Skolan – ett viktigt politikområde
Skolan. En arena för kunskapsinhämtning, men också det ställe där vi skolas till samhällsmedborgare. En institution som kan vara det kanske kraftfullaste verktyget i strävan efter att skapa ett jämställt samhälle med samma chanser för alla – men som också kan vara en sorteringsstation som för alltid bestämmer vem som blir vem. Läs mer
Begränsa inte barnens möjligheter
Ambitionerna finns där och styrdokumenten säger att det är förskolans uppgift att motverka traditionella könsroller. Men vad gör man då om barnen säger att pojkar inte kan leka med dockor och att de inte får dansa – för det har deras föräldrar sagt. Läs mer
”Antiplugg” minskar pojkars chanser till jobb
Pojkar har presterat sämre än flickor så länge man gjort mätningar. Ändå är det pojkarna som hittills har varit vinnare på arbetsmarknaden. Så varför pratar vi om pojkars underprestation som ett problem just nu? Läs mer
Flickor med dåliga betyg de största förlorarna
Relativt sett går det bättre för flickorna än pojkarna i skolan. Tittar vi närmare på flickorna är situationen mer komplicerad. Alla lyckas inte, många mår dåligt och inte ens höga betyg garanterar framgång efter skolans slut. Läs mer
Margareta Nilsson Lindström – Vilse i lärarlandskapet
Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik. Läs mer
Utbildning är en fråga om befrielse
[Ur nr 1.11] Den här intervjun är vald av tre anledningar. Den första: Sven-Eric Liedman har varit flitigt förekommande i Alba.nu sedan starten, både som intervjuad och med egna texter. Han var med redan i vår första hedersredaktion. Nr två: vetenskapsjournalistik är, tycker vi viktig och underrepresenterad utanför Alba.nu. Nr tre: Skolan är vårt viktigaste redskap för verklig demokrati. Läs mer