Med rätt tillstånd?

Paul Verhoeven – Elle
sektion film

Om man söker efter en högre mening med filmen Elle söker man förgäves. Den har ingen sådan högre mening och däri ligger en del av dess mästerskap. Mästerskap är ett stort ord, som man skall vara ytterligt försiktig med, men i förhållande till Paul Verhoevens senaste film kommer man inte förbi omdömet. Läs mer

En personlig återblick på filmåret 2016

sektion film

Ännu ett år har gått till ända, men innan folk påbörjar den årliga traditionen att skriva fel år på alla datum kan det vara värt att titta på vilka filmer som lämnade störst avtryck de senaste tolv månaderna, på gott och ont: Läs mer

Utan människan går det inte

Ken Loach – I, Daniel Blake, Anne Fontaine – Agnus dei, Éroc Besnard – Päron och lavendel
sektion film

Tre aktuella filmer åskådliggör på var sitt förkrossande vis, vad som händer om man tappar det genuina, enkla mänskliga perspektivet i sitt görande och låtande i samhälleliga frågor, i frågor om psykisk hälsa, i fråga om religiös tro. Läs mer

Road movie möter feel-bad

Andrea Arnold – American Honey
sektion film

Diskbänksrealism, franska nya vågen och ungersk misär: American Honey har allt som behövs för att göra höstrusket ännu lite deppigare. Läs mer

Livstidsdomar

sektion film

Det finns ingen ruskigare mor-dotterscen än den där Charlotte rättar sin dotter Eva efter att den senare har spelat upp ett stycke Chopin i Ingmar Bergmans film. Dottern är amatören, som vill visa modern/mästarinnan hur långt hon kommit i sin utveckling. Läs mer

Det spelar roll

Rabin – den sista dagen / 3000 dagar
sektion film

”Jag har ingen kristallkula, men det finns en oavslutad kvalitet. Det fanns en potential för ett ledarskap som förstördes av mördarkulor…”, sade Tom Hayden (tidigare SDS-ledare, kommunalpolitiker i Californien och då kanske mer känd som Jane Fondas äkta man) i ett nummer av Rolling Stone för ett år sedan och han tänkte på: Läs mer

När livet står på spel

Henry Joost, Ariel Schulman: Nerve
sektion film

ur filmenVenus lever i skuggan av sin bästa vän Sidney. Sidney är självsäker, populär och lever livet, Venus är tillbakadragen och lite mer av en trygghetsnarkoman. En dag börjar Sidney spela ett nytt spel, Nerve, där deltagarna får utmaningar som de skall klara av i utbyte mot pengar. Det som börjar som en fånig lek, med utmaningar som att smaka på hundmat eller kyssa en främling, glider sakta men säkert över till att bli ett allt farligare spel där man måste löpa linan ut. Läs mer

Djungelns lag och tidelag

Yorgos Lanthimos – The Lobster
sektion film

ur filmenYorgos Lanthimos levererar en träffsäker satir över samtidens hets kring tvåsamhet, men förstår inte när han borde runda av. Läs mer

Pseudofeminister och hjärnspöken

Paul Feig – Ghostbusters
sektion film

Feminister och nostalgiker har munhuggits fram och tillbaka om kvinnorna i nya ”Ghostbusters”, så till den grad att de måste ha missat att den viktigaste ingrediensen inte handlar om kön utan underhållningsvärde. Läs mer

Människan som hon är

Nicolas Vinding Refn – The Neon Demon
sektion film

Nicolas Vinding Refns oemotsägbara styrka är hans laserblick på sakerna som de är, så också på människan. Hon är enligt hans iakttagelse inte god, inte ond heller, hon kan vara båda, beroende på såväl påverkan som val. Han använder ofta en talande bild, hennes hand. Som kan knytas till ett slag och öppnas för att ge. Läs mer