Omtumlande Dramatenrunda

Dramaten x 3, Uppenbarelsen, När det kommer till kritan, Oidipus och Antigone
ur När det kommer till Kritan Foto Sören Vilks

Några av Västsveriges lysande exporter till Stockholms teatrar firar nu triumfer på Dramaten. På två dygn lyckades Britt Nordberg pricka in tre nyproducerade guldkorn, Mattias Anderssons Uppenbarelsen, Andreas T Olsson i Niklas Rådströms monolog När det kommer till kritan samt Reine Brynolfsson som Oidipus. Omtumlande och imponerande. Läs mer

När samhället tar stryptag på känslorna

Kungliga operan – Fedora, Dramaten – Fäder och söner

På båda huvudstadens stora scener – Kungliga Operan och Kungliga Dramatiska Teatern – spelar samhälleliga uppror under förrförra århundradet en betydande roll för individernas känslomässiga frihet eller förlamning, i värsta fall död. Läs mer

Ensamheten hundra år senare

Teater: Gertrud – Hjalmar Söderberg

Det är en av de säregna effekterna av Anna Björks kontrollerade och stiliserade spel i rollen som Gertrud i Hjalmar Söderbergs klassiska drama, att man får en rent fysiskt påtaglig känsla av, hur en kvinna i den samhällsklassen, i den tiden, faktiskt kunde tänkas uppträda och vara. Läs mer

Backa teater sätter sina spår

Två namn, förknippade med fenomenet Backa Teater i Göteborg, är nu aktuella på andra scener. Det är dess förre och förste konstnärlige ledare Eva Bergman, som sätter upp en mycket göteborgsk Pygmalion på Göteborgs stadsteater. Det är hennes efterträdare på Backa Teater, Mattias Andersson, som på Dramaten vidgat sin undersökning av tillståndet i Sverige från hemstaden Göteborg till hela landet i föreställningen The Mental States of Sweden.  Två högst egensinniga uppsättningar. Läs mer