Det politiska spelets grymma logik – får på ADAS teater ett nytt och genomträngande språk

Fia Adler Sandblad

I kampen om den politiska makten drabbas inte minst kvinnorna och barnen. Det är vad vi dagligen upplever i de smärtsamma rapporterna från kriget i Gaza mellan Israel och Hamas och det är vad som exponeras i Fia Adler Sandblads raffinerade föreställning Agamemnon på ADAS Teater uppe på Konstepidemin, där hustru, dotter och till sist även mannen faller offer för ett spel av känslor ingen förmår tygla. Scenen är ett ytterst laddat litet utrymme, där skådespelerskan genomspelar Orestiens urgamla exponering av hämndens onda cirkel, där något som i det politiska medvetandet stelnat i det som kunde kallas en klassisk kliché, att våld föder våld, besannas men även gestaltas. Läs mer

Det som måste finnas, minnas –
Fia Adler Sandblads tredje föreställning om det förlorade moderskapet

ur föreställningen Aldrig glömd

Det är något som aldrig släpper taget, som inte skall släppa taget om man inte vill riskera bli cynisk. Efter föreställningen för jag ett långt samtal med Adler Sandblads man, som är psykolog, om födelsens dramatik och helandets gåtfulla förlopp. Hemma igen tänker jag på två filmer med islamsk anknytning jag nyligen sett: Mustang och Nawals hemlighet, båda med konvulsiva motsättningar mellan generationerna som utgångspunkt, där döttrarna desperat strävar efter frihet från århundraden av undergivenhet, förtryck och fördomar Läs mer

Mikrober sätter teatern i rörelse

Dansteater – Your Body Isn’t Just You
Vinjettbild.

Visste du att våra människokroppar består av 60 procent mikrober, det vill säga olika slags bakterier, svampar och organismer? 60 procent! Det innebär att vi är mer mikrober än vi är något annat. Och vad händer om vi bejakar dessa 60 procent och låter mikroberna leda oss? Läs mer

Förälderns ansvar gånger två

Adas musikaliska teater – Vi som bär världen
Fia Adler Sandblad

Fia Adler Sandblads senaste föreställning, Vi som bär världen, handlar om det bristande ansvaret som förälder, men bara den ena förälderns. Det är faderns frånvaro, eller obehagliga närvaro, som skärskådas, inte de dåligt förankrade beslut som kvinnorna gjort när de satt barn till världen under förhållanden som på sikt kan komma dem till skada: en våldsam far, en frånvarande far och ett oönskat faderskap. Läs mer

Mor utan barn, barn utan hem

Jag är ett barnhemsbarn – Fia Adler Sandblad och Jonas Franke-Blom

Fia Adler SandbladBorde föreställningen hetat Fosterbarn i stället? Levnadsloppet som skildras är ju tillvaron i den familj som adopterade flickan vi i dag känner som Fia Adler Sandblad. Läs mer