En kör satt i rörelse

Göteborg Baroque och De utomjordiska – Orfeo (Claudio Monteverdi)

Göteborg Baroque iscensätter Monteverdis kortopera L’Orfeo i Röda Stens konsthall och resultatet är så nära perfektionen man kan komma. De ruffa väggarna lyses upp och vaknar till liv tills man tycks befinna sig i en medeltida förhall eller något liknande, graffiti-resterna på väggarna framstår som urtida grottmålningar och framförandet, som snarare än en ’uppsättning’ kunde beskrivas som en ’kör i rörelse’, är så nyanserat och mångfacetterat i uttrycket och med en sådan lyrisk spännvidd i fraseringarna, att inte det subtilaste av scenkonstverk kunde insistera på vare sig annat eller mera. Läs mer

Vintertoner
i Norma, Gösta Berling och två körer

Reflektioner kring fyra scenkonsthändelser i Göteborg
Adam Lundgren, Anna Bjelkerud och Jakob Ekelund I Gösta Berlings saga

Jag lärde känna verklighetens Gösta Berling i en kvinnas gestalt. Hon var mor till min dotters bästa väninna i skolåldern och hon är den unga kvinnan i Tove Ditlevsens roman Wilhelms værelse (Wilhelms rum) där Malene, som hon heter i verkligheten, var älskarinna till författarinnans man. Mannen var den kraftfulle redaktören för Ekstra Bladet i Köpenhamn, Victor Andreasen, vars kvinnohistorier så vida överstiger kampanjmaterialet vi för närvarande omges av, att de senare kunde förpassas direkt till barnkammaren. Läs mer

Viljan till något annat och mer

Jubileumskonsert Göteborg Baroque samt filmerna Freak out! & Free Angela and All Political Prisoners
böcker.vinjett

I slutet av april firade Göteborg Baroque tioårsjubileum med två gånger Te deum, Marc-Antoine Charpentiers och Georg Friedrich Händels.
Jag har följt den utsökta ensemblen under flera år och går ogärna miste om deras konserter i Tyska Christinae Kyrka. Läs mer

Tiden ger svar

Förutsättningarna för ett skapande arbete frågades det efter en gång. Ensamhet, mörker och tystnad kunde det svaras. En uppfattning om allvar. Läs mer