Matt Whyman vill ge unga chansen att bearbeta våldet i samhället

[051024] När Matt Whyman kom ut med ungdomsromanen Rätt att döda, blev han anklagad för att traumatisera sina läsare. Han är brittisk barnboksförfattare och hjärtespaltsredaktör på ett tonårsmagasin. Han har skrivit en bok om barn som mördar åt knarkmaffian i Colombia.

Matt Whyman besökte årets bok- och biblioteksmässa för att prata om hur barn och unga påverkas av våldet i samhället, och vilka konsekvenser det får.

– Våld, och bilder och historier om våld, finns överallt där barn och unga finns. Det är dags att vuxna börjar inse detta. Fördelen med litteratur, jämfört med till exempel ett dataspel, är att man kan dra fram de här sakerna, plocka isär dem och se hur unga människor reagerar på dem. Om Rätt att döda hade varit en film, skulle den ironiskt nog ha haft 18-årsgräns, trots att den skildrar världen med en tolvårings ögon. Tack vare att den är i bokform blir berättelsen tillgänglig för människor i alla åldrar, säger han.

Barn som dödar
Rätt att döda handlar om två colombianska tolvåriga pojkar som värvas som mördare och utnyttjas i gängkrig mellan rivaliserande knarkhandlare. Romanen har getts ut i ett flertal länder, men kommer nog inte att ges ut i Colombia, enligt Matt Whyman. Den är för dålig reklam för landet. Berättelsen är helt verklighetsbaserad.

Matt Whyman fick idén till Rätt att döda genom alla bilder som syns i media av beväpnade barn. Han ville utforska och berätta om hur ett barn reagerar på att hålla ett vapen i sin hand. Ett barn skulle kunna förföras av detta, på grund av de känslor av makt det skulle skänka, resonerade han. Maktkänslor, som kunde fylla ut tomrummet efter allt barnet saknar i livet. Men hur skulle det kännas, frågade han sig, att få en pistol hållen av ett barn riktad mot sig?

Shorty, huvudpersonen i Rätt att döda, drömmer om ett annat liv och ser i sin pistol ett löfte om att förverkliga sina drömmar. Han blir flerfaldig mördare, men är inte särskilt ledsen för det. Matt Whyman tror inte att ett barn skulle vara det.

– Ett barn som dödat, skulle bara vara väldigt skadat. Jag har skrivit om detta som om det vore en dödlig sjukdom, som du vet att du måste lära dig att leva med och som du vet kommer att ta dig på slutet, och när den gör det, gör den det plötsligt.

Osminkat våld
Matt Whyman passar in i en ny brittisk barn- och ungdombokstrend, som inte väjer för att samhällskritiskt och osminkat hantera tillvarons mest ångestfyllda och hotfulla sidor. Men han förstod att Rätt att döda skulle kunna komma att uppfattas som kontroversiell och rentav olämplig för barn.

– Jag berättade inte om den för mitt förlag innan den var färdig. De skulle tyckt att ämnet och innehållet vore alltför våldsamt. När de väl tog del av den insåg de att den här historien är väl värd att bli läst, berättar Matt Whyman.

Trots det fick han ta bort en del av våldsskildringarna för att få romanen accepterad för publicering.
– Jag valde då att bara behålla ett fåtal av våldscenerna och att i stället göra nyckelscenen, där Shorty för första gången dödar, ännu mer chockerande.

Hjärtespaltsfarbror
En helt annan sida av Matt Whyman är att han sedan drygt tio år tillbaka arbetar som ”agony uncle”, redaktör för frågespalten på ett tonårsmagasin. När han som 24-åring erbjöds jobbet som agony uncle fanns det enbart kvinnliga dito, ”agony aunts”. Någon på tidningen hade kläckt idén att det vore smart att ha en kille som kunde svara på tjejernas frågor om hur killar tänker. ”Kommer han att göra slut om jag inte ligger med honom?” Den typen av frågor.

Matt Whyman tog jobbet på största allvar. Det har lett till att han skrivit rådgivningsböcker för tonåringar och tonårspojkar, men även för vuxna om skilsmässor och kommunikation. Därtill är han involverad i ett välgörenhetsprojekt dit unga kan vända sig för att få råd om sex, hälsa, relationer, droger. Han får cirka tusen brev i veckan från barn- och unga i Storbritannien.

– Jag har alltid försökt att vara så balanserad, tydlig och informativ som möjligt när jag ger råd. Mina egna åsikter har ingen relevans. Man måste lita på att barn och unga är kapabla att dra sina egna slutsatser om vilka beslut de bör fatta, förutsatt att de blir korrekt informerade.

När han skrev Rätt att döda försökte han ha samma utgångspunkt.
– Mitt mål var inte att provocera, utan att skriva så ärligt som möjligt om tillvaron sedd ur en tolvårig mördares ögon. Jag är övertygad om att dagens unga klarar att läsa en berättelse som skildrar verkligheten på ett öppet och sakligt sätt. Jag tror helt enkelt inte på de kritiker som hävdar att boken traumatiserat läsare. Den kritiken har för övrigt klingat av.

Barns drivkraft
Hans senaste ungdomsroman heter The Wild och är skriven i samma realistiska genre som Rätt att döda. Den handlar om två bröders ensamma kamp för överlevnad vid den miljöförgiftade Aralsjön i Ryssland.
– Både The Wild och Rätt att döda kan tyckas dystra och pessimistiska, men jag tycker att de ändå andas optimism. Vad som verkligen fascinerar mig är att barn i hur usla omständigheter de än lever, har en så oerhörd drivkraft att bli något, växa upp, lämna sitt eget avtryck på världen. Shorty i Rätt att döda satsar allt på att ta sig ur det liv han lever. Trots att han är en mördare har jag hittills inte träffat någon som inte sympatiserar med honom.

Ännu en sida av Matt Whyman är att han skriver fantasy för barn. So Below heter första boken i en trilogi om invånare i Londons tunnelbanenät. De kan göra ”street magic”, som Matt Whyman säger. Magi som inte är traditionell fantasymagi, utan verkliga bluff och trick. Boken avslöjar generöst hur de går till.
– Allt måste få ha sin tid. När jag skrivit böcker som Rätt att döda och The Wild behöver jag göra något helt annat och roligare. So Below har jag verkligen kul med när jag skriver.
Anne-Charlotte Horgby

(Artikeln har tidigare varit publicerad i tidningen Svensk Bokhandel, Bokmässeupplagan.)

Fakta om Matt Whyman
36 år, gift och nybliven fyrabarnspappa. Bor på landet i södra England.
Publicerat: Rådgivningsböcker för barn och vuxna. Hans två första skönlitterära romaner var för vuxna: Colombia Road och Man and Mouse. För unga har han skrivit Rätt att döda (Boy Kills Man 2004), The Wild (2005), som ges ut i Sverige nästa år och So Below (2005), samt Superhuman (2003).

▪ Anne-Charlotte Horgby
Dela den här artikeln: