Storslagen röstdramatik

Göteborgsoperan – Den flygande holländaren
Ur den flygande holländaren

Göteborgsoperans aktuella uppsättning av Wagners Den Flygande Holländaren är en röststark föreställning i högt tempo utan paus och med oväntade läsningar, både vad gäller scen och kostym och landar med ett finger åt en samtid präglad av girighet och flärd.
Hörseln sätts på högspänn redan från början av en ovanligt lång uvertyr. Den förebådar såväl individuella ledmotiv som den speglar stämningsväxlingarna genom hela operan från våldsamma till lyriska, folkloristiska ock lekfulla och åter till ödesmättade motiv. Läs mer

Leporello tar priset i skönsjungen opera

Göteborgsoperan – Don Giovanni
Don giovanni

Skratta och/eller förtvivla är frågan inför Göteborgsoperans senaste uppsättning av Mozarts Don Giovanni. Denna exposé över mänsklig förmåga att dupera och låta sig duperas blir i denna nutida kostymering något av en sängkammarfars, förädlad av Mozarts musikaliska skrud i lyhört utförande av operans fenomenala orkester och ett antal suveräna sångare. Läs mer

Välsjungen opera med sanningen i offerroll

Göteborgsoperan – Mytomania
Mytomania

Med en skräckhistoria som (dessvärre) träffar verkligheten mitt i planeten med ett fräscht och ovant tonspråk, som fem solister behärskar med framgång, bjuder Göteborgsoperan på något så ovanligt som nyskriven opera med en scenografi därefter. Den bör inte missas. Läs mer

Storslaget operaverk om makt och frihetslängtan

Göteborgsoperan – Nabucco
ur Nabucco

Skynda, skynda. Göteborgsoperan bjuder på Verdis opera Nabucco i en storslagen instrumental gestaltning, med förnämliga solister, enastående kör i en revolutionär och nutidsenlig kostymering. Trots temat en stundom rolig om än lite rörig operakväll må erkännas, där kärleken far-dotter får den maktfullkomlige härskaren att kapitulera. Läs mer

I känslan av överflöd –
En solokonsert med världstenoren Lawrence Brownlee

GöteborgsOperan – En hyllning till Pavarotti
en hyllning till Pavarotti

Det är med en särskild känsla av lyx och överflöd man slår sig ned för att avnjuta en solokonsert med en sångare och hans ackompanjatör från Operans stora scen. I ett program som samtidigt är en hyllning till en av de största: Luciano Pavarotti. Konserten bygger på den mästaren själv framförde 1988 på Lincoln Center i New York. I Göteborg är Brownlee ledsagad av Opernas konstnärlige ledare, Henning Ruhe, som sitter vid flygeln. Konserten ingår i en serie kallad Grandi Voci, Storslagna Röster och det är första gången Lawrence Brownlee gästar Sverige. Läs mer

Hotfull världsbild som exklusiv kammaropera

Atalante – Kafé av New Opera CO

Äntligen! Kunde man utbrista, när New Opera Co:s tionde produktion Kafé nu blivit förlöst som färdig kammaropera. Den tar oss med på en musikalisk resa via jazz, bossa nova, lite klassisk kammarmusik och elektronik med en trio sångröster med talnära sångstil i en inbjudande kaféscenografi, allt medan en hotbild tätnar i staden utanför och tar sig till slut in i kafét i form av en rebellisk tjej, Agnes Thörn, som med sin operaskolade sopranstämma ytterligare höjer den musikaliska nivån. Läs mer

Kerstin Avemo glänser i äventyrlig Hoffmantolkning

Göteborgsoperan – Hoffmans äventyr
ur Hoffmans äventyr

När Jacques Offenbach efter hundratalet operetter och andra lättare musikverk slutligen fick till en opera för eftervärlden dog han i en hjärtattack tre månader före premiären utan att ha hunnit fullborda den. Hans Hoffmans äventyr har sedan dess lockat till allehanda bearbetningar. Den iscensättning som nu ges på Göteborgsoperan kan nog ses som en av de mer äventyrliga. Läs mer

Barnteatergranskning 

Regionteater Väst – Gränsland, Göteborgsoperans Lilla scen – Sandvargen
ur Gränsland

Scenkonst för barn och unga är en genre i ständig utveckling och utsatt för en pågående diskussion om  vad som ska spelas.  Bearbeta klassiker, dramatisera böcker, uppmuntra till nya verk eller skapa genom devising? Alba fortsätter att granska vad som görs i regionen och har  nu kommit fram till det senaste inom dans och opera från institutionerna med regionalt uppdrag, Regionteater Väst och Göteborgsoperan, två fängslande upplevelser. Läs mer

Sterby ett fynd till folkloristisk opera

Göteborgsoperans stora scen – Brudköpet
Brudköpet Göteborgsoperan

Regissören Mellika Melouani Melani har gjort sig känd för att sticka ut med sina uppsättningar och både överraska och oroa. När hon nu tagit sig an Bedrich Smetanas komiska opera Brudköpet har hon inte sparat på krutet för att rama in den rörande kärlekshistorien i ett folkloristiskt myller av unga och gamla som firar våren i en sorts orgiastisk yra med fylla och hångel. Men det är Matilda Sterby som är den stora behållningen. Läs mer

Don Juans fall framåt –
lekfulla Hilda Hellwig famlar efter en måltavla

Göteborgs Stadsteater – Don Juan
Caspar Engdahl som Don Juan. Foto: Emelie Asplund

Jag har ett speciellt tydligt minne av en uppsättning av Don Juan på scenkonstcentrat La Cartoucherie de Vincennes utanför Paris, Théâtre du Soleils hemort på 1970-talet, men det var inte en uppsättning av Ariane Mnouchkine eller på hennes teater utan på en av de andra scenerna som jag i ögonblicket inte finner namnet på. Det kan också vara likgiltigt, det var den dråpliga öppningen som etsade sig fast, den inneboende tragikomedin i Molières drama: Läs mer