En socialt döende stad

Detroit 2014

[141105] gentrifieringens ABC vinjettbildInte bara krig kan förstöra en storstad utan även en fallande ekonomi. Effekterna blir ungefär desamma. En promenad i Detroits centrala delar är lite som att gå i ett ingenmansland.

I Detroit finns en gammal kultur att överge industribyggnader om de blivit otidsenliga och inga köpare varit intresserade. Ekonomiskt har det funkat ändå och marken har räckt till. Det som började som små hål i landskapet har vuxit och efter den senaste krisen har övergivna hus förvandlat staden till en farsot. Stadens ekonomi har följt med i raset och 2013 begärde sig staden i konkurs.

Den starka rörelsen i stadens utveckling från en av de ekonomiskt viktigaste städerna i USA till dagens kollaps handlar om pengar och hur de rör sig i samhället. Detroit ger en bild av vilka krafter som gentrifieringen kan sätta igång. Så här kan det se ut i den gamla bilstaden ”Motown” 2014.

Detroit 2014
Michigan Building
Byggnaden är integrerad med Michigan Theater, som öppnade 1926 med drygt 4.000 åskådarplatser. Här har bland andra bröderna Marx roat sin publik. Teatern stängdes för gott 1976.

Efter stängningen hotade hyresgästerna i kontorskomplexet att flytta om inte deras behov av parkeringsplatser kunde tillgodoses. Man fann att teatern kunde byggas om till parkeringshus. Först tänkte man riva teatern för att bygga ett P-hus. Men det gick inte eftersom kontorsdelen och teatern var intimt sammanbyggda, så det fick bli ett hus i huset med fristående parkeringsdäck.

En krydda i sammanhanget är att huset är byggt på samma tomt som en gång inrymde Fords första verkstadsfabrik i ett garage. Den har senare monterats ned sten för sten och återuppbyggts i Fords stora fabrik och museum i Fords födelsestad Dearborn några mil söder om Detroit.

Detroit 2014
Michigan Central Station
Stationen var världens största järnvägsstation när den öppnade 1913, i samma område som Mexican Town. När stationen byggdes var tåget det dominerande sätt att transportera folk över långa avstånd. Stationen var samtidigt platsen för företagskontor med drygt tre tusen anställda. Med sin placering en dryg kilometer sydväst om centrala Detroit var förhoppningen att stationen skulle bli draglok för stadens vidare expansion. Efter andra världskriget fick privatbilismen en boom och resandet minskade starkt. 1988 lades stationen ned och betraktas ha ett bevarndevärde men byggnaden står idag tom i väntan på dess framtida öde.

 

Detroit 2014
Rivning
När bostadshusen övergavs stod de först kvar som öde spökstäder. Sedan har grävskoporna använts främst i de områden där tomma hus dominerat. Resultatet är att grönområdena växer. Detta område ligger några kilometer från Detroits centrum.

 

Detroit 2014
Detroit People Mover
Förarlöst spårvagnssystem ett plan över mark för lokal transport i centrala Detroit. Banan är knappt 5 kilometer lång och ger en god överblick över dessa delar. Tanken var att skapa ett modernt sätt att transportera folk i centrala delar. Banan öppnade 1987 några år innan krisen slog till på allvar. Drygt 5.000 passagerare om dagen använder transportlinjen.

 

Detroit 2014
Book Tower
En av Detroits vackraste skyskrapor, i klassicistisk stil och med koppartak på tornet, blev klar 1926 och var länge en prestigebyggnad med kontor. Skyskrapan genomgick några kriser från 1988 och försök gjordes att restaurera byggnaden. 2009 flyttade den sista hyresgästen och byggnaden står nu tom, liksom grannhuset, men Detroits ledande politiker hoppas att det ska gå att blåsa liv i byggnaden framöver.

 

Detroit 2014
Ford Piquette Plant
Fords andra fabrik – efter hantverkstillverkningen i sin första anläggning vid Michigan Theater – öppnade 1904. Här började man tillverka de första modellerna av T-Forden. Fabriken påminner en del om gamla stallar och tillverkningen skedde i dessa bås. 1910 flyttade man vidare till den nya fabriken vid Highland Park och denna fabrik såldes 1911 till biltillverkaren Studebaker. Idag är fabriken ett Ford-museum drivet av entusiaster, som även bidragit med privata bilar till samlingen.

 

Detroit 2014
Fordfabriken vid Highland Park
Fabriken startade biltillverkningen 1910 och var då världens största industrikomplex. Det var här som företaget 1913 började med tillverkning vid ett löpande band. Fabriken stängdes i början av 1970-talet och har till största delen varit tom. Lite vaga planer finns på att skapa ännu ett museum. På baksidan av anläggningen finns idag ett upplag av delar till museet. Många betraktar idag Highland Park som osäker för besökare.

 

Detroit 2014
Mexicantown
En stadsdel som fortfarande består av intakta hus men som har naggats i kanten. Stadsdelen präglas tydligt av latinamerikansk kultur. Tidigare räknades även Michigan Central Station hit, vid Ambassador Brigde som leder till Kanada på andra sidan av Detroit River.

 

Detroit 2014
Många tomma hus
Tomma hus finns överallt i Detroit. Även i villakvarteren i närheten av centrum. Vissa hus finns det hopp om att få sålda och där försöker man få dem att se bebodda ut.

 

Detroit 2014
Tomt i centrum
Mitt i centrala Detroit finns sparsamt med affärer och näringsställen. Nära kulturinrättningar som opera och idrottsarenor finns ett flämtande publiv. Folk undviker att röra sig på trottoarerna och vägarna är under förfall. Trafikflödet håller sig till de stora genomfartsavenyerna.

▪ Christer Wigerfelt

Foto: Christer Wigerfelt

Dela den här artikeln: