Men i Trollhättan i mars 2024,
mest längs med Memory Lane

Fler kameror på utsatta områden, visitationszoner, ja, hjälper det, får det oss att känna oss tryggare? I Trollhättan har polisen installerat 34 kameror på riskområdet Kronogården, Lextorp, Sylte. Kamerorna fångar in 120 vinklar. Jag tror att kamerorna minskar brottsligheten i detta riskområde. Borde avskräcka åtminstone en del kriminella att verka här. Visitationszoner är jag mer tveksam till. Vi har ju redan lagar, som tillåter polisen att visitera misstänkta personer. Läs mer

Förskolningen av barndomen

Förskolning, bild 1.

Välkommen till ett tema om den senaste utvecklingen av förskole- och fritidspolitiken! Vi kallar detta tema för ”Förskolning av barndomen” Med dessa ord beskriver vi en trend, nämligen att barnens tillvaro allt mer får karaktären av skola. Läs mer

Förskolan möter inspektionspedagogiken

Förskolning, bild 2.

När jag för en tid sedan läste Skolinspektionens rapport om Förskolans pedagogiska uppdrag drog jag mig till minnes en kväll på en hotellrestaurang i en mindre stad i Småland hösten 2008. Bredvid mig satt två inspektörer från den då nyinrättade Skolinspektionen. Det var första gången jag träffade dem. Båda hade tidigare varit anställda vid Skolverket. Jag var där i egenskap av inhyrd expert. Man kallas så, expert. Läs mer

Förskolans väg mot skola, men vilken?

Förskolning, bild 3.

”Hans slutsats är att den svenska skolan blivit en experimentverkstad för trosvissa pedagoger, klåfingriga byråkrater och besparingsivriga politiker. Men det är inga marsvin eller råttor som utsätts för experimenten, utan våra barn och det är vår och deras framtid som huvudlöst sätts på spel” (om Per Kornhall, före detta undervisningsråd på Skolverket. Baksidestexten till hans bok Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall) Läs mer

Självständighet och manipulation

Förskolning, bild 5.

Inom pedagogiken talar man ibland om den ”pedagogiska paradoxen”. Det paradoxala ligger i att man å ena sidan vill förmedla självständighet till barn och unga, så att de med egen kraft och riktning strävar mot högre mål. Å andra sidan har man på förhand bestämt mot vilka mål de skall sträva – idag sådant som jämlikhet, demokrati och entreprenöriell initiativrikedom. Någon verklig självständighet kan det därför aldrig bli fråga om under själva lärandet. Läs mer

Skolinspektionen värjer sig

Förskolning, bild 6.

Eftersom Skolinspektionen blir föremål för en hel del kritik i detta tema tyckte jag det kunde vara på sin plats att en representant för denna myndighet fick möjlighet att ge sitt perspektiv på de problem och frågor som diskuteras. Läs mer

Att bli förälder till sina föräldrar

Att bli mamma till sin mamma är titeln på en bok (Maj Fant, 1987) som angår mig och mamma alltmer. Läs mer

High Five – När konstnärer möter femåringar i förskolan

Under tio år har femåringar i Göteborg fått arbeta tillsammans med konstnärer i olika kreativa projekt. Barnen har skapat bilder både två- och tredimensionella verk utifrån olika teman och tekniker. Läs mer

Änglahår och muskelpaket i förskolan

Jämställdhet i förskolan kräver engagemang och medvetet arbete. Det är lätt att behandla barnen könsstereotypt utan att mena det, konstaterar forskaren Ylva Odenbring. Läs mer

Begränsa inte barnens möjligheter

Utklädning

UtklädningAmbitionerna finns där och styrdokumenten säger att det är förskolans uppgift att motverka traditionella könsroller. Men vad gör man då om barnen säger att pojkar inte kan leka med dockor och att de inte får dansa – för det har deras föräldrar sagt. Läs mer