scenkonst

topplänk.böcker

En legend minns – trots allt

Mannen med nio liv har skrivit sina memoarer.
Eller snarare: han har berättat om sitt liv, för en gammal journalistvän – vilket gör denna memoarbok till en sammanhängande lång intervju.
Vilket fantastiskt liv han har levt – men visst kan man undra över att han fortfarande är vid liv. Läs mer

Som ett livgivande ljussken

Följande rader återfinns i Aase Bergs essäsamling Ugglan , där författaren menar att läsa poesi är ”att brytas upp, ställas övergiven”, att ”Poesi handlar om att låta sig skadas, göras illa” ”Att allt är smärta.” Plågsamma och kanske sanna ord som jag stundvis kommer att tänka på när jag läser en ny diktsvit. Läs mer

GESCHICHTE VON HIER II: KAPITULATION

Regi: Frank Abt
Scenografi och kostym: Anne Ehrlich
Dramaturgi: Meike Schmitz
Intervjuer: Dirk Schneider
Regiassistent: Maxie Oehrlein
Teknik: Dieter Galler
Ljus: Peter Grahn
Ljud: Richard Nürnberg
På scen: Anna Blomeier, Michael Gerber och Alexander Khuon (samt Athalja Haß/Emma Nielsen – en ung flicka som spelar fiol precis i början av föreställningen)

Premiär var 9 september 2010 i Box (lilla scenen) på Deutsches Theater i Berlin. Läs mer

SCHERBENPARK

Av: Alina Bronsky
Regi: Annette Kuß
Dramaturgi: Barbara Kantel
Scenografi och Kostym: Sigi Colpe
Video: Jürgen Salzmann
Ljus: Peter Grahn
Ljud: Daniel Kuhn
På scen: Katarina Dmitrieva, Varya Popovkina, Diana Zolotarova, Ruth Meyer, Matthias Neukirch, Nicolas Farah, Ilja Sorokin, Vassilissa Reznikoff, Tatjana Eurich, Andreas Knodel, Paul Mandalka

Urpremiär var 30 oktober 2010 på Deutsches Theaters lilla scen – Box. Läs mer

GESCHICHTE VON HIER II: KAPITULATION

Regi: Frank Abt
Scenografi och kostym: Anne Ehrlich
Dramaturgi: Meike Schmitz
Intervjuer: Dirk Schneider
Regiassistent: Maxie Oehrlein
Teknik: Dieter Galler
Ljus: Peter Grahn
Ljud: Richard Nürnberg
På scen: Anna Blomeier, Michael Gerber och Alexander Khuon (samt Athalja Haß/Emma Nielsen – en ung flicka som spelar fiol precis i början av föreställningen)

Premiär var 9 september 2010 i Box (lilla scenen) på Deutsches Theater i Berlin. Läs mer

ROOM SERVICE – HELP ME GET THROUGH THE NIGHT

Av: Gob Squad i samarbete med performance- och videokonstnären Elyce Semenec
Ljuddesign: Sebastian Bark, Jeff McGrory
Teknisk ledning: Lars-Egge Müggenburg
Produktion/dramaturgi: Eva Hartmann
Medverkande i denna uppsättning: Johanna Freiburg, Sean Patten, Sarah Thom och Bastian Trost

Spelades 29 och 30 oktober 2010 i samarbete med HAU på Relexa Hotel i Berlin. Premiär var 2003. Läs mer

Tre föreställningar från Italienischer Theaterherbst på Volksbühne i Berlin

En helg i slutet av oktober gästar fem teatergrupper från Italien berlinteatern Volksbühne. Det är del av ett större arrangemang – italienischer Theaterherbst (”italiensk teaterhöst”) som sex år i rad organiserats av italienska kulturinstitutet i Berlin. Årets program innehåller dessutom också en konsert och två filmer, även det på Volksbühne, en ”röstperformance” på Theater an der Parkaue – Berlins ”unga statliga teater”, och två dansföreställningar i Tanzfabrik Berlins nya lokaler i Wedding. Här handlar det alltså om de tre föreställningar som jag hade möjlighet att se på Volksbühne. Läs mer

PEACHES DOES HERSELF VON UND MIT PEACHES UND SPECIAL GUESTS

Skrivet och regiserat av: Peaches (Merrill Nisker)
Koreograferat och medregisserat av: Jeremy Wade
Scenografi: Alun Davies
Kostym: Hugo Schneider
Musikalisk ledning: Conner Rapp
Ljusdesign: Sebastian Zamponi och Anna Lienert
Dramaturgi: Eike Wittrock
Production: Anna Mülter
På scen: Peaches, Danni Daniels och Sandy Kane
Dansare: Fernando Belfiore, Emilie Combet, Lia Dimou, Marcela Donato, Assaf Hochman, Quincy Junor, Justin Kennedy, Angela Munoz Martinez
Musiker: Sweet Machine (Saskia Hahn, Conner Rapp och Mathias Brendel)

Spelades 28-31 okt 2010 på HAU 1 i Berlin Läs mer

Står vi inför ett perspektivskifte?

Universitetet är en institution med väldigt högt anseende. Om vi nöjer oss med att gå hundra år tillbaka i tiden förknippades universitetet av tradition med bildning, något som hade högt prestigevärde även om det inte särskilt ofta hade med pengar att göra. Bildning var en kulturbarriär som legitimerade tidens klassamhälle. Läs mer

Samhället förändrar även naturvetenskapen

Debatten om universitetets framtid delar gärna upp sig längs några olika stråk. I ett spår pratas det om den allt viktigare utbildningen, men kanske inte så mycket om bildning. Här flockas inte minst utbildningspolitiker. Bland humanisterna däremot tar man gärna sin utgångspunkt i frågan om bildningens framtid. Humanisterna själva känner ofta att de hamnat i strykklass och blivit nedvärderade. Sedan länge råder däremot stor tillförsikt hos medicinare och naturvetare/teknologer. De kan vara trygga i att deras verksamhet utgör modellen för vad som idag är vetenskap. Läs mer