Mästerlig Hamlet på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan: Hamlet

Hur många fler guldkorn finns fördolda i den europeiska operaskatten? Det kan man undra efter Sverigepremiären på Ambroise Thomas’ opera Hamlet från 1868. Med den inleder Göteborgsoperan sitt Shakespearetema detta jubileumsår. Och det är bara att gratulera. Vilket fynd! En starkare Att vara-monolog får man till exempel leta efter än den som Thomas Oliemans bjuder på Läs mer

Smärtsam skönhet på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan – Madame Butterfly

Berättelsen om geishan Cio-Cio San och den amerikanske marinofficeren Pinkerton har vissa likheter med Giacomo Puccinis eget liv. Men i operan Madame Butterfly skär tragiken genom två väsensskilda kulturer, vilket gör dess andra akt till en av operavärldens mest smärtsamt känsloladdade skönheter. Så ock i denna stringenta version. Läs mer

Dröm som blev till mardröm

Göteborgsoperan – Fallet Makropulos

Drömmen om evigt liv blir till mardröm i Leos Janáceks opera Fallet Makropulos. Att den sceniska förlagan av Karel Capek är skriven som en komedi lyser försiktigtvis igenom någon gång. Annars är det en tragisk historia som rullas upp kring en kvinna som älskas av alla men som förlorat sin förmåga att älska och blivit en känslomässig isbit. Janaceks expressiva tonkonst är ett äventyr i sig. Läs mer

Två starka kvinnoporträtt på göteborgsscenerna

Göteborgsoperan – Notorius & Göteborgs stadsteater – Hedda Gabler

Två starka kvinnoporträtt som tagna ur ett antikt drama dominerar nu Göteborgs största teaterscener i var sitt nervpirrande konstverk. Världssopranen Nina Stemme som Alicia i Notorious på Göteborgsoperan och Nina Zanjani som Hedda Gabler på Stadsteatern gestaltar karaktärer som har en del gemensamt – döttrar till mäktiga fäder, älskade av två män och drivna av modet att handla. Läs mer

Busigt vital Askunge-saga

Göteborgsoperan – Askungen, eller Godhetens triumf

Askungen, prinsen och den ädla sensmoralen i all ära, men det är styvpappan, betjänten och de sex dansarna som gör Göteborgsoperans version av Rossinis Askungen till en riktig pärla, som triggar till förlösande och välgörande skratt. Med denna nypremiär av regissören David Radoks uppsättning bjuder operan på en sprudlande vital commedia-influerad brygd av busigt artisteri, rappa Rossinitoner och sceniska överraskningar. Läs mer

Rigoletto som tältprojekt

Göteborgsoperan har skapat ett enastående tältprojekt, som ska turnera i Västsverige under våren med premiär i Skövde. Med en liten men naggande god ensemble har man arbetat fram ett intelligent koncentrat av en av operavärldens grymmaste och mest kända verk, Verdis Rigoletto. Mats Persson gör storverk av titelrollen. Läs mer

Världspremiärer på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan – Shadowland och Neverland

Två nya dansverk har haft världspremiär på Göteborgsoperan. Shadowland eller The Big Noise blir till en skrämmande påminnelse om ett skamligt skede i svensk historia till toner av Ale Möllers vildsinta folkmusik. Väsensskilt är verket Neverland med sitt Peter Pan-tema. Två egensinniga koreografer och operans fantastiska dansare leder tanken till eviga frågor om makt och kön. Läs mer

Hänförande allkonstverk

Göteborgsoperan – A Flowering Tree

Med tjugo år på nacken tar Göteborgsoperan språnget in i sitt tredje decennium med något så ovanligt som ett operaverk skrivet på 2000-talet. Så blev man först i Skandinavien med att framföra musikgeniet John Adams Mozarthyllning A Flowering tree. Uppsättningen är hänförande i all sin sceniska mångfald. Läs mer

Praktfullt om GöteborgsOperan

Red: Carin Arell – Tjugo år av scenkonst

Virpi Pahkinen”Vi ska göra allt för att överträffa de första tjugo åren!” Med de orden avslutar GöteborgsOperans nye vd Ronnie Hallgren den praktfulla jubileumsbok  ”Tjugo år av scenkonst”, som operan sjösatte i slutet av 2014. Läs mer

Aktuellare än någonsin

Göteborgsoperan – Kristina från Duvemåla
från föreställningen

Fattigdom, ofrihet, drömmen om ett bättre liv, Gud och över alltihop den innerliga kärleken. Temana slingrar sig i varandra i denna svenskaste av musikaler, samtidigt så allmängiltig, som på nytt intagit Göteborgsoperans stora scen. Samma föreställningar som då rådde om Amerika, om jämlikhet och välstånd, orsakar nu att människor från andra delar av världen riskerar livet för att komma till Sverige. På så sätt känns musikalen Kristina från Duvemåla mer aktuell än någonsin. Läs mer