigantiska sociala problem, brist på jämlikhet och politiska frågor har individualiserats.
Och ansvaret vilar allt tyngre på enskilda… de bör skämmas ögonen ur sig??
”Det finns även en kulturellt skapad blindhet inför social nedmontering, ett tydligt ignorerande av det gemensamma ansvaret för svaga eller gamla. Ibland ersätts det av hurtigt prat om det goda entreprenörskapet eller att ’folk får väl rycka upp sig’ eller ’ta tag i sitt liv’ – just det som dessa människor inte förmår.” Han kallar detta en populärkulturell individualistisk retorik.
Och till slut, kvinnor är dubbelt så benägna att utveckla depressioner än män. Män är mer benägna att maskera depression med drogmissbruk (alkohol), vrede och våld och mindre benägna att söka hjälp. Svaghets- och starkidealen… Förakt för svaghet… Och depression kommer ur tidiga skadliga barndomserfarenheter konstaterar man i en stor studie på närmare 18 000 personer i USA.
Hur man sedan handskas med det är en annan fråga, men däremot: kan man förebygga dylikt? Genom att barn respekteras och aktas! (jag tror inte på de nyauktoritära trendenserna).
05/01 16:46 at 16:46
Jag fattar inte heller. Vad menar karln?
”Som den första – och hittills enda staten i världen (om man inte räknar Grönland för ett rike) tog Sverige avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina gärningar. Det är den moralfilosofiska innebörden. Det praktiska steget bestod i att de folkvalda upphävde följande rättsprincip.”
Alltså att ”Ej må någon fällas till ansvar för gärning, som han begår under inflytande av sinnessjukdom…”?
Om man nu upphäver den principen – hur kan man samtidigt ta avstånd från att människor är moraliskt ansvariga? Bör människor, alla människor, vara moraliskt ansvariga? Men felet tycks ju vara att de inte omedelbart ses som sinnessjuka och därmed moraliskt oansvariga. Är inte sinnessjukdom att vara moraliskt oansvarig?
Äh, jag är för dum. Jag hänger inte med. Det gör inte så mycket eftersom jag också tycker att Zaremba är blahablaha. Det är bara lite irriterande att inte ens förstå vad det är han vill ha sagt. Det gör man kanske om man läser hela artikeln, men det orkar inte jag nu. Trevlig helg!
05/01 19:09 at 19:09
Marie:
Tack för din tänkvärda kommentar. Har väl ingenting att invända
Ia:
Jag läste hela, och har läst hans tidigare artiklar och det är ganska klart att de alltid handlar om att fördöma välfärdsstaten och socialdemokratin.
05/01 20:08 at 20:08
”…tog Sverige avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina gärningar.”
Innebörd: Sverige tog avstånd från principen att en människa är ansvarig för sina handlingar om och endast om denne handlat med uppsåt och vilje och med förståndet intakt.
Är man sinnessjuk kan man nämligen inte ha ett moraliskt ansvar. Den nya lagen föreskriver således att alla är att betrakta som brottslingar, d.v.s. att den moraliska förevändningen för ett brott inte ska prövas, bara det faktiska förloppet. Har man fått en hjärntumör och på grund av det slår ihjäl någon prövas inte det moraliska ansvaret; domstolen prövar bara om denne har eller inte har haft ihjäl någon.
Denna princip kvarstår än idag, och det verkar inte som moderattanten i päls tänker ändra på det.
06/01 04:48 at 04:48
Bloggelito:
Jag har lite svårt för att se vad som är upprörande i att man först tar reda på om en människa har gjort sigh skyldig till en olaglig handling, innan man bestämmer sig för om personen ska sys in på psyket eller inte.
Menar Zaremba, enligt dig, att mentalt sjuka människor ska man bara sy in på mentalsjukhus oavsett vad de gör för att de har moraliskt ansvar för vad de gör (vilket han säger att de har när han påstår att vår lagstiftning frånkänner dem sådant), eller menar han det rakt motsatta att dem ska man inte sy in någonstans, men då frånkänner man dem ju moraliskt ansvar.
Du som begriper kan ju förklara det här.
06/01 05:48 at 05:48
Antag att du får en hjärntumör. Är vi överens om att du själv inte kan råda över att du får en hjärntumör?
En person som får en hjärntumör kan få sin hjärnaktivitet förändrad i olika grad. När en sådan person blir ett monster och plötsligt börjar mörda personer han tidigare älskat, är det då denna person som mördar eller är det ett resultat av sjukdom? Finns ett moraliskt ansvar här, eller är det en fin person som är ett offer för en sjukdom?
Om det är en sjukdom kan man rätta till det. Men tack vare Sveriges ofantligt rubbade lagstiftning kommer stämplingen ”brottsling” kvarstå hos den sjuke person som under inflytande av en stor hjärntumör mördade en annan person. Är detta rimligt?
För att begå ett brott krävs ett uppsåt. Vilket uppsåt har en person vars hjärnaktivitet är rubbad? Hur kan man ”göra sig skyldig” till ett brott under sådana omständigheter?
Är du en sådan hemsk människa eller är detta det vanliga försvaret in absurdum för vänsterns alla påhitt?
Kom det ihåg, att nästa gång kan det vara DU som drabbas, först av sjukdom, därefter av samhällets blodtörst att vilja straffa dig dubbelt upp.
06/01 06:07 at 06:07
Bloggelito:
Hrm – du förstår nog inte heller det här, för då skulle du inse att du nu försvarar något som Zaremba tycker är felaktigt, åtminstone skriver han det i det jag citerar ovan.
Zaremba påstår nämligen där att man fråntagit de mentalsjuka deras ansvar, och att detta är fel. Så vad försvarar du? Du tycks ju anse att de mentalsjuka inte har något ansvar.
Sedan håller jag inte med dig om vad du dessutom tycks anse, att en person som mördat någon och sedan det konstaterats att han verkligen är gärningsmannen, döms till psykvård, därefter betraktas på samma sätt som den som satts in i fängelset på så där 10-20 år för ett likadant brott. Den förra tycker de flesta synd om, den senare avskyr de.
06/01 15:38 at 15:38
Nä. Zaremba använder en terminologi du inte tycks begripa. Inte ens om jag förklarar den för dig.
”tog Sverige avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina gärningar” = man struntar i om gärningen begicks under inflytande av sinnesrubbning (ty en sinnesrubbad person ÄR inte moraliskt ansvarig, alltså tog man avstånd från just den tanken att bara de som har moraliskt ansvar ska dömas).
06/01 18:42 at 18:42
Bloggelito:
Fast nu citerar du fel. Det var så här han skrev:
….tog Sverige avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina gärningar. Det är den moralfilosofiska innebörden. Det praktiska steget bestod i att de folkvalda upphävde följande rättsprincip.
“Ej må någon fällas till ansvar för gärning, som han begår under inflytande av sinnessjukdom eller annan själslig abnormitet av så djupgående natur, att den måste anses jämställd med sinnesjukdom.
Dvs Sverige tog 1965, enligt Zaremba, avstånd från principen att mentalt sjuka inte är ansvariga för sina handlingar. Det borde innebära att Sverige, enligt Zaremba, ansåg att mentalt sjuka är lika ansvariga för sina handlingar som friska personer.
Han snurrar till sitt resonemang på många sätt här, genom att i inledningen till citatet tala om människor i allmänhet och deras moraliska ansvar, för att sedan tala om mentalt sjuka och deras moraliska ansvar, och säger egentligen att i och med att man tar avstånd från att mentalt sjuka icke är ansvariga för sina gärningar, så tar man ifrån alla människor deras moraliska ansvar – därmed är resonemanget så ologiskt att det knappast går att få någon reda i det.
Nu är jag, som sagt inte helt inne i rättshistorien på området, men jag har för mig att man genom en nyligen gjord ändring idag tycks kunna flytta över dömda från psykvården till fängelserna, när de anses ha blivit så friska att de inte behöver vård längre. Då har man faktskt lagt på dem moraliskt ansvar för vad de gjorde under sinnesförvirring, under ett tillstånd då de inte kunde vara ansvariga för sina handlingar alltså – och det är skumt.
Men detta innebär just att man lagt på dem ansvar för handlingar de utfört under mental icke-tillräknelighet, inte att man har tagit från dem detta ansvar som Zaremba inleder med att hävda.
Så hur man än vänder sig är Zarembas artikel obegriplig och detta är vad mitt inlägg handlar om, inte som du tycks tro (enligt ditt förra inlägg) om mina personliga åsikter i sakfrågan.
06/01 18:58 at 18:58
// Kerstin
”Vi får exempelvis veta att 60-talet var ett underligt decennium (vilket han vet som kom till Sverige från Polen 1969)”
Kerstin, kan du utveckla vad du tycker är roligt med den kommentaren, som har en klart sarkastisk underton?
06/01 21:31 at 21:31
Adam:
Nix det tänker jag inte utveckla.
07/01 01:22 at 01:22
// Kerstin
Det är ganska klart att det finns fler undertoner i den kommentaren än sarkasm, vissa mer ”grumliga” än andra.
07/01 01:27 at 01:27
// Kerstin
Du skriver: ”Han har skrivit den ena artikelserien efter den andra i DN som egentligen bara har ett tema, att anklaga socialdemokratin och välfärdsstaten för alla nya och gamla samhällsproblem, ja för allt ont som tänkas kan.”
1) Har han verkligen anklagat socialdemokratin och välfärdsstaten för att ligga bakom allt ont, har du någon källa till det påståendet?
2) Varför ska han skriva om annat än socialdemokratin och välfärdsstaten, är det inte DN:s sak att avgöra vad man publicerar?
3) Finns det inga genomgående teman i dina egna ”skriverier”?
Trevligt förresten med en wiki-länk om Zaremba, för det är ju han detta handlar om och inte det han säger…
07/01 01:57 at 01:57
// Kerstin
”Zarembas försök att vrida till vartenda samhällsproblem så att skulden läggs på socialdemokratiska regeringar och på välfärdsssamhället är närmast patetiskt.”
Hänvisar han till någon socialdemokrat eller regering någon gång i artikelserien, eller är du bara allmänt trött på att han inte tycker som du?
07/01 03:59 at 03:59
Men snälla Adam:
Han behöver inte nämna socialdemokraterna här. För dem som kan de senaste 50 årens historia är det klart att det är socialdemokraterna Zaremba talar om, det var nämligen de som satt i regeringsposition 1962 och 1965. Jag var med redan då, som du ju vet. Just den här lagändringen minns jag inte, men däremot minns jag vilken regering vi hade då.
Jag kritiserar både höger och vänster när jag anser det befogat (att det sedan oftast är högern jag anser mig ha anledning att kritisera är en annan sak), medan Zaremba hittar de konstigaste skäl att angripa socialdemokratin,ibland rent felaktiga sådana, som i sterliseringsfrågan där han var ute och cyklade. Om han hade skäl för sin kritik vore den OK, men det har han ofta inte. I den här artikeln pratar han rent strunt. Det är hans ologiska resonemang mitt inlägg handlar om, varken om lagen eller om dess innehåll, eller om mina synpunkter på det här området. Det handlar heller inte om att jag anser att DN inte har rätt att publicera vad 17 man vill. Var skriver jag det?
Du tycks helt enkelt inte förstå vad kulturdebatt går ut på. Den går just ut på att man granskar varandras inlägg i debatter och kritiserar dem om man anser att inläggen brister, i sak eller vad gäller logiken i resonemangen.
07/01 16:35 at 16:35
Nej, när jag läser det här bättre så måste jag också säga att jag inte heller förstår ett enda smack!! Men det är för att Zaremba verkligen är ute och cyklar??? Det går inte att belägga det han vill ha fram? Helt enkelt? För att det är så orimligt?
07/01 18:44 at 18:44
Nej, Kjerstin, jag citerade inte fel. Jag citerade rätt och satte därefter likamedtecken mellan det citerade och konnotation därav. Det ”praktiska steget” är ekvivalent med det tidigare teoretiska svamlet om ”moraliskt ansvar”.
Men om man tvunget inte vill förstå kan jag inte göra så mycket mer för att belysa saken.
07/01 23:48 at 23:48
// Kerstin
Ja, just det, du är bara intresserad av ”kulturdebatt”. Är det därför du för säkerhets skull bjuder på en resumé av Zarembas tidigare ”skriverier” (prisbelönta, kan tiläggas) där du försöker få honom att framstå som om han bedriver något sorts korståg mot allt som är gott och sant, dvs socialdemokratisk politik. Ta mig fan om en sosse skulle göra något fel…
Din kommentar om Zarembas härkomst är förresten fullkomligt sublim, ungefär som när fackpampar står och skriker ”go home” till letter och menar att det är för deras skull de vill stänga bygget och sätta deras arbetsgivare i konkurs.
08/01 00:16 at 00:16
Bloggelito och Ada,:
08/01 13:06 at 13:06
Ja, det är många fler än Kerstin och andra här på bloggen som inte fattar ett dugg av vad denne man skriver, hur prisbelönt han än må vara…
Men det går helt förbi?
08/01 17:52 at 17:52
// Marie
”det är många fler än Kerstin och andra här på bloggen som inte fattar ett dugg av vad denne man skriver”
Frågan är om det gör dig klarsynt eller bara dum i huvudet?
Utan tvivel lär det faktum att han belönats med priser bara understryka hur dumma alla andra är, särskilt ”de unga”. Visserligen får man bortse från att Sveriges befolkning aldrig varit så gammal som den är idag och att den bara blir äldre och äldre för var dag. Men om teorin inte passar empirin får man anpassa empirin efter teorin. De kanske inte är dumma?
De är nog bara förda bakom ljust av en gigantisk högerkonspiration som vill knäcka facket och samtidigt lura skjortan av arbetarklassen, dvs de som har arbete och gör allt för att ingen annan ska få samma privilegium. I vilket fall,
JAG ÄR UPPRÖRD, VI MÅSTE STOPPA MACIEJ ZAREMBA NU!!!
08/01 23:37 at 23:37
Blogge Bloggelito har helt rätt.
Moral kan bara finnas om man har fri vilja.
Detta upphävdes: “Ej må någon fällas till ansvar för gärning, som han begår under inflytande av sinnessjukdom eller annan själslig abnormitet av så djupgående natur, att den måste anses jämställd med sinnesjukdom.
Vilket gjorde att samhället kunde fälla personer som utan att kunna anses göra saker av fri vilja till ex fängelse. Vilket leder till följande slutsats att Sverige tog avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina handlingar.
Ni kanske skulle öppna en filosofibok eller ngt ngn gång, detta är elementärt.
09/01 00:47 at 00:47
Patrik:
Vi laborerar här med två kategorier människor:
1: De som är ”sinnessjuka” (som man sade förr) och som inte antas ha fri vilja (antas styras av något annat), inte kan ha moraliskt ansvar alltså, varför de inte kan ställas till ansvar för sina handlingar.
2: Mentalt friska människor och som har fri vilja, som alltså då också har moraliskt ansvar och därför kan ställas till ansvar för sina handlingar.
Nu upphäver staten denna disktinktion, man tar bort skrivelsen som märker ut sinnessjuka speciellt (det avsnitt du refererar). Distinktionen kan då upphävas på två sätt med helt olika konsekvenser:
1; genom att man fråntar alla deras fria vilja, och därmed deras moraliska ansvar och anser att ingen kan ställas till ansvar
alternativt:
2: att man tillskriver alla fri vilja och därmed tillskriver alla moraliskt ansvar varför alla kan ställas till ansvar för sina handlingar.
Den lärobok i elementär moralfilosofi som säger att allt upphävande av denna distinktion måste innebära alternativ 1 och ingenting annat, skulle jag gärna vilja läsa. Så kan du ge mig en titel på boken ifråga så ska jag gräva fram den och läsa den.
10/01 01:47 at 01:47
Moral kan bara finnas om man har fri vilja, finns inte det så är det menigslöst att tala om moral.
Det Sverige gjorde var att inte göra ngn skillnad på om brott gjordes av fri vilja eller pga sjukdom mm.
Därigenom försvann moralbegreppet ur Svensk lagstiftning, när man ansåg sig kunna dömma personer som inte kan anses ansvariga för sina handlingar.
Kersin skrev
”1; genom att man fråntar alla deras fria vilja, och därmed deras moraliska ansvar och anser att ingen kan ställas till ansvar
alternativt:
2: att man tillskriver alla fri vilja och därmed tillskriver alla moraliskt ansvar varför alla kan ställas till ansvar för sina handlingar.”
Det som här hände var väl snarare ett alternativ tre. Staten anser att det finns fri vilja och därigenom moral, men det tar man ingen hansyn till ”..och stadgade att sinnesjuka, förvirrade och dementa skall rannsakas och dömas som alla andra.”
Vi talar ju enbart om lagstiftningen här, och inte om vi verkligen har fri vilja eller inte.