Förskolningen av barndomen

Förskolning, bild 1.

Välkommen till ett tema om den senaste utvecklingen av förskole- och fritidspolitiken! Vi kallar detta tema för ”Förskolning av barndomen” Med dessa ord beskriver vi en trend, nämligen att barnens tillvaro allt mer får karaktären av skola. Läs mer

Förskolan möter inspektionspedagogiken

Förskolning, bild 2.

När jag för en tid sedan läste Skolinspektionens rapport om Förskolans pedagogiska uppdrag drog jag mig till minnes en kväll på en hotellrestaurang i en mindre stad i Småland hösten 2008. Bredvid mig satt två inspektörer från den då nyinrättade Skolinspektionen. Det var första gången jag träffade dem. Båda hade tidigare varit anställda vid Skolverket. Jag var där i egenskap av inhyrd expert. Man kallas så, expert. Läs mer

Förskolans väg mot skola, men vilken?

Förskolning, bild 3.

”Hans slutsats är att den svenska skolan blivit en experimentverkstad för trosvissa pedagoger, klåfingriga byråkrater och besparingsivriga politiker. Men det är inga marsvin eller råttor som utsätts för experimenten, utan våra barn och det är vår och deras framtid som huvudlöst sätts på spel” (om Per Kornhall, före detta undervisningsråd på Skolverket. Baksidestexten till hans bok Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall) Läs mer

Självständighet och manipulation

Förskolning, bild 5.

Inom pedagogiken talar man ibland om den ”pedagogiska paradoxen”. Det paradoxala ligger i att man å ena sidan vill förmedla självständighet till barn och unga, så att de med egen kraft och riktning strävar mot högre mål. Å andra sidan har man på förhand bestämt mot vilka mål de skall sträva – idag sådant som jämlikhet, demokrati och entreprenöriell initiativrikedom. Någon verklig självständighet kan det därför aldrig bli fråga om under själva lärandet. Läs mer

Skolinspektionen värjer sig

Förskolning, bild 6.

Eftersom Skolinspektionen blir föremål för en hel del kritik i detta tema tyckte jag det kunde vara på sin plats att en representant för denna myndighet fick möjlighet att ge sitt perspektiv på de problem och frågor som diskuteras. Läs mer