scenkonst

topplänk.böcker

utbildning

Årets fotograf 2021: Lars Epstein

Åsbrink samlar artiklar förpackade i bok

Elisabeth Åsbrink – Tack och hej leverpastej
Bild: Elisabeth Åsbrink.

Det finns korta texter som har publicerats och som gör sig bra i tryck som artiklar eller noveller i tryckta medier och som tål att sparas. Men vem vill ha texter i lösbladsystem? Det självklara svaret är att förpacka en samling korta texter i en bok. Elisabeth Åsbrink har gjort ett försök. Läs mer

Flyktiga men fängslande historier

Emilio Fraia – Sevastopol
Emilio Fraia

Vad är en berättelse? Vad berättar man genom att delge andra diverse historier? Vilka historier kan eller bör man tro på? Var går gränsen mellan fantasi och ”verkligheten”? Hur tillförlitliga är egna och andras minnen? Läs mer

Fantasieggande danskonst

Göteborgsoperan – Here not here
Rachel McNamee Foto: Tilo Stengel

Göteborgsoperans danskompani bjuder, när kulturlivet slokar som värst, på en scenografisk och koreografisk totalupplevelse med sin tudelade föreställning Here not Here. Efter en vandring i operahusets inre kulminerar kvällen i ett mångfacetterat dansdrama på stora scenen. Läs mer

Lyhört i humor och sorg

Quynh Tran – Skugga och svalka
Quynh Tran Fotograf: Kevin Chang

Jaget glider omkring som en skugga av Má och storebror Hieu, nästan osynlig. Men den röst vi följer är trots det en allvetande berättare som ser och hör dem överallt. Läs mer

Korta skruvade historier

Agota Kristof – Det kan kvitta
Agota Kristof fotograf: Ulf Andersen

Det här är fjärde översättningen på några få år, efter ”Trilogin”, memoaren Analfabeten, och kortromanen I går. Den här gången en novellsamling, om nu novell är rätt beteckning på de kortkorta minihistorierna. Ofta inte mer än ett par sidor, den längsta på drygt sju. Man känner igen Agota Kristofs stil och ton, men långa stunder ändå inte. Det kan nog bero på att det till stor del rör sig om väldigt skruvade texter, och ska man berätta något på en och en halv sida gäller det att sätta igång direkt. Risken är att det tar slut innan man kommit in i historien, som man kanske får försöka tänka sig vidare själv. Det blir nästan lite som att läsa dikter emellanåt. Läs mer

Hur påverkas forskningen av pandemin?

Vinjettbild: Munskyff. SvT

Forskningssamordnaren Ove Sernhede om hur deras pågående forskningsprojekt har påverkats av pandemin. – Det har inte varit helt enkelt, pandemin har inneburit att skolor, fritidsverksamhet, föreningslokaler osv. haft besöksförbud för utomstående. Det innebär att vi inte kunnat genomföra den typ av deltagande observation som vi föresatt oss. Läs mer

När det invanda ställs på ända

Man must sing – Jag vet inte vem jag är och jag älskar det (barnopera)
ur föreställningen

Operakompaniet Man Must Sing är aktuell med ett beställningsverk speciellt för barn, en liten ”queer” opera med musik av Daniel Fjellström och libretto av Kristian Hallberg. Den lever upp till vokaltrions programförklaring som både nyskriven och normkreativ. Framför allt är den roligt framförd av tre välskolade röster med festlig mimik. Ja, varför skulle en pojke inte kunna gå till skolan iförd klänning? Läs mer

Boendet blir alltmer mångbottnad

plaskis.majorna

Redaktör Christer Wigerfelt skriver bostadspolitiskt debattinlägg i Göteborgs-Posten.
Det är många samhällsfrågor som hänger ihop, som hyresrätt, bostadsrätt, klimatkrisen, stadsutveckling och demokrati. Här delvis illustrerat med stadsdelen Majorna i Göteborg. Läs mer

Summan av all olycka – ännu en film om Diana

Pablo Larrain – Spencer
Kirsten Stewart som Diana

Ingen är väl längre i tvivel om, att Charles och Diana, prins och prinsessa av Wales, hade ett ovanligt shitty äktenskap – så varför ännu en film om eländet, tillsammans med det engelska kungadömets lika korrupta som långlivade absurditeter?

Förmodligen för att rollen som Diana lockar den ena skådespelerskan efter den andra med fördelaktigt utseende: hon som fick prinsen men levde därefter allt annat än lycklig i alla sina dagar… Läs mer

Oförliknelig tragikomisk akrobatik

Stora teatern – Eins Zwei Drei (gästspel)
ur Eins, zwei, drei

Med akrobatik, absurd komik, dans, cirkus, teater, musik i en enda 90 minuters makalös föreställning. Så inleds fortsättningen på den över ett år utspridda versionen av Göteborgs dans- och teaterfestival.  Ännu en föreställning återstår den 7 januari av Martin Zimmermanns Eins Zwei Drei. Läs mer