Ensembleteaterns triumf

Teater: Fanny och Alexander – Eva Bergman
Vinjettbild

Eva Bergman har med sin uppsättning av fader Ingmars filmiska storverk Fanny och Alexander skapat scenmagi av ett slag som borde få alla futtiga funderingar på krympande teateranslag på skam. Det här är ensembleteater av robust slag, som på bästa humör iklär sig de många karaktärerna som utgör familjen Ekdahl och sätter barnen i centrum. Läs mer

Ekonomi som teater med olika framgång

Göteborgsscener: Vad vi pratar om... – Om tyranni
Vinjettbild

Det handlar om pengar, makt och skrupelfri kapitalism på två av Göteborgs stadsteaters scener nu. Medvetet eller inte så fungerar den ena föreställningen som en språngbräda till den andra som exempel på den kapitalistiska utvecklingen, vilken åskådliggörs i ett absurt skådespel på Backa teater. Läs mer

Intensivt om uppror och poesi

Göteborgs stadsteater, Studion – Upprorets poet
Bild ur föreställningen. Foto: Ola Kjelbye

Forough Farrokhzad har fått namn om sig som Irans kanske främsta 1900-talspoet. Hennes liv var intensivt i ständigt uppror, därtill kort. Intensiv är också den föreställning med fem kvinnor på scenen som vill hylla henne. Läs mer

Välspelad Lear i hejdlös tragikomik

Pontus Stenhäll – Kung Lear
Vinjettbild

Åren 1605-1606 skrev William Shakespeare två av sina grymmaste pjäser, de om kungarna Macbeth och Lear med motiv hämtade från gammalt sagostoff. Det handlar om maktberusning in absurdum. Deras likar återfinns runt om i världen också idag. Göteborgs stadsteater låter oss nu följa Kung Lears förvandling från pompös guldglänsande entré till armod, vansinne, försoning och död. Michalis Koutsogiannakis övertygar med finstilta medel i denna tragiska förvandling. Läs mer

Sorg och välvilja på stadsteatern

Göteborgs stadsteater – Allt gott i världen, Smärtan
Ur allt gott i världen. Foto Ola Kjelbye

På Göteborgs stadsteaters mindre scener kan man nu uppleva två enaktare av vitt skilda slag men som båda bottnar i krig och mänsklig tragik och mynnar ut i förväntningar som grusas. I ena fallet kommer en älskad, men inte längre igenkännbar, man åter från koncentrationsläger. I andra fallet omhändertas ett främmande flyktingbarn som en självgod gärning. Läs mer

Med eller utan inre tvång?

Två scenföreställningar och ett par filmer
ur Generalguvernören och jag. Foto Leif Eriksson

Jag har sedan många år tvingats leva på stort avstånd från ett av mina barn, vilket gjorde att mötet med Eric Claptons Tears in heaven, som begråter förlusten av hans fyraåriga son genom en tragisk fallolycka, drabbade mig med nästan hallucinatorisk kraft. Läs mer

XY satte ribban      

Göteborgs Dans- och Teaterfestival – Compagnie XY
Compagnie XY. Foto: Christophe Raynaud de la Lage

Ett fascinerande kroppsbyggande i fysisk och musikalisk lättsamhet satte ribban för 2018 års Dans och Teaterfestival. Kultur är på blodigt och lekfullt allvar var Västra Götalandsregionens kulturchef Katti Hoflins tema för sitt invigningstal, bottnat i en 8-årings möte med Hamlet.  Festivalens invigning hade påpassligt föregåtts av Göteborgs Stadsteaters höstsamling som väckte stora förväntningar. Läs mer

Gör publiken till en medskyldig medbetraktare

Göteborgs Stadsteater – Ett dockhem
bild ur föreställningen. Foto: Ola Kjelbye

Nora (Gizem Erdogan) sliter upp omslagspapperet och skriker förtjust när hon öppnar julklapparna, en efter en, i ett nytt och fräscht och borgerligt hem. Hon är sprallig och åmar sig med den nya röda kashmirpläden och får mannen som betraktar henne att le och nöjt fnissa åt henne medan han läppjar på en espresso ur en liten, liten röd kopp, som ur en dockservis. Läs mer

Suveränt spelad rysare

Göteborgs Stadsteater – Ett dockhem
bild ur föreställningen. Foto: Ola Kjelbye

Vad hände sen? Den frågan har stötts och blötts när det gäller Nora i Henrik Ibsens drama Ett Dockhem. Men vad hände med männen omkring henne? Det har förblivit en ickefråga. Men inte i Yana Ross’ version på Göteborgs Stadsteater. En riktig rysare med suveränt skådespeleri. Men svaret hon ger är ”Ingenting”. Håller vi med? Läs mer

Äntligen satt Albas observatör i salongen

Göteborgs Stadsteater – Gösta Berlings saga och Hemsöborna
Hemsöborna Foto Ola Kjelbye

Han kom som ett yrväder… och Äntligen stod prästen i predikstolen… Två av svensk litteraturs mest kända romanöppningar. August Strindbergs Hemsöborna och Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga. Nu varvar dessa två berättelser varandra på Göteborgs Stadsteaters stora scen. Och äntligen satt Albas observatör i salongen. Men var finns den unga publiken? Läs mer