Världspremiärer på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan – Shadowland och Neverland

Två nya dansverk har haft världspremiär på Göteborgsoperan. Shadowland eller The Big Noise blir till en skrämmande påminnelse om ett skamligt skede i svensk historia till toner av Ale Möllers vildsinta folkmusik. Väsensskilt är verket Neverland med sitt Peter Pan-tema. Två egensinniga koreografer och operans fantastiska dansare leder tanken till eviga frågor om makt och kön. Läs mer

Heteronormativt rollspel

Göteborgs Stadsteater, Nya Studion – Spår (av Antigone)

Dramatikern Christina Ouzounidis tar i pjästexten Spår av Antigone än en gång spjärn mot en av den antika teaterns odödliga gestalter. Det öppnar upp för ett filosofiskt rollspel om makt, våld och heteronormativitet med negationen som drivkraft. Läs mer

Kafkastämning på kontor

Göteborgs stadsteater – After Work

Som en skräckfars, där Sofia Fredén återkommer till temat vinna eller försvinna, framstår hennes nyskrivna pjäs After Work, som haft urpremiär på Göteborgs Stadsteater. Julee Cruise´s Twin Peaks-stämda hit Floating och Peter Svenzons robotlika koreografi fångar upp den surrealistiska stämningen och anger formen. Man både skrattar och våndas och känner sig snart som i ett Kafka-land. Läs mer

En socialt döende stad

Detroit 2014

gentrifieringens ABC vinjettbildInte bara krig kan förstöra en storstad utan även en fallande ekonomi. Effekterna blir ungefär desamma. En promenad i Detroits centrala delar är lite som att gå i ett ingenmansland. Läs mer

Imponerande Norén-tolkningar

Göteborgs Stadsteater – Natten är dagens mor Folkteatern – Sanning och Konsekvens, Kliniken

Lars Norén har kommit att kallas skådespelarnas dramatiker. Hans pjäser har en enastående förmåga att förlösa ett gestaltande av mänskligt tillkortakommande, nu senast på Göteborgs Stadsteater. Deras nya uppsättning av 80-talspjäsen Natten är dagens mor imponerar i hela sin iscensättning från scenografi till regi och skådespeleri. Läs mer

Kritikern och konstnären kan vara en och samma person

Vinjett för kulturdebattRelationen mellan konstnär och kritiker bör diskuteras. Skall det finnas vattentäta skot mellan dem? Är det ens möjligt? Läs mer

Handelsförlamning

Teater: Arthur Miller – En handelsresandes död

Vilken är världens bästa pjäs? Hamlet eller Handelsresanden?  Efter Göteborgs Stadsteaters föreställning lutar man åt den senare, Läs mer

Ensamheten hundra år senare

Teater: Gertrud – Hjalmar Söderberg

Det är en av de säregna effekterna av Anna Björks kontrollerade och stiliserade spel i rollen som Gertrud i Hjalmar Söderbergs klassiska drama, att man får en rent fysiskt påtaglig känsla av, hur en kvinna i den samhällsklassen, i den tiden, faktiskt kunde tänkas uppträda och vara. Läs mer

Fullfjädrad teaterupplevelse

Masthuggsteatern – Alexander och Påfågeln

Sedan Masthuggsteatern i Göteborg vunnit Svenska teaterkritikers förenings omröstning om 2013 års barnteaterpris har teatern förlängt spelperioden för pjäsen Alexander och Påfågeln. Alma-redaktionen hör till de syndare som sent vaknat men som nu dessbättre tagit chansen att reparera skadan och rekommenderar också andra, stora som små, att ta tillfället i akt till en sällsamt fullfjädrad teaterupplevelse. Läs mer

Backa teater sätter sina spår

Två namn, förknippade med fenomenet Backa Teater i Göteborg, är nu aktuella på andra scener. Det är dess förre och förste konstnärlige ledare Eva Bergman, som sätter upp en mycket göteborgsk Pygmalion på Göteborgs stadsteater. Det är hennes efterträdare på Backa Teater, Mattias Andersson, som på Dramaten vidgat sin undersökning av tillståndet i Sverige från hemstaden Göteborg till hela landet i föreställningen The Mental States of Sweden.  Två högst egensinniga uppsättningar. Läs mer